Bricoleuren skrev:Hej!
- Den har ingen kallstartsventil utan ska ge dubbla dosen bränsle via de vanliga spridarna som öppnar 2 ggr / varv vid kallastart.
- Spänningen vid start har jag mätt upp vid ett par tillfällen (tidigare i tråden). Spänningen sjunker från ca 12,5 till strax under 11V (10,8 har jag för mig) då startmotorn går. Är detta normalt?
På en vanlig batterimätare börjar med belastning börjar "dåligtfältet" vid 11,2V. På ett nytt batteri borde det ligga högre än det.
Det finns ju olika batterityper beroende vad du ska ha det till (båt, husvagn,sommarstuga). Till bil finns det olika typer beroende på hur många ampere du behöver ta ut på kort tid. Där är det (oftast) en prisfråga. Allt för billiga batterier orkar inte med alla gånger. Nu har jag inte hört att en "vanlig" Volvo skulle vara "kräsen" på detta, men som upplysning i alla fall.
Bricoleuren skrev:- Jag tycker som sagt att startmotorn låter som att den snurrar "normalfort" men hur mäter man det? Kopplar in en känslig, digital varvräknare (eller liknande) på ett stift och multiplicerar med fyra kanske? Nå´n som vet hur många rpm den skall orka upp i normalt sett?
Det får man en uppfattning om när man mäter volten. En dålig startmotor tar mer ström och då sjunker volten. Mäta amperen på en startmotor kräver mer avanserade instrument. eller en tång som man mäter magnetfältet runt kabeln.
Bricoleuren skrev:- Andra bilar som jag haft har ju lyckats tända även iskalla morgnar då man verkligen hört att startmotorn knappt går runt över huvud taget. Så har även denna vid några väl valda tillfällen
Om startmotorn "fältar" aldrig så lite, så ökar problemen "i kvadrat" med att temperaturen sjunker. Jag menar att fungerar den kanon vid +10° så kan den vara helt omöjlig vid -10° vilket gör att det inte blir ström kvar till tängningen. Kanske inte ensamt. Men i kombination med något annat (batteriet)
Bricoleuren skrev:- Är det verkligen här källan till problemen ligger? Jag är ngt skeptisk.
Man kan ju aldrig vara helt säker. Eftersom i princip allt annat är genomgånget och bytat, så ja det kan nog vara det.
Sen vet jag att det varit uppe om oljan i motorn, den är väldigt viktig. Jag vet att många kör på t.ex. 20W-50 året runt, men i vårt klimat är 10W-40 ett bättre val. Om du inte kör helsyntet, då ska det inte ha någon betydelse.
I dom båda sista svaren borde starmotorn "gå trögt" i så fall. men det är svårt att avgöra vad som är "trögt"
Mvh
Lennart