Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Att ha en 7/900 som entusiastbil, som "White" med flera har, är nog jättetrevligt. Men som bruksbil/arbetsredskap är det inte lika trevligt. Jag hade i mitt taxiåkeri allt från 140 till 940 innan det blev V70 -99. Det var då jag upptäckte vad komfort modell Volvo innebar. Visst kunde man köra 12 timmarspass i de äldre också, men man var helt slut. Med V70:n kände man inte det lika mycket. Och att det skulle varit färre fel på 7/900, än på de modernare, håller jag definitivt inte med om. Observera att jag inte tycker att 7/900 är/var dåliga bilar, bara att utvecklingen gått framåt.
av Wilcan
Samma anledning som waizguy.
Hade en v50 2.0d som jag åkte på kopplingsbyte strax efter inköp. Blev att sälja och lyckades fynda en 740 -90 med 6500mil på mätaren.
Blev sedan en 945 ftt -97 till tjejen för att kunna köra till stallet men samtidigt för att "spara" på 740an under vinterhalvåret.. är väldigt pedant.

Men bränsleekonomin är ju så där så nu ska jag försöka sälja den. Lär ju bli kul så här års. 3 faktiska ägare, helskinn, träinlägg, turbo+, oskruvad, låång historik.. 44,000mil men fruktansvärt fräsch! Två rostfläckar stora som enkronor är det enda.. Skinnstolar som knappt är slitna.. jävligt mycket gjort i serviceväg, så är någon entusiast intresserad utav att ta över den i stället för någon som ska sladda sönder den så skicka ett pm hehe..
Användarvisningsbild
av Nexus
Kör 740 vintern och v70 sommaren. Skulle välja V70 7dagar i veckan p g a komforten,ljudnivån,utrustning mm. Men 740 är skön ha om man ska ut på skogsvägar eller vid tillfälle då en oöm bil behövs då är 740 pålitlig och hållbar och enkelt skruva med .
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
SvenB skrev:Att ha en 7/900 som entusiastbil, som "White" med flera har, är nog jättetrevligt. Men som bruksbil/arbetsredskap är det inte lika trevligt. Jag hade i mitt taxiåkeri allt från 140 till 940 innan det blev V70 -99. Det var då jag upptäckte vad komfort modell Volvo innebar. Visst kunde man köra 12 timmarspass i de äldre också, men man var helt slut. Med V70:n kände man inte det lika mycket. Och att det skulle varit färre fel på 7/900, än på de modernare, håller jag definitivt inte med om. Observera att jag inte tycker att 7/900 är/var dåliga bilar, bara att utvecklingen gått framåt.
är själv yrkeschaufför (både taxi och lastbil) :-)-) har aldrig kört v70 eller 7/940 för den delen i jobbet, däremot massa nyare v50?, ford, passat o sånt fanskap som ger klausterfobisk känsla, är helt värdelösa att köra(värre än 7/940 i halka) och går itu hela tiden(visst är det skönt med farthållare och gps men sånt kan även 240 ha)

tacka vet jag riktiga bilar (240,245) som rent faktist tar sig fram på vintern utan att gå itu hela tiden, min högst personliga åsikt är att 7/940 är lite för lätta baktill för att va riktigt bra vinterbilar

dessutom en annan viktig grej för smidighet VÄNDCIRKLEN :P
av Olle69
Jag älskar mina två 960 - 91
Pålitliga och bekväma, även om skinnsätena på den som rullar nu är ganska slitna och spruckna
Men AC:n funkar fortfarande efter 44000 mil
Den andra har gått 37000 men behöver fixas till lite för att få rull på den

Jag är inte intresserad av nyare bil
Min(a) går snart upp i värde i motsats till nya bilar [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Användarvisningsbild
av Nexus
Kommer dröja många herrans år innan massproducerade bilar i 700/900 klassen stiger i värde :roll:

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]