Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
Kallstartventil finns ej på 940 såvitt jag vet.

"erikn:s" inlägg låter intressant.
Har själv varit med om detta på en vindtorkarmotor till 240.
Men detta går inte att mäta sej till.

Går startmotorn onormalt sakta fast du har felfritt batteri så kan det kanske vara idé att prova med en annan startmotor.
Försök få tag på en vid en bildemontering, helst till samma årsmodell.

//tuxedo
av Bricoleuren
Halloj!
Jag tycker ju själv att startmotorn går bra men har hört av flera att moderna bilar kan vara väldigt känsliga för att ha rätt snurr i starten. En kompis med en sprillans ny VW LT som oxå strulade vid start i kyla lämnade in den. VW bytte i princip hela insprutnings och tändsystemen på garanti (kostade visst över 50.000 kronor i alla fall) men det blev ingen skillnad. Sen var det visst nå´n Bosch-expert som fick ta hand om den (VW lämnade alltså bort den vidare) och han bytte startmotorn sen var problemen ur världen...

Har en startmotor / generator-mek i grannhuset, funderar på att skruva ur och be honom testa den vid tillfälle...

Kallstartsventil låter intressant. Såvitt jag trodde mig ha förstått så har inte den här modellen det (den saknar i alla fall kallstartsspridare) men jag kan ha missuppfattat det bland all information. Ska definitivt leta under insuget! Förhoppningsvis får jag lite tid på fredag att kika...

Vad gör kallstartsventilen? Släpper den igenom en xtra dos bränsle eller stryper den lufttillförseln?
av tuxedo
Kallstartventilen sprutar in extrabränsle vid temp. under minus 16°C.
Den ventilen togs bort efter 1991 på vissa modeller och jag tror ej att Volvo har återmonterat den på senare årsmodeller.
Jag har en -92 årsmodell och där finns ingen kallstartventil.
Istället ger styrkortet två insprutningar per varv vid start.

Men låt din kompis testa startmotorn. Om det är nåt fel på den kan det hända att den drar så mycket ström att spänningsfallet sjunker så mycket i batt. att det inte räcker till att ge den gnista på stiften som behövs vid kall väderlek plus att den kanske går för sakta.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av lennarte
tuxedo skrev: Men låt din kompis testa startmotorn. Om det är nåt fel på den kan det hända att den drar så mycket ström att spänningsfallet sjunker så mycket i batt. att det inte räcker till att ge den gnista på stiften som behövs vid kall väderlek plus att den kanske går för sakta.
Har för mig att detta var uppe och "ventilerades" i början av denna tråden, och att jag och några till hade åsikter om volten. Har inte kollat det, kan ha fel, kan ha varit en anna tråd
Kallstartventil har inte jag heller (745 GLT 16V -88B), försvann inte den med LH2,2. Turbomodellerna (Motonic) har den. Vet ej vilket system Ltt motorn har. Man lär sig alltid något när man läser inlägg, felsöknings och elscheman. :D

Mvh
Lennart
av Bricoleuren
Hej!
- Den har ingen kallstartsventil utan ska ge dubbla dosen bränsle via de vanliga spridarna som öppnar 2 ggr / varv vid kallastart.

- Spänningen vid start har jag mätt upp vid ett par tillfällen (tidigare i tråden). Spänningen sjunker från ca 12,5 till strax under 11V (10,8 har jag för mig) då startmotorn går. Är detta normalt?

- Jag tycker som sagt att startmotorn låter som att den snurrar "normalfort" men hur mäter man det? Kopplar in en känslig, digital varvräknare (eller liknande) på ett stift och multiplicerar med fyra kanske? Nå´n som vet hur många rpm den skall orka upp i normalt sett?

- Andra bilar som jag haft har ju lyckats tända även iskalla morgnar då man verkligen hört att startmotorn knappt går runt över huvud taget. Så har även denna vid några väl valda tillfällen :-)

- Är det verkligen här källan till problemen ligger? Jag är ngt skeptisk.

//H

//H
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Vet att 740/940 som har REGINA systemet 90-92 har kallstartsventilen så det var bara ett sidospår utav mig om det fanns på den där också...långskott går in ibland..

Dock börjar jag bli lite fundersam vad gäller din bils problem , helt klart....har du provat annan styrbox för bränslet ?

mv

Robban
Användarvisningsbild
av lennarte
Bricoleuren skrev:Hej!
- Den har ingen kallstartsventil utan ska ge dubbla dosen bränsle via de vanliga spridarna som öppnar 2 ggr / varv vid kallastart.

- Spänningen vid start har jag mätt upp vid ett par tillfällen (tidigare i tråden). Spänningen sjunker från ca 12,5 till strax under 11V (10,8 har jag för mig) då startmotorn går. Är detta normalt?
På en vanlig batterimätare börjar med belastning börjar "dåligtfältet" vid 11,2V. På ett nytt batteri borde det ligga högre än det.
Det finns ju olika batterityper beroende vad du ska ha det till (båt, husvagn,sommarstuga). Till bil finns det olika typer beroende på hur många ampere du behöver ta ut på kort tid. Där är det (oftast) en prisfråga. Allt för billiga batterier orkar inte med alla gånger. Nu har jag inte hört att en "vanlig" Volvo skulle vara "kräsen" på detta, men som upplysning i alla fall.
Bricoleuren skrev:- Jag tycker som sagt att startmotorn låter som att den snurrar "normalfort" men hur mäter man det? Kopplar in en känslig, digital varvräknare (eller liknande) på ett stift och multiplicerar med fyra kanske? Nå´n som vet hur många rpm den skall orka upp i normalt sett?
Det får man en uppfattning om när man mäter volten. En dålig startmotor tar mer ström och då sjunker volten. Mäta amperen på en startmotor kräver mer avanserade instrument. eller en tång som man mäter magnetfältet runt kabeln.
Bricoleuren skrev:- Andra bilar som jag haft har ju lyckats tända även iskalla morgnar då man verkligen hört att startmotorn knappt går runt över huvud taget. Så har även denna vid några väl valda tillfällen
Om startmotorn "fältar" aldrig så lite, så ökar problemen "i kvadrat" med att temperaturen sjunker. Jag menar att fungerar den kanon vid +10° så kan den vara helt omöjlig vid -10° vilket gör att det inte blir ström kvar till tängningen. Kanske inte ensamt. Men i kombination med något annat (batteriet)
Bricoleuren skrev:- Är det verkligen här källan till problemen ligger? Jag är ngt skeptisk.
Man kan ju aldrig vara helt säker. Eftersom i princip allt annat är genomgånget och bytat, så ja det kan nog vara det.
Sen vet jag att det varit uppe om oljan i motorn, den är väldigt viktig. Jag vet att många kör på t.ex. 20W-50 året runt, men i vårt klimat är 10W-40 ett bättre val. Om du inte kör helsyntet, då ska det inte ha någon betydelse.
I dom båda sista svaren borde starmotorn "gå trögt" i så fall. men det är svårt att avgöra vad som är "trögt"

Mvh
Lennart
av Bricoleuren
Jag har testat att rulla igång den men då var det efter att batteriet (det förra) hade dragit slut efter upprepade startförsök. Bilen var då jättesur och det tog väl uppemot 20 - 30 sekunder, rullandes på 2:an i 15 km/h innan den hostade igång. Har alltså inte testat detta direkt på morgonen efter en natts vila.

Batteriet är på 72Ah men (om det nu är ett men) av märke Biltema. Det byttes så sent som i början av februari om jag inte minns fel (sök i tråden för den som orkar :-))

Spänningen ligger som sagt på 12,4 - 12,5 innan man vrider om nyckel men sjunker till 10,8 då startmotorn går. Detta mätt med både varm och kall motor.

Kanske ska jag testa med en annan startmotor alltså? Men som jag sagt tidigare, problemet har varit konstant under två år. Inget har förvärrats! Borde inte startmotorn (om kolen börjar bli slitna t.ex. bli sämre och sämre med tiden...).

Om den fältar pga nå´t (annat) internt bekymmer så borde såklart inte tiden ha så stor betydelse dock, det är klart. Och att detta skulle kunna stjäla ström till tändningen. Låter inte som en helt orimlig tanke kanske?

//H
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 22
Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]

Visa din semesterbil(d)