Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1128584
Man kan "tvångsstyra" bränslepumparna genom att ta bort bränslereläet och sätta en kabelstump mellan 30 och 87/2 i sockeln. Siffrorna står på sockeln eller i alla fall vid stiften på reläet. 30 är ström direkt från batteriet (via säkring 1) och 87/2 är reläutgång till båda pumparna. Båda pumparna ska gå utan tändning på eller något annat, tankpumpen är säkrad med säkring 11. Funkar pumparna inte då får du kolla om det är ström till 30 i sockeln. Om det är ström där att det är ström till pumparna med kabeln på plats.
av Wilcan
#1130237
robinb3rgsten skrev:Ok går pumparna när du vrider på starten då?
Har inte lyssnat, men när motorn är igång så hörs det att pumpen under förarstolen går. Och som sagt, när den väl inte startar så äre bara o spruta in liite startspray så startar den DIREKT!. Vad jag kan minnas så har det aldrig hänt att den inte startat medan den varit kall.

Och har aldrig haft detta problem förut.
Nu är i alla fall bilen ute till salu. Jag har varken tid eller energi att kika närmre på det även om jag så gärna vill.
Första lediga dagen från jobb i morgon på läääänge. Ska försöka mäta upp med multimeter och se om det skickas någon signal vid läge-2, gör det det så är det ju pumpen som ska bytas.

Bilen är helt fantastisk i övrigt.


Tempsensor?
Senast redigerad av 1 Wilcan, redigerad totalt 0 gånger.
av Wilcan
#1130338
Får fortfarande 2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

Varmkör motorn nu sen ska jag mäta temperatursensorn den som sitter under throtteln tänkte jag.. annars tänker jag brönsletrycksregulator



Tempsensorn visar OK värde. 580 oHm efter den gått på tomgång och stått stilla kanske 10 min innan jag fick av kabeln till senron och kunde mäta upp. Ökar med ca 1 oHm per sekund. Ringer och beställer en BTR (Bränsletryckssensor)
av Wilcan
#1130390
Hittade en kabel som det stod "volvo 3547847" på. Svårt för så som du beskriver de thittar jg inte den.. Ser ut att gå ner till växellådan men när jag googla så fick jag fram vevaxelgivare.. Så ska pröva


Rådlös skrev:Vevaxelgivaren sitter längst bak på motorblocket, över svänghjulet nere vid kopplingskåpan. Men den har en kabel med en skarvkontakt som på 740 sitter ungefär vid höger vindrutetorkare. Kanske några centimeter närmare motorn? Troligen är det samma i en 940. Kontakten är gummiklädd som fuktskydd och den är nästan så stor som en tändsticksask. Det är en liten trådbygel som är en låsning så att kontakten inte skall lossa av misstag. I min 240 -92 var kontakten fylld med vaselin som ytterligare fuktskydd. Det ser kleggigt ut, men är alltså helt rätt.
Om du skall mäta på vevaxelgivaren så är den kontakten det lämpligaste stället. En frisk givare skall ha 200 - 300 Ohm. Jag vet inte exakt, men om den är trasig så har den antingen oändligt mycket Ohm (avbrott) eller väldigt lite Ohm (kortslutning). Om vevaxelgivaren är "heltrasig" så kan du inte starta motorn på något sätt. Det är den givaren som talar om för styrdatorn att motorn snurrar och var på vevaxelvarvet kolvarna befinner sig i just det ögonblicket. Då vet styrdatorn när den skall skicka en tändstiftpuls och när den skall spruta in bränsle.
Skulle vevaxelgivaren bara vara "halvtrasig" så är det en glappkontakt någonstans. Då blir det lite till och från helt slumpmässigt. Så om motorn inte startar nu, mät med en Ohmmeter på flatstiften i kontakten.
I och med att vevaxelgivaren är trasig (om den nu är det?) så sätts det aldrig någon felkod på detta. Styrdatorn har ju aldrig fått veta att motorn går runt och att du försöker starta. Skulle givaren lägga av under drift, så kan jag tänka mig att det sätts någon felkod, men vet inte hur den skulle rubriceras.

Om du kollar på den här sidan: http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm och skrollar neråt till vevaxelpositionsgivare så förstår du "nästan allt" om vevaxelgivaren och dess funktion. Hela sidan i sig är mycket läsvärd.
av Wilcan
#1130406
180 oHm. dvs funkar den. Nu är dock bilen BETYDLIGT mer svårstartad kall med. Går dock fortfarande igång med startgas utan några större problem och dör inte efter.
av Wilcan
#1131380
Soppapump bytt och även ännu en gång soppafiltret. Ingen skillnad, bilen är fortfarande svårstartad när den är varm och pumpen låter fortfarande inget i läge2.

Några fler idéer?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]