Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JGN248
lennarte skrev:Grattis :lol: :lol: :lol: Hjälp till självhjälp är nog den bästa skolan. Köp dig nu en Haynes eller liknande reparationsbok och lär dig allt om service och underhåll. Så kan du ha en billig och bra bil länge.....
Tack! :D En sådan bok äger jag, men kände att den hjälpte föga här! Väldigt bra vid montering och demontering dock. Er expertis är bättre och mer exakt :) Bilen köpte mina föräldrar redan 1998. Kan historien om den sedan 11 000 mil och servat den sedan ungdomsåren. Men nu när åldersproblemen dyker upp är ni guld värda. Tack! :D
Senast redigerad av 1 JGN248, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av JGN248
NilsO skrev:Startproblem brukar vara enkla att felsöka på dessa, man behöver inte gissa sig fram. Det går att ta reda på precis var felet ligger innan man byter ut någon del. Det mest avancerade som behövs är en testlampa eller kanske en multimeter.

Tyvärr brukar ändå de flesta förslagen bestå av gissningar och delar som ska bytas på prov.

Det finns en jättelång tråd om en bil som bara startade ibland, och där ägaren bytte ut nästan allt i motorn, ivrigt påhejad. Efter något år kom han/hon fram till att det var tändspolen. Hade han/hon ägnat två minuter åt att kolla hur gnistan såg ut (typexempel på felsökning när en bil med gemensam tändspole inte startar) – ett förslag som gavs i början av tråden – så hade problemet varit löst mycket tidigare, och billigare.
Det finns många som fortfarande äger dessa bilar som inte ser bilmekanik som en självklarhet (heller inte instruktionsböckerna) och då finns det vänliga själar som guidar rätt. Dessutom som matchar sporadiska starter ihop med andra mer frekventa - eller ingnenting alls, och det är just därför man vänder sig hit, så som jag gjorde med att ha läst flera inlägg innan med startproblem.

Det finns säkert de som gärna ser att människor har problem med sina gamla bilar och verkligen ger en hjälpande hand. I synnerhet när bilarna blir äldre och nya former av problem uppkommer.

Dessa inlägg (därför jag var så noga med att avsluta det med rubrik etc.) är otroligt viktiga så att många kan se det och dra nytta av det. Ditt senaste inlägg gav endast information om att det finns mycket att leta efter, och sökandet fortsätter tror jag. Se ändå vad hela tråden gav.

VH,
Joel
av NilsO
Jag lyckades inte formulera vad jag menade, och strök förra inlägget.

Så här: Eftersom det är ganska enkelt – om man vet hur man ska göra! – att lista ut var problemet ligger när de inte startar var det ju bra att du fick hjälp med det! Precis vad forumet är till för. Tyvärr ges ibland mindre genomtänkta råd om att byta ut delar på prov för att det kanske kan vara fel på dem. Det leder sällan till framgång, för det finns ju så många delar, och det blir dessutom dyrt.
Användarvisningsbild
av JGN248
NilsO skrev:Jag lyckades inte formulera vad jag menade, och strök förra inlägget.

Så här: Eftersom det är ganska enkelt – om man vet hur man ska göra! – att lista ut var problemet ligger när de inte startar var det ju bra att du fick hjälp med det! Precis vad forumet är till för. Tyvärr ges ibland mindre genomtänkta råd om att byta ut delar på prov för att det kanske kan vara fel på dem. Det leder sällan till framgång, för det finns ju så många delar, och det blir dessutom dyrt.
Bra där. Ditt tidigare inlägg gjorde att jag sökte med startgas (utan att ge upp) och lärde mig att söka gnistor och vad olika typer av färger på gnistor betydde under sökningen med och utan resultat som var värda att gå vidare på (läsare kan se det tidigare).

Forumet är guld värt!

/J
av Wilcan
Vilken skön känsla! Vart köpte du din givare? Blir snart att pröva detta för min del med. Ja folket här är helt underbara.

JGN248 skrev:Mina goda Volvovänner!

Bilen startar och går som en klocka efter att jag monterat in en helt ny vevaxelgivare!
Stort tack till er som följt tråden, hjälpt mig med bra funderingar och förslag på åtgärder!

Har nu också lärt mig mer om tändsystemet, hur man kan göra en fullständig felsökning OCH hur man kan få igång bilen, även fast den inte fungerar!

:)

Vänliga hälsningar,

Joel

Hej! Håller på att fixa med min Volvo […]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]