rid54 skrev:Missar i motorgången kan ju bero på annat än tändningen.... Oxid/ärg på högspänningskontakter har sällan någon betydelse om det inte är extremt - gnistbildning i onödan är ju inte bra - det är ju ingen strömstyrka alls. En dålig tändspole borde ge lite mer konsekventa problem och då även på tomgång, men en ny är ju bra, då elimineras den möjligheten till problem.
Hur är det med bränsletryck? Spridare OK? Spjällägesgivare/-kontakt?
Tack för svar!
Jag har problem även på tomgång och ibland är det värre när bilen är kall, vad jag i alla fall läst mig till på nätet så kan problem med spolen ge lite olika fenomen beroende på dess temperatur, men även mekaniska vibrationer.
Tändkabelns kontakt och stiftets var extremt oxiderad och det hade dessutom blivit avbrott i kabeln på grund av det, så om en tändkabel någonsin var dålig så var den det i detta fall. Jag förstår dock inte varför den oxiderat, men å andra sidan har Bilia bytt tändstiften hela tiden i samband med service likväl som skött de flesta reparationerna, detta är faktiskt första gången jag själv byter stift på den här bilen, jag gjorde dock mer på mina bilar när jag var yngre.
En spridare skulle det ju förstås kunna vara, vet inte hur jag skulle felsöka det, jag vill inte stå och blaska med bensin på vårt bostadsområdes parkering och jag har ingen annanstans att vara och ej heller några verktyg att mäta bränsletryck mm. Jag körde med en flaska STP injector cleaner tidigare, men man ska väl inte räkna med mirakel med sånt, jag tror inte det gjorde någon skillnad just.
Om bränsletrycket vore dåligt skulle inte bilen ha dåligt acceleration eller så ? Jag tycker bilen nu efter byte av speciellt fördelarlock och rotor verkar fungera i stort sett som den ska vad det gäller acceleration, misständningarna är inte kraftiga förutom möjligen ibland då man motorbromsar utan uppstår snarare ibland med ganska jämna 1 sekunders mellanrum då det blir ett kort "puh" ljud ifrån avgasröret som avbryter det vanliga jämnare ljudet. Det har aldrig hänt att det är någon sorts avgasknall eller något sådant. Bilen rycker ofta lite vid jämn hastighet med ca 1 sekunds mellanrum.
Det lutar nog åt att jag får lämna in den om inte det är tändsystemet eftersom jag inte är så erfaren på motorer utan är elektronikreparatör, det tar också lång tid och kanske inte blir så billigt till slut att åtgärda själv heller, det är också svårt när man inte har något vettigare ställe att vara på och det är ju vinter och snö.
Min tanke varför det skulle vara tändspolen är att den kanske ligger på marginalen och därför inte ger riktigt tillräcklig spänning/gnista ibland och därav misständningarna och om fel på spolen kan orsakas av en felaktig kabel vilket jag också läst på här i tråden och på andra ställen på nätet, så finns det kanske viss sannolikhet att det kan vara det.
Naturligtvis så tar jag fortsatt tacksamt emot tips och kan säkert kolla på en del saker i alla fall.