Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Alla skruvar är av stål, om det inte är mässing, men det är inte aktuellt här. Men det är skillnad på stål och stål. Det som LennartE avser är helt säkert kvalitetsbeteckningen på stålet. Det är dom siffrorna som brukar stå på skruvskallen. Jag kan inte dom sifferkoderna, så jag skall inte säga att du skall ha det ena eller det andra. Men jag vet att det finns olika och på just motordetaljer krävs det ibland "extra starka" skruvar i vissa sammanhang.
Det framgår att du bor i Uppsala, Sveriges fjärde stad. Där måste ju finnas en stor järnaffär som har dom skruvar du behöver. Om inte annat så har du en ännu större stad 6 - 7 mil söderut. Där finns det en firma som heter Sifvert Skruv. http://www.sifvert-skruv.se/ Det är en sådan firma som har frälst många konsumenter när dom har behövt en lite udda skruv. Många båtägare t.ex känner igen sig i detta. Dom har haft ett behov av t.ex en rostfri skruv i några ovanliga gängor och andra udda mått. Sifvert Skruv har fixat det dom har behövt. OBS! Även om det bara har handlat om en enda skruv!

Så tag en av dina skruvar, gärna den med mest läsbar sifferbeteckning, gå sedan till stans största järnaffär. Lägg upp skruven på disken och säg att du behöver flera sådana. Samma mått och samma hållfasthetsbeteckning. Klarar inte järnaffären detta, så får du ta dig till Sifvert Skruv och göra samma sak där. Prylvaruhusen K-Rauta, Jula, Biltema, Clas Ohlson m.fl är nog bra på sitt sätt, men dom har sällan mer än det vanliga standardsortimentet.

Bara för jämnviktens skull, så skall vi berätta att det finns flera firmor liknande Sifvert. Bix, hette en större firma för några år sedan. Något osäkert säger mig att den heter något annat i dag? Men allt sådant här kommer att klarna för dig när du har kommit en bit på vägen.
Jag tror inte det är stålskruv till vattenpumpen, det brukar vara på ställen i framvagn, bakvagn (till bussningar och stag) och i motor och växellåda. Då är det obehandlade eller fosfaterade (mot rost) 10,9 kvalitet. Dom på K-Rauta (liksom andra ställen) är blankförzinkade 8,8 kvalitet, eller när det är lite större skruv (M12 och uppåt) varmförzinkade (bättre mot rost) men fortfarande 8,8 kvalitet
Eller så åker han till Upplands motor och kollar över disk, förmodligen kan han få artikelnummer när han är där samt att de kan ta hem skruven, om den finns fortfarande.
Var in till Bauhaus idag och kollade. Hittade en lämplig skruv av typ M6x30. Den hade funkat perfekt men den var av rostfritt stål och jag vet inte om det hade funkat. På den gamla skruven står det 8,8 HN. Ingen aning vad det ska betyda.

Upplands Motor har jag köpt från många gånger och de är bra, men Bilia låg lite närmare den här gången och jag ville kolla om de sålde reservdelar till Volvo så jag åkte dit istället. Och reservdelar säljer de! Jag beställde tre stycken skruvar (bra att ha utifall att) som jag kan hämta om någon dag. Kostade inte så mycket heller. Endast 14kr styck.
Som jag skrev ovan, det finns olika kvaliteter av skruv. 8,8 är "vanlig" skruv oftast blankförzinkad medan 10.9 är stålskruv, oftast blank eller fosfaterad. Sedan finns det ju några till, äldre "vanlig skruv" var för ofta 4,6 (dagens gängstång och spårskruv är oftast 4,6). Och så finns det 12,9 som oftast är en blank (obehandlad) insexskruv som är ordentligt hård, men inte "böjlig" som 8.8 eller 10.9. Detta är som finns i "handeln, biltillverkare har säkert andra krav och kvaliteter. Men står det 8.8, 12.9 så är det lätt att köpa, 10,9 är inte lika vanlig.
Hämtade skruvarna från Bilia igår och nu sitter vattenpumpen på plats. Det är helt fantastiskt, den läcker inte! Tjoho! Dock så läcker kylaren lite nu. :( Går det att fixa med typ kylarcement eller något annat eller är det kylarbyte som gäller?
Plastkylare går inte att laga, Biltema har kylare till billigt pris. Sitter en sådan i min 745-a sedan ganska många år. kylartätning på burk är en nödlösning som man tar till när man får problem "på vägen" och inte kan få det fixat i rimlig tid. Får övrigt funkar det lika bra med finmalen vitpeppar, kanel eller liknande. Dock är kanel inte ett "förstahandsval", en kompis hällde det i sin traktor när den började läcka mitt i vårarbetet. Det luktade nybakade bullar så han var hungrig hela tiden. Dock höll kylaren tätt hela våren. Jag har använt vitpeppar både i min trimmade PV, det var menat som en tillfällig lagning men den blev permanent (höll så länge jag hade den, alltså minst 5 år). Och i min Mazda Pick up sista åren innan den gick till skroten. Så visst håller det med "fusklagning", men detta (dessa 3 fall) var det mycket små hål och det var "riktiga" mässingskylare. Jag har lagat betydligt fler än dessa under åren, men som inte förblivit täta mer än kortare perioder. Både med vitpeppar och dom flesta med kylartätning
av NilsO
Jox i kylvätskan kan också sätta igen värmepaketet inne i bilen, med alla problem det innebär -- förutom dålig värme risk för att det börjar läcka. Tycker inte man ska använda varken kylartätning eller kanel på en bil man tycker om.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]