Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Funkar alldeles utmärkt, använder själv den metoden. Som verktyg använder jag ett så kallat dragskaft inköpt på Biltema.

Mvh GK
av axesve
Har lite funderingar!
Min motor är en b230f motor. Det är en kamaxel på den och 10 stycken topplocksbultar sammanlagt..
Det står inte i Haynes boken i vilken ordning man ska lossa på dessa bultar är det någon som har en bild på hur detta ska gå till m.m.
Tacksam för snabba svar!
av Rådlös
Losstagning kan du göra hur du vill. Det är monteringen som skall göras efter anvisningar.

I den här länken http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf sägs det inget speciellt om mellanaxelhjulet. När det är en 740 eller 940 stämmer det då dom har fördelaren längst bak på kamaxeln. Men skulle någon med en 240 som har fördelaren i blocket läsa dom här anvisningarna så skall man tänka på att märkningen på remmen och mellanaxeln skall stämma överens. Annars kommer inte tändningen att fungera. Fördelaren i 240 drivs av mellanaxeln.
av rid54
Skevning beror nog oftast på att många värmecykler (uppvärmning och avsvalning) av toppen skapat spänningar i materialet, inte på att man lossar skruvarna i fel ordning. Förslagsvis kan du göra det i etapper från ena änden, ett kvarts varv i taget tills skruvarna släppt, men jag känner inte till nån vedertagen metod.
av axesve
hej har fått av topplocket nu och lossa topplockspackningen.
kunde inte hitta någon spricka! dock var det en liten buckla nedåt på ett ställe ifall man kolla noga..
konstigt..
Aja nu ska jag tvätta hela motorn! och tvätta nog som F**** med lacknafta! :D
sen blir de att lacka om ventilkåpan och sätta ihop allting :D
Undrar nu om någon kan förklara för mig om hur mycket man ska dra ut topplocksskruvarna sen?
ska jag skruva tills det sitter åt hårt och sen dra ett visst moment med hjälp av en gradskiva?
Sen undrar jag ifall man kan tvätta runt kamaxeln eller ska jag låta bli att peta där, eftersom jag kanske kan göra något med ventilerna..
Sen har jag en till fråga.. Hur fasiken ska man lossa kamaxelkugghjulet?? utan att rubba kamaxelns nollpunkt?? blir så jävla frustrerad!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag rekommenderar att du skaffar en rephandbok typ Haynes, där står det du behöver veta och mer därtill. Kan ju vara bra att ha framledes också. Kan ofta köpas till ett hyfsat pris på Tradera. Kan även köpas ny på Biltema t.ex.

Mvh GK
av axesve
Tjena har precis bytt topplockspackning nu..
Men har klantat till mig rejält, okej så här är historian!

När allting var klart och jag hade rengjort alltihop och satt ditt packning och topp och skulle dra åt topplocksbultarna.
så gjorde jag de iordning så som det står i haynes bok. DOCK! nu kommer det jääävliga... jag drog inte åt bultarna i åtdragningsmomenten utan bara drog åt dom allt vad jag kunde med en momentnyckel.
började från mitten och fortsatte utåt som det stod i boken.
nu när jag starta upp den och alltihop (så gick han skit fint! super stadig tomgång inte övertryck i expansionskärlet som det hade vart tidigare).
Dock efter jag hade åkt med den 2 km för att köpa mer kylarvätska på en okq8 mack som låg i närheten och hade kommit hem. så upptäckte jag att kamremen hade tagit stryck.. den hade gått emot något. förmodligen kåpan till vevaxeln.
Sen så tänkte jag inte mer på de utan gick och la mig bla bla bla..
sen nu nästa dag så skulle jag skruva lite mer på bilen och byta däck m.m.
så kollade jag kylarvätskan och den va perfekt! hade inte rört sig ett dugg i nivån som den hade gjort tidigare varje dag när topplocket var trasigt!
dock så när jag skruvade av ventilkåpans lock till oljepåfyllning så var det vit... vit på hela locket!
då tänkte jag ÅÅÅH NEJ! fan topplocket har gått igen och typ skrek hel"#% j"#¤% F"!#%".
men sen kom jag på! att jag inte hade bytt oljefiltret utan det va de gamla med massa vatten i!

Nu undrar jag självklart.
Kan det vara så att topplocket har gått sönder... eller är det så att vattnet från oljefiltret som fanns kvar har blandat sig med den nybyta oljan?

Sen undrar jag också ifall jag kan köpa mig en momentnyckel och dra åt topplocksbultarna nu ordentligt?
samt ifall jag kan göra kompressionsprov för att se ifall topplockspackningen har gått? utan att skada topplockspackningen ifall den nu inte sitter ordentligt..
tacksam för snabba svar!
Mvh Axel
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]