Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

sicnarf skrev:http://www.bildelaronline24.se/bosch/676430
Jo tack, det var därifrån jag beställde, men jag ville inte betala 140kr till bara för att det var Bosch, NGK spolen som är avsedd för min bil borde väl vara lika bra kan jag tycka. Men visst är det billigare än Bilia om inte annat.

Här är den jag beställde http://www.bildelaronline24.se/ngk/7012345
ollen skrev:Hej, köp kvalitetsstift, Borsch Super 4 (WR78, beroende av motrotyp), håller mer än 10000 mil (!), absolut värt priset, finns på Meca.

mvh
Ollen
Tack, men jag har redan nya Bosch super plus WR7DC+ och även om de inte är den dyraste varianten, så är de säkert mycket nära vad bilen levererades med då ju det mesta vad gäller elektronik är Bosch i dessa bilar och jag skulle nästan bli förvånad om inte Bosch tillverkade stiften också i alla fall på den tiden.

De där stiften med 4 jordelektroner har jag dessutom läst att kan tappa mittstiften in i motorns cylinder, så jag tror inte jag är intresserad av den modellen överhuvudtaget.

Jag kollade förresten upp priset på nya Volvo originalstift när jag ändå ringde till Bilia och de verkar ha sänkt priset på dem, de kostar 167kr (inkl volvokortrabatt) för ett set om 4st. Om inte nya spolen hjälper, så funderar jag därför starkt på att pröva ett nytt set originalstift om det nu möjligen skulle kunna vara något fel på mina nya Bosch.
Missar i motorgången kan ju bero på annat än tändningen.... Oxid/ärg på högspänningskontakter har sällan någon betydelse om det inte är extremt - gnistbildning i onödan är ju inte bra - det är ju ingen strömstyrka alls. En dålig tändspole borde ge lite mer konsekventa problem och då även på tomgång, men en ny är ju bra, då elimineras den möjligheten till problem.

Hur är det med bränsletryck? Spridare OK? Spjällägesgivare/-kontakt?
rid54 skrev:Missar i motorgången kan ju bero på annat än tändningen.... Oxid/ärg på högspänningskontakter har sällan någon betydelse om det inte är extremt - gnistbildning i onödan är ju inte bra - det är ju ingen strömstyrka alls. En dålig tändspole borde ge lite mer konsekventa problem och då även på tomgång, men en ny är ju bra, då elimineras den möjligheten till problem.

Hur är det med bränsletryck? Spridare OK? Spjällägesgivare/-kontakt?
Tack för svar!

Jag har problem även på tomgång och ibland är det värre när bilen är kall, vad jag i alla fall läst mig till på nätet så kan problem med spolen ge lite olika fenomen beroende på dess temperatur, men även mekaniska vibrationer.

Tändkabelns kontakt och stiftets var extremt oxiderad och det hade dessutom blivit avbrott i kabeln på grund av det, så om en tändkabel någonsin var dålig så var den det i detta fall. Jag förstår dock inte varför den oxiderat, men å andra sidan har Bilia bytt tändstiften hela tiden i samband med service likväl som skött de flesta reparationerna, detta är faktiskt första gången jag själv byter stift på den här bilen, jag gjorde dock mer på mina bilar när jag var yngre.

En spridare skulle det ju förstås kunna vara, vet inte hur jag skulle felsöka det, jag vill inte stå och blaska med bensin på vårt bostadsområdes parkering och jag har ingen annanstans att vara och ej heller några verktyg att mäta bränsletryck mm. Jag körde med en flaska STP injector cleaner tidigare, men man ska väl inte räkna med mirakel med sånt, jag tror inte det gjorde någon skillnad just.

Om bränsletrycket vore dåligt skulle inte bilen ha dåligt acceleration eller så ? Jag tycker bilen nu efter byte av speciellt fördelarlock och rotor verkar fungera i stort sett som den ska vad det gäller acceleration, misständningarna är inte kraftiga förutom möjligen ibland då man motorbromsar utan uppstår snarare ibland med ganska jämna 1 sekunders mellanrum då det blir ett kort "puh" ljud ifrån avgasröret som avbryter det vanliga jämnare ljudet. Det har aldrig hänt att det är någon sorts avgasknall eller något sådant. Bilen rycker ofta lite vid jämn hastighet med ca 1 sekunds mellanrum.

Det lutar nog åt att jag får lämna in den om inte det är tändsystemet eftersom jag inte är så erfaren på motorer utan är elektronikreparatör, det tar också lång tid och kanske inte blir så billigt till slut att åtgärda själv heller, det är också svårt när man inte har något vettigare ställe att vara på och det är ju vinter och snö.

Min tanke varför det skulle vara tändspolen är att den kanske ligger på marginalen och därför inte ger riktigt tillräcklig spänning/gnista ibland och därav misständningarna och om fel på spolen kan orsakas av en felaktig kabel vilket jag också läst på här i tråden och på andra ställen på nätet, så finns det kanske viss sannolikhet att det kan vara det.

Naturligtvis så tar jag fortsatt tacksamt emot tips och kan säkert kolla på en del saker i alla fall.
sicnarf skrev:Jag satsar mina pengar på tändspolen.
Tyvärr verkar det vara dåligt satsade pengar, inte minst av mig... :(

Spolen dök äntligen upp, var och hämtade den igår eftersom posten inte behagade ringa på min porttelefon i fredags (vilket inte var första gången tyvärr), jag betvivlar t o m att de ens var här eftersom jag satt vid fönstret och hade utkik mest hela tiden och borde inte missat bilen, jag hör också när det kommer bilar här på vår lilla lokalgata och en gammal rasslig postbil brukar definitivt höras. Kontaktade kundtjänst och klagade :evil: .

Monterade spolen idag och kunde tyvärr inte upptäcka någon nämnvärd skillnad på hur bilen gick när jag var ute och provkörde, åkte sedan också och köpte Volvo originalstift på Bilia då de ändå var relativt billiga för att bli säker på att det inte var de nya Bosch stiften som var dåliga, men inte heller där blev det någon skillnad.

Jag ska ju besikta på torsdag fm, så jag antar att det får gå som det går, jag tror inte att den kommer att gå igenom utan faila på avgasvärdena. Det lutar åt att jag får ta och lämna in bilen efter besiktningen då jag både är trött på att stå ute och frysa och det är tveksamt om jag kan få stil på det inte minst med tanke på att jag står ute på bostadsområdets parkering och fixar och det inte är så lämpligt att göra större reparationer eller stå och blaska med bensin och sånt.
Jag hade testat byta vevaxelgivaren som sitter mellan motor och växellåda, eftersom jag haft liknande symtom med andra bilar då den börjat jävlas. Misständningar och bluddras vid gaspådrag, ryckig gång för att långsamt bli sämre och till sist inte vilja ta varv överhuvudtaget.

Dock inte en volvo jag haft det problemet med utan ett visst ryskt märke där elektroniken vill vara det första som reser... :)
Deveraux skrev:Jag hade testat byta vevaxelgivaren som sitter mellan motor och växellåda, eftersom jag haft liknande symtom med andra bilar då den börjat jävlas. Misständningar och bluddras vid gaspådrag, ryckig gång för att långsamt bli sämre och till sist inte vilja ta varv överhuvudtaget.

Dock inte en volvo jag haft det problemet med utan ett visst ryskt märke där elektroniken vill vara det första som reser... :)
Tack för svaret !

Det är väl en sak jag funderat över att kika på också, läste att givaren kan t o m bli smutsig och därmed orsaka problem som avhjälps genom rengöring.

I mitt fall har jag nog dock bludder snarare vid låg jämn gas och motorbroms, bilen går i regel klart bäst när jag gasar på ordentligt (oftast förvånansvärt bra) och accelerationen är bra. Detta kommer och går lite tillsammans med ryckig gång, ibland går den nästan ok, ibland betydligt sämre. Bilen startar alltid utan problem som den alltid gjort under de 11 åren jag ägt den.
Neonknight skrev:
Deveraux skrev:Jag hade testat byta vevaxelgivaren som sitter mellan motor och växellåda, eftersom jag haft liknande symtom med andra bilar då den börjat jävlas. Misständningar och bluddras vid gaspådrag, ryckig gång för att långsamt bli sämre och till sist inte vilja ta varv överhuvudtaget.

Tack för svaret !

Det är väl en sak jag funderat över att kika på också, läste att givaren kan t o m bli smutsig och därmed orsaka problem som avhjälps genom rengöring.

I mitt fall har jag nog dock bludder snarare vid låg jämn gas och motorbroms, bilen går i regel klart bäst när jag gasar på ordentligt (oftast förvånansvärt bra) och accelerationen är bra. Detta kommer och går lite tillsammans med ryckig gång, ibland går den nästan ok, ibland betydligt sämre. Bilen startar alltid utan problem som den alltid gjort under de 11 åren jag ägt den.
Jo, stämmer att dina symptom inte stämmer 100% med vad jag erfarit. Testat LMM:en? Bara att koppla ur vid tomgång och se om gången ändras.
Defekt lambdasond eller läckage på avgassystemet kan leda till liknande symptom, har haft problem med båda två tidigare (även det på ryssen, bosch-komponenter överlever inte speciellt länge i de bilarna). :wink:

Om problemet kommer och går kan det ju vara kontakterna/kablarna till någon av dessa som jäklas. Man tycker i alla fall att en verkstad skulle hitta problemet, finns ju inte hur många komponenter som helst i de här bilarna.

Laddade också ner 5.0.5 OTA, och uppdatering[…]

Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]