Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Allra bäst är Volvos "gröna böcker". De finns att köpa i elektronisk form som något kallat "Volvo Original Technical Publications". En DVD-skiva med alla böckerna för 940 kostar kring 500:-. Och det tjänar man ju snabbt in om man lagar själv istället för att gå till verkstad.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Ser inte så tokigt ut med de gröna böckerna du tipsade om. Får se om de blir ett köp längre fram. Har ni några tips på vart man kan köpa delar till 940n tänkte reservdelar men även övrigt om man vill utveckla bilen mer.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
av Rådlös
Som registrerad "medlem" här på forumet har du väl lite rabatt på Skruvat? I alla fall på vissa produkter tycker jag mig ha sett tidigare? Nu har jag Ad Block, så jag ser ingen reklam längre.
Men jag har aldrig handlat där så jag kan inte säga något om Skruvat som inköpskanal. Men skall du ha något Extra Super Värstingtillbehör så är det nog andra ställen som gäller. Och sådana brukar ju ligga i en egen division när det gäller priser.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Är det svårt att meka med 940n?

Användarvisningsbild
av the_dolph
Misstänker att den drar kylarvätska. Var inte mkt kvar i behållaren. Har dock inte sett ngn vit rök från avgassystemet eller blött under bilen. Hur mkt brukar nivån sjunka när man kört en bit, typ 1 mil.

av Rådlös
Menar du hur mycket det läcker? Det beror ju på hur stor läckan är. Kylarna är av plast numera (kylargavlarna) Dom kan läcka som ett såll om det vill sig illa. Så kan det vara ett litet hål som släpper någon droppe i timman och bara när bilen körs. Det blir ett mycket måttligt övertryck i kylaren, 1 Bar ungefär när motorn är varm.

Vill man veta lite mera så får man trycktesta kylaren. Det gör man med en cykelpumpliknade grej som har en manometer. Man pumpar upp ett visst tryck och låter det stå i t.ex en kvart. Sedan kollar man om trycket har sjunkit och hur mycket. Då vet man att man har en läcka. Sedan gäller det bara att hitta läckan också. I bästa fall syns det vått någonstans. I sämsta fall är det inne i motorn, men det brukar finnas fler signaler på det i så fall.
Närmaste bilverkstad torde har en kylarprovare. Annars finns det hobbysatser på Biltema.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hur fungerar ett kylt handskfack på dessa bi[…]

Xc60 MY26 Internet delning

BT har långsam dataöverföring. B&a[…]

Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]