Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sköljt ur det lite mer idag och det känns som att jag är klar faktiskt. Får se när våren kommer och jag börjar köra också. Nu ska jag städa garaget och köra in vinter bilen lite snabbt. Måste laga hålet i avgasröret, börjar låta så man skäms. Folk har börjat kolla när man kör runt och är nog bara en tidsfråga innan polisen får upp ögonen för en, eller grannarna klagar för dom väcks när jag jobbar skift.
Efter det så har ju volvon en koppling att byta ut och det blir en ny tråd om det det nästa vecka. Då kan jag även gå till botten med om jag har hydraulisk eller vajer koppling, inget tyder på att jag har hydraulisk koppling än så länge.
Tack så mycket för hjälpen så ses vi vidare i nästa tråd om ca en vecka.
En liten uppdatering. Bilen gick igenom besiktningen med nära perfekta värden på bromsarna. Så nu är den besiktigad till 30 april 2027.
Tack för all hjälp och alla bra tips.
Nu ska jag njuta av bilen under sommaren men återkommer när det är dags för nya reparationer, har avgassystemet kvar som är tätt för tillfället men måste göras något åt, för att inte tala om ny soppa pump och filter där en kontakt är en skarvhylsa eftersom original kontakten rostat bort...men det tar vi senare.
Vad kul stort grattis!!
Själv roade jag mig igår med att byta bakfjädrar på 945an, tyckte den var lite mjuk när jag körde med släp, tog ju bort de trasiga hi-jackersen i februari o satte dit vanliga gasdämpare, tror det gjorde att man märkte mer att bakfjädrarna hängt med i det närmaste 49000mil, köpt förstärkta fjädrar o blev så bra. Rätt enkelt byte o inget som var fastrostat trots alla mil.
//Chris
Bra jobbat, nu håller bilen många år och mil till.
Själv håller jag på och ska ladda hem en rep.handbok till barnbarnets Renault Scenic. Det har strulat en hel del med nerladdningen då jag laddade ner filen på min Samsung surfplatta. Det behövs Microsoft eller liknande så jag har tillbringat senaste dagarna med att få igång min gamle Asus laptop....... så i eftermiddag ska e kille från firman jag handlade med hjälpa mig "online". Så i morgon ska motorn isär och synas......
Ja jag körde last fjädrar bak så den kom upp så mycket det gick. De är lite låga bak tycker jag.

Haynes böcker kanske inte finns till moderna bilar? Damens toyota iq kostar det per timme att kika i verkstads handboken så det fick bli en från ebay istället.

Ska polera lacken och försegla den, grannens katt gillar att spinna runt på bilar jag har i tältet med sina grusiga tassar :mad:
Under tiden får det bli saab 900 tills besiktningen på den går ut sista juni. Måste fixa hel ljus och parkerings ljus och har hittat vad som läcker olja och det är styrservot vars behållsre nästan var tom. Utöver det så finns det även gott om rost på saaben att pyssla med.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

Hade loss knappen och mätte på den och […]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]