Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Vix skrev:var sitter jordflätorna?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 41#p548514
Det är några stycken, men när det gäller motorstyrningen och tändning kan man nog glömma dom som är från mittstolparna och bakåt. Men på min (16V motor) sitter där 2 jord punkter på insugningsröret också. Det är (bl.a) givare som ger signaler till styrboxen för bränslesystemet som jordas där.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
Ok, konstigt. Tycks som att man kollat allt men den är fortfarande helt död. Provade annan kabel mellan spole och lock också men ingenting. Känns som man provat byta allt utom tändmodul. Men det skulle alltså inte vara det?
Användarvisningsbild
av Vix
Ok, konstigt. Tycks som att man kollat allt men den är fortfarande helt död. Provade annan kabel mellan spole och lock också men ingenting. Känns som man provat byta allt utom tändmodul. Men det skulle alltså inte vara det?
Användarvisningsbild
av lennarte
Du säger alltså att du har gnista när du kollar med kabel och tänd stift direkt från tändspole, då måste ju felet vara efter den tändspolen. Där finns ju inte så mycket som kan fela.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
För egen del misstänker jag din tändspole, (så vida kamremen är hel) :?:
hade samma problem på min 16v för 1½ år sedan då min bil dog utanför polishuset i rusningstrafik :lol: :wink:

Går att resistensmäta direkt på spolen med AVSTÄNGD motor, har tyvärr inte värdena i huvet och hittar såklart inte nu :roll:
har sparat tråden på jobbdatorn, ska försöka kolla på det imorgon.
i mitt fall orka tändspolen med 1 st tändstift direktkopplat mot torkararmen och det slog fina gnistor.

Men när jag kopplade upp 4 stift direkt mot jord uppe på motorn var där jätteklen gnista på allla stiften. (dock testa jag alla stiften mot jord när jag väl hade en reservspole med mig, 1 år senare :roll: :lol:. Byte spolen och bilfan starta med ett mäktigt vrål! :D :-DD
av Rådlös
Nu kanske detta är ett Regina-system med lite annorlunda enheter? Men en tändspole av "ölburksmodell" Bosch, skall ha 1 - 2 ohm mellan anslutning 1 och 15. Mellan anslutning 15 och utgången på toppen av tändspolen skall det vara 12 000 - 15 000 ohm. Detta mäter man med anslutningarna bortkopplade.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Nu kanske detta är ett Regina-system med lite annorlunda enheter
Alla 740 med 16V motor har Bosch LH2,4 (i alla fall svensksålda) Det fanns Rex/Regina tidigare på exportmodeller, annars kom det på -91 års modell (fortfarande 740)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
Jag tackar för all hjälp och visat intresse. Bilen är såld med riktig förlust. Fick 1500 spänn nästan nybesiktad och nyservad. och så visade det sig att de andra tänddelar jag provat också var kass. Köparen fick igång den några timmar efter köpet genom att byta lock och rotor. IGEN.
Har nu lärt mig den hårda vägen att ALDRIG MER köpa tänddelar från biltema. Har väl bara haft tur innan att det gått.
Maximal otur och klantighet. Läxan är lärd. :oops: ì
Förmodligen var ju även vevgivaren kass, den såg ju inte så fin ut, men den hade jag ju bytt.

Mvh.
Användarvisningsbild
av lennarte
Så här skrev jag i första inlägget
lennarte skrev:
Vix skrev:Har gnista från tändspole men ej ut till stiften från fördelaren.
Har du gnista från tändspolen, funkar det ju fram till dit. Kollade du om det var gnista på stiften innan du bytte lock och rotor? Det har förekommit felaktiga fördelarlock, främst från Biltema. Det kommer då ingen gnista genom locket. Mät men ohmmeter mellan där kabeln från tändspolen går in och kolet på insidan. Mät även så det är kontaktgenom rotorn.
Kolla så du har "fått ihop" det rätt och att inget "gått sönder". Kolla så rotorn rör sig när du snurrar motorn.

Mvh
Lennart
Vad hjälper det att skriva om ingen läser?

Mvh
Lennart
Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.