Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

exakt och den kan ju då tex lysa om bilen har luft lekage då luft som lmm mäter men som sedan försvinner ut, felet om dumpen som ja skrev borde inte va tillräckligt lekage för detta men typ intercoolern kan vara sprucken
Användarvisningsbild
av lennarte
Andre95 skrev:Började fundera på en sak, om intercoolern eller tryckrör skulle läcka skulle ju de märkas på laddtrycket, å det är inget fel på laddtrycket. ?:-/
Beror väl på hur stor läckan är
Andre95 skrev:Måste se över den, annars blir det vel att testa ny lambda...
Eftersom du får felkod 1-1-3 som berör Lambdastyrningen (inte nödvändigvis själva Lambdasonden) och felkoden "sätts" vid Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager så borde själva Lambdasonden fungera. Om nu LMM- en registrerar en viss luftmassa som passerar då registrerar boxen det och justerar bränslemänden efter det. Registrerar sedan lambdan för stor eller för liten resterande syremängd i avgasröret så justerar boxen efter det. Om då skillnaden (för hög eller för låg syrehalt) består under en viss tid (3 minuter) så sätts felkoden. Hade det varit ett modernare system hade felkoden sagt vilket. Frugans Passat 1,8T -04 sätter felkod på turbotrycket ibland efter att jag bytt olja och filter. Jag får nämligen ta bort slangen mellan intercoolern och insugningsröret för att "komma åt" oljefiltret och ibland har det hänt att "klämman" inte gått i spåret ordentligt efteråt så det har läckt ytterst lite (inte märkbart) och då sätts felkod.

Mvh
Lennart
av III
Kolla gasspjällets grundinställning, kan ge det fenomenet och är vanligt. Jag skrev i en tråd här där en motor stannar vid start. Testa det men då måste tomgången återställas.
Andre95 skrev:Har hittat ett fel, flera sprickor i intercoolern så ska byta den men är inte hemma förrän nästa lördag 8)
Garanterat den som e problemet, behövs inte mycket lekage innan den dör vid urkoppling
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]