Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvofive
Bricoleuren skrev:Hej! Efter en kall morgon med motoruttrymmet fullt av kablar kors och tvärs kan jag konstatera att start(o)viljan tyvärr inte har ett dugg med batteriets eller motorns jordning att göra.

//H
Hei
da må du begynne å sjekke mer spesifikt. Kan du få hjelp av en person til å feste en tenningslampe slik at du ser at det virkelig kommer spenning til tennplugg når du forsøker å starte? Sjekke alle tennpluggene. Du vet at motoren har ventiler og justert tenningstidspunkt osv så den skal fungere ellers ville den ikke gått i varmere vær. Da er det enten luft eller gnist som mangler. Er du sikker på at det ikke er bensin- eller luftmangel så er det tenning. Men hvorfor? Da må du lete deg bakover fra tennpluggen helt til du finner synderen.

Jeg går ut fra at du aldri har problemer med motoren, aldri svakhetstegn så snart den har starta?

Dersom gnisten er fin så kan det være det berømte ising i bensintilførselprolemet? (ising i forogasser er jo velkjent). Husk at du alltid har mye ny bensin på tanken. Det fjerner mange problemer. Vil anbefale deg å uansett går gjennom alle bensinslanger og bytte de til våren. Slanger blir råtne, lekker og takler ikke trykket, samt brannfaren.

Volvofive
av tuxedo
Hej Bricoleuren.
Hur går det med din bil ?
Har du haft tid att felsöka något mer ?
Det verkar tyvärr vara slut på ideer på forumet inkl. jag själv.
Hoppas vi får någon rapport från dej snart.

//tuxedo
av Bricoleuren
Tjena!
Nej, det har varit dåligt med tid för bilreparationer den senaste veckan, tyvärr.
På söndag blir det en tur till Norrland men som tur är finns det elutag vid parkeringsplatsen. Får köra med motorvärmare nattetid och tar med mig batteriladdaren just in case...

Det skulle ju kunna vara ett gyllene tillfälle att verkligen testa allt (lär ju vara kallt på nätterna) men skidor och skoter står redan på schemat så det hinns nog inte med..

Senaste tiden har jag testat lite med att stänga av motorn vid 3-4000 rpm, alltså gasa ur den på kvällen och bryta strömmen så att skiten snurrar några varv utan tillskott av bensin. Blåsa ur den på kvällen helt enkelt. Den har faktiskt startat helt ok (för att vara just denna bil, inte jämfört med andra) så den som hade nån teori om läckande spridare kanske var nå't på spåren? Nu har jag inte startat i nå'n vidare kyla sen förra veckan heller så det behöver inte betyda så mycket...

Jag tror nog ändå att det är nå't elektroniskt som spökar.
//H
av Bricoleuren
Hej igen! Liten uppdatering av statusen på bilen efter långresa till fjällen och tillbaks.

Har nu envist använt mig av "blås ur metoden" varje kväll (eller varje gång jag parkerat för en längre paus) i ett par veckor. Bilen har startat varje morgon utom en men då var det nästan 25 minusgrader. Detta berodde nog mest på att batteriet inte orkade tillräckligt och kanske skulle man ha bjussat på lite tunnare olja...

Nu går mina tankar så här:
- Motorn har en benägenhet att sura ner sig lite då den går på tomgång / låga varvtal. Vilket den ju gör ett tag under det att man fickparkerar in eländet på trånga stadsgator..
- När det är kyligt kanske startmotorn (pga att batteriet ger lite sämre kraft) snurrar ngt långsammare än den bör, vilket gör att det ta längre tid för motorn att tända. Samtidigt (under startförsöket) så sprutar spridarna in ännu mer bränsle och problemet (surheten) tilltar...
- Ovanstående kan jag kringgå genom att blåsa ur motorn rejält innan den stängs av.

Frågor:
- är denna teori nå´t att hänga i julgranen?
- varför snurrar startmotorn dåligt även med helt friskt (nytt batteri) i så fall. Om den nu gör det...
- kan man mäta upp startmotorn / kontrollera funktionen utan att skruva loss den?
- om det nu är startmotorn som spökar, borde inte problemet ha tilltagit under de dryga 2 år och 3000 mil som jag haft bilen?
- varför blir bilen sur när den går på tomgång / låga varv? Har det med tändning eller bränsletillförsel att göra helt enkelt?

//H
av tuxedo
Hej igen.
Vilken olja har du ?
Syntetisk, mineral ?
Viskositet ?
Fabrikat ?
Gammal eller nybytt ?

Anm. Om motorn surar ner sej på tomgång borde det märkas på bilprovningens C:O värden.
Vad var värdena vid senaste besiktning ?

Du kan väl mäta upp jorden till startmotorn om du inte tidigare gjort det.
Gör en Ohmmätning. Ta loss minus från batteri, och Ohmmät från batt. kabeln till jord startmotor.
Det finns ju tre grundjordar som kan bli dåliga.
från batt. går en jord till ramen i motorrummet, och en går till underdelen på motorn, sedan finns det jordfflätor mellan torpeden och ventilkåpan på motorn.

//tuxedo
av Bricoleuren
Hej!
Har ju kollat jordpunkterna från batteri till kaross (2 kablar vid vänster hjulhus) samt de från ventilkåpan till torpedväggen. Har inte kollat startmotorns men det kan jag göra.

Oljan är 10-40 har för mig att det var helsyntet som åkte i sist.
Den och filter borde egentligen bytas snart.

Avgasvärdena var bra på besiktningen i november 2012 (ingen anmärkning) men jag ska kolla på pappret exakt vad det står där.

//H
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Du har även en grov jordkabel under motorn , troligen på din vänstra sida då du har batteriet där.

mvh

Robban
av Bricoleuren
Fast, ni har väl inte glömt att jag dragit en xtra jordkabel (en startkabel) från minus på batteri till motorn (just in case)?? Denna kabel sitter fortfarande på plats (ett tag hade jag t.o.m. två) men detta har inte påverkat ett enda dugg.

Alltså, själva motorn är jordad åt både höger och vänster. Tror inte att problemet ligger i dålig jord, såvida inte då startmotorn i sig har dålig kontakt. Men, den borde väl jorda ganska bra genom gods och bultar som den sitter med (för startmotorhöljet är väl jord, eller?)

//H
Användarvisningsbild
av erikn
För länge länge sedan (snart 30 år sedan) på mitt första jobb så hade vi en startmotor som drog runt motorn väldigt långsamt. Detta var på en mobil kompressor så det var ganska lättåtkomligt att meka. Vi testade lite allt möjligt, till slut så plockade vi isär den och konstaterade att rotorn touchade statorn lite på ena sidan, lagret slut på något sätt. Vi körde utbytes hos Elhå på Erstagatan och sedan var det bra snurr på startmotorn. Den där lilla touchen sänkte magnetfältet rejält i startmotorn, den snurrade men hade nästan ingen kraft.
Användarvisningsbild
av robban67
Hej
Visste inte att den kabeln satt kvar fortfarande :)

Nu är jag lite dåligt uppdaterad och har inte tiden till att läsa genom hela tråden , men du har väl en kallstartsventil på den där bilen ?

Sitter med en blå kontakt under insuget ?

OM den flödar kraftigt och inte vill sköta sig rätt så surar den ihop också garanteat .

Prova starta bilen utan den , den är ändå bara aktuell under -16 grader OM allt fungerar i övrigt , iofs så är det boxen som ska reglera den, men om du inte har den ikopplad så lär du märka en skillnad om den strular till det, och isåfall är det antingen själva den som inte är stängd eller så är det bränsleboxen som jäklas ( har du provbytt den också ? - boxen )

mvh

Robban
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 22
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.