Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Du har bytt vevaxelgivare,bränslerelä,radio/spridar relä,tändmodul,fördelare,rotor och ändå vill den inte starta. Det här är ett dåligt skämt faktist. :roll: :evil: ?:-/ Du får testa ordentligt så du vet att pumpen fungerar bra? Kollat pump säkringen? Du har gnista nu med nya vevaxelgivaren?
Användarvisningsbild
av toorop
kolla gnista och att bensin kommer fram, ska ösa ur slangen innan tryckregulatorn.

du har verkligen en jävla otur. :-O)
av P165B
Ja sicnarf dessutom nya Volvo tändstift är monterade.

Har försökt att vrida loss bränsleslangens anslutning vid spridarröret, men tror jag kommer att vrida sönder hela röret innan det lossnar??
Finns ingen "enkel" anslutning att lossa för att kolla bränsleflödet till motorn??
av P165B
Har gnista. Testade ju igår alla tändkablar och fick gnista. Sprutade in startgas i insuget och den small igång på stargasen. Men dog när gasen tog slut = ingen soppa.

Återstår att mäta ström och jord till huvudpumpen.
Säkringar
Spänning till pump måste kollas, även om det är obekvämt trångt mörkt kallt på backen.
Användarvisningsbild
av toorop
P165B skrev:Har gnista. Testade ju igår alla tändkablar och fick gnista. Sprutade in startgas i insuget och den small igång på stargasen. Men dog när gasen tog slut = ingen soppa.

Återstår att mäta ström och jord till huvudpumpen.
Säkringar
Spänning till pump måste kollas, även om det är obekvämt trångt mörkt kallt på backen.

Felet ligger nu hos bensinen, den smäller igång vid startgas, då har du gnista och det..

nu återstå det att se om den får bensin, då tror jag du löst det..

kolla säkringen, Lyssna om pumpen går. har du en pump under bilen eller bara en i tanken?

lyssna med en slang ner i tank locket, du hör om den går.

har du under, ska den gå igång 2-4 sek när du vrider nyckeln till 2 . Du hör vid förarsidan

enklast är att kolla om soppan kommer fram, backventilen till bränslefiltret kan ha satts igen, det hände på min.. sitter under bilen

kolla bränslet, måste gå att ta loss innan spridarna..

ja tror på att antingen är backventilen helt åt helvete.
eller så får pumpen inge ström.
Senast redigerad av 1 toorop, redigerad totalt 0 gånger.
av umekille
Byt bränslefiltret...fanns en modell som röret ini cellpaketet
som var limmat i cellkakan lossnade och vid tryck åkte framåt
och täppte till utgångshålet...numer sitter en spindelnätskorg
i ändan på röret så det inte kan åka framåt...
Edit: Filtret är en burk med hål i bägge ändar...ett runt filter
sitter i den med hål rakt genom...för att få bränslet gå genom
filtret sitter ett litet rör med stopp så bränslet tvingas bakåt
och genom filtret.
Användarvisningsbild
av toorop
umekille skrev:Byt bränslefiltret...fanns en modell som röret ini cellpaketet
som var limmat i cellkakan lossnade och vid tryck åkte framåt
och täppte till utgångshålet...numer sitter en spindelnätskorg
i ändan på röret så det inte kan åka framåt...
Edit: Filtret är en burk med hål i bägge ändar...ett runt filter
sitter i den med hål rakt genom...för att få bränslet gå genom
filtret sitter ett litet rör med stopp så bränslet tvingas bakåt
och genom filtret.

kommer ihåg original filtret, tog en kompressor på 8 bar och luften kom inte igenom, kan vi kalla täppt.
av P165B
Tack för tips om bränslefilter mm :) !
Uppskattar att ni ger mig en knuff i rätt riktining :-)-)

Just nu är det en paus för 745an. Den får stå och skämmas ett tag tills jag får tillbaka lusten och tiden att engagera mig.
Har en 244GL -85 som ska besiktas nästa vecka. Den behöver ny tröskel, golv och skärmkant för att bli repektabel. Måste prioritera.

Återkommer med rapport om 745an när jag gått igenom filter och pumparnas funktion.
Känns som lösningen är nära :wink:
Användarvisningsbild
av toorop
P165B skrev:Tack för tips om bränslefilter mm :) !
Uppskattar att ni ger mig en knuff i rätt riktining :-)-)

Just nu är det en paus för 745an. Den får stå och skämmas ett tag tills jag får tillbaka lusten och tiden att engagera mig.
Har en 244GL -85 som ska besiktas nästa vecka. Den behöver ny tröskel, golv och skärmkant för att bli repektabel. Måste prioritera.

Återkommer med rapport om 745an när jag gått igenom filter och pumparnas funktion.
Känns som lösningen är nära :wink:

ja, du har lösningen nära...

Antingen går inte pumpen som den ska och kan ej pumpa på soppa.
Eller så är bränslefiltret täppt alt backventilen gått i baklås.

När du ändå fixar detta, köp k-sprit häll i hela flaskan ifall det bildat en propp eftersom den stått ett tag så kan det bli kondens i tanken..
kostar inte mycket, renar också spridarna etc..
Eftersom bilen startar på startspray har du inga problem i tändningen vad jag tror.

för att se om den pumpar bensin, ta loss bränslefiltret försök starta utan, ha lös slangen under då ser du ifall det kommer, räcker med 2-3 sekunder..

kommer det så äre OK!
Kommer det inte vilket du lär höra på pumpen, så är det ingen el eller så är pumpen trasig, vilket jag inte tror..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser