Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1024699
Tänk på att de här gamla motronicsystemen utan lambdasond är vansinnigt känsliga för tjuvluft. Minsta lilla luftläcka så kommer de att gå oroligt på tomgång och dra sinnessjuka mängder soppa vid laddtryck om det läcker efter turbon. Jag fick ner min 87a från 1,1-1,2l milen till 0,93 och då är den inte hundra tät än
#1024708
päpplet skrev:Tänk på att de här gamla motronicsystemen utan lambdasond är vansinnigt känsliga för tjuvluft. Minsta lilla luftläcka så kommer de att gå oroligt på tomgång och dra sinnessjuka mängder soppa vid laddtryck om det läcker efter turbon. Jag fick ner min 87a från 1,1-1,2l milen till 0,93 och då är den inte hundra tät än

Okej, får ta och titta det! Kanske är det då! Tack för tipset!
#1024927
pabac skrev:provade att byta styrbox och den fick gnista så efter ett tag så gick han igång!!
Kul att du fick igång den, trägen vinner... :lol:

Mvh
Lennart
#1024979
Ja riktigt kul faktiskt! Nu kan man börja fixa iordning den riktigt!

Hittade på felet varför den gick dåligt, hade satt fel på 3an och 4ans tändkabel på fördelar locket :roll:
Så nu går den som en klocka!

Ska fixa lite inför besiktning nu, får inte halvljuset att fungera dock! Provade nytt halvljusrelä, glödrelät eller vad det heter och andra lampor.. Hade ström till relät, samt där man vrider på vänster sida om ratten och 12,5volt till vänster lampa fram men den lyste inte? Dock inge ström på höger sida!
#1028136
Har ström till halvljusen fram när jag tagit bort lamporna. Men så fort jag sätter dit lampan på kontakten så dör strömmen. Bytt Glödtrådsvakt, halvljusrelä osv. Får inge ström till säkringen ens när jag satt dit lampan. Men annars så har jag ju ström ändra fram till lampan.
#1028296
Kolla jorden. Sitter bakom strålkastarna i innerskärmarna. Alternativt spänningsfall över ärgade säkringar. Det finns (enligt elschemat) inget relä för halvljus et på -84-an, det kom inte förrän -88. Däremot sitter det ett relä för "gemensam" ström till både hel och halvljuset, det är förmodligen det du bytt. Kolla även batterikabelskorna, där sitter en kabel på + polen som går in till en plus plint med förgrening vid bränsleboxen (vid A-stolpen höger sida på 740 I alla fall) och vidare till säkringscentralen, tändlås o.s.v. Där finns också möjligheter till dålig kontakt. Nr 29 på elschemat tidigare i tråden. Kolla med nya lampor också, det kan "gå sönder" inuti lamporna också så jorden "försvinner"

Mvh
Lennart
#1030389
lennarte skrev:Kolla jorden. Sitter bakom strålkastarna i innerskärmarna. Alternativt spänningsfall över ärgade säkringar. Det finns (enligt elschemat) inget relä för halvljus et på -84-an, det kom inte förrän -88. Däremot sitter det ett relä för "gemensam" ström till både hel och halvljuset, det är förmodligen det du bytt. Kolla även batterikabelskorna, där sitter en kabel på + polen som går in till en plus plint med förgrening vid bränsleboxen (vid A-stolpen höger sida på 740 I alla fall) och vidare till säkringscentralen, tändlås o.s.v. Där finns också möjligheter till dålig kontakt. Nr 29 på elschemat tidigare i tråden. Kolla med nya lampor också, det kan "gå sönder" inuti lamporna också så jorden "försvinner"

Mvh
Lennart
Tack för svaret igen Lennart...

Slipat plåtrent och gjort rent alla jordkontakter på båda sidorna, säkringarna har jag bytt, tittade efter nån + plint men hittade inte direkt någon och kontakterna ser rätt fräscha ut under ratten och vid boxen osv. Nya lampor har jag provat flera gånger. Fulkopplade halvljusena lite så jag kunde åka och besikta, men bromsljusen fungerar inte heller kan det ha någonting med halvljusen att göra kanske?

Iallafall, när jag åkte till besiktningen så typ 200m innan så började bilen gå riktigt ojämt lät som den gick på 3 cylindrar typ? De gick att fortsätta köra den men den var slö och turbon jobbade på. Har kollat gnistan igen och det har den, kompression ser bra ut på alla cylindrar och bränsle får den också... Kollat efter eventuella läckade i "luftsystemet" också men hittar inga hål. Motorn skakar på tomgång exakt som att den går på 3 cylindrar. Motorn står i rätt läge också enligt markeringarna.

Börjar bli motigt nu när man var så nära!! :(

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]