Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har ju förstått att Mekanylslangen på 2 mm mer eller mindre är standard till motorvärmare. Det är Webasto som tillverkar den.

Du har ju naturligtvis rätt i att det blir en bit att suga men där jag har satt pumpen sitter den på alla 200/700/900. T-korset sitter nästan direkt på gummislangen som kommer från tanken. Kan det vara för högt? Dock är det ju inte gummislang så väldigt lång bit på den ordinarie ledningen. Skall jag sätta T-korset på lägre nivå så blir det väl till att kapa i stålröret i så fall?
Bild

En sak som slog mig är ju att alla startförsök efter ledningensbytet gjorts med väldigt lite kvar i tanken. Kanske skulle man åka och tanka fullt...?
Tilly skrev:Kanske skulle man åka och tanka fullt...?
Gör det så ska jag hjälpa dig att "hålla tummarna". Har du full tank blir det ju nästan "självfall" (hårresande?? :roll: ) så det borde bli lättare. Fungerar det på andra bilar ska det väl fungera på din. Jag var en gång i tiden auktoriserad på Monark bensinvärmare, så jag har jobbat lite med detta. Dock monterade jag aldrig några, men jag servade alla värmarna på Televerkets (i Halmstad) bilar under några år. Så jag vet i alla fall lite om detta. Det är några år sedan (runt 30 år sedan) men jag har "fuskat" lite med Wallas båtvärmare under tiden, och det skiljer inte så mycket. Enbart vattenvärmare har jag inte varit nära, utom den som satt i farsans 144 (inköpt -82). En Bacho 4000, men den fick jag aldrig igång :oops:

Mvh
Lennart
DandanRacing skrev: I webasto och ebersprächers manualer ska man trycka i mekanylslangen hela vägen så det inte kan bli luftbubblor i skarven.
Du menar att Mekanylslangen skall gå ända fram till anslutningarna och att gummislangen bara sitter som ett hölje över? Så har jag jag ju i och för sig inte gjort, där det är gummislang är det ju bara gummislang en bit (men jag försökte göra det så kort som möjligt). Kan det vara så jäkla känsligt?

Tanka fullt gav i alla fall inget resultat. Men jag har i och för sig inte provat att suga fram bränsle, får väl dra iväg till GDS-hallen och göra det.

lennarte skrev:Fungerar det på andra bilar ska det väl fungera på din.
Det verkar inte finnas någon rättvisa i världen. :D

Fördelen med detta är ju att andra kan ha nytta av denna tråden för kunskapen om bränsledragning till bensindrivna motorvärmare i andra trådar/forum verkar ju mer vara av typen "ta lämplig ledning bara så fungerar det" och riktigt så enkelt visade det ju inte sig vara. I alla fall har jag inte hittat någon riktigt bra information tidigare.
Tilly skrev:
DandanRacing skrev: I webasto och ebersprächers manualer ska man trycka i mekanylslangen hela vägen så det inte kan bli luftbubblor i skarven.
Du menar att Mekanylslangen skall gå ända fram till anslutningarna och att gummislangen bara sitter som ett hölje över? Så har jag jag ju i och för sig inte gjort, där det är gummislang är det ju bara gummislang en bit (men jag försökte göra det så kort som möjligt). Kan det vara så jäkla känsligt?

Tanka fullt gav i alla fall inget resultat. Men jag har i och för sig inte provat att suga fram bränsle, får väl dra iväg till GDS-hallen och göra det.

lennarte skrev:Fungerar det på andra bilar ska det väl fungera på din.
Det verkar inte finnas någon rättvisa i världen. :D

Fördelen med detta är ju att andra kan ha nytta av denna tråden för kunskapen om bränsledragning till bensindrivna motorvärmare i andra trådar/forum verkar ju mer vara av typen "ta lämplig ledning bara så fungerar det" och riktigt så enkelt visade det ju inte sig vara. I alla fall har jag inte hittat någon riktigt bra information tidigare.
Gummislangen ska endast vara ett hölje, se bild en bit ner på denna sidan. (Fast det brukar fungera endå)
http://www.thesamba.com/vw/archives/man ... 1l/010.jpg

Sartade värmaren då du doppa pumpens sugsida direkt i bensin?
Nu har jag gjort en lite grundligare koll av bränslepumpens funktion och det verkar vara den som är problemet. När jag undersökte funktionen tidigare så tyckte jag att den sög ur en flaska men nu har jag gjort om det försöket och konstaterat att den suger väldigt dåligt. Jag har också provat att tvångsfylla den med soppa för att sedan starta. Då trycker den ut det som finns i den men den verkar ha dålig förmåga att själv suga i sig.

Flera av er har ju varit inne på det spåret och jag var kanske lite väl envis då pumpen är ny. Det enda den har använts till är de startförsök jag har gjort. Men det hjälper ju inte när den inte fungerar...

Så det blir väl till att försöka få tag i en ny. Då är frågan om var man skall få tag i den. Jag antar att alla bensindrivna motorvärmare fungerar på ungefär samma sätt med en separat pump. Man borde ju kunna använda t.ex. Webastos pump då flödet borde vara ungefär detsamma.
Du skall vända dig till Ebersprächer. Det var dom som köpte hela konceptet med dom här värmarna av Volvo Flygmotor. Detta är ungefär 15 år sedan. I och med att dom köpte "allt" så ingår även service och reservdelar. Så kolla efter någon svensk generalagent, sedan får dom hänvisa till någon återförsäljare eller verkstad i din närhet.
Annars är det ju så här att detta är en så välkänd produkt så att alla bilelektriker med lite självkänsla och auktoritet känner till den här värmaren och kan den rätt bra. Dessutom vet dom var man hittar reservdelar.
Att vända sig till Volvo kanske också fungerar, men vissa exempel tyder på att det blir onödigt dyrt.
Pumpen har utgått fick jag som svar när jag frågade om min värmare där bränsleflödesregulatorn pajat (lillahatten på utgången). Värmaren låter ganska kul då det händer typ wosch wosch wosch i takt med bränslepumpen.. edit, lösningen när regulatorn pajat är att montera ett litet munstycke efter pumpen med ett 0.27mm hål i sig, ska gå att köpa genom http://www.varmedoktorn.com/

Är det en helt ny oanvändsats?
Borde fungera med en annan pump bara de pumpar samma volym/slag. dock kostar webastos pumpar nästan 2000:- :shock:

Jag fick problem med en ebersprächer luftvärmare (b1L om jag mins rätt) jag fick av farfor o farfar där pumpen inte pumpade men det löste sig genom att slå på pumpen med plasthandtaget på en skruvmejsel då pinnen i pumpen hade kleggat fast efter att ha legat i deras garage i 20-25år :lol:

En bild med värden om 091 värmarnas pumpar. Sughöjd 600mm och tryckhöjd 2500mm
Bild
Senast redigerad av 1 DandanRacing, redigerad totalt 0 gånger.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]