Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kloge
#728079
När du kört med bilen så låt den gå på tomgång och lossa röret vid luftfiltret så att du kan se nålen.Låt med medhjälpare stanna motorn och då ska nålen bli glödande någon sekund
Användarvisningsbild
av robban67
#728462
Hej

Du har en som slutar på 016 i din bil , eller hur ?

Okej, bor i innerstan i Stockholm mao ?

Jag bor i haninge , strax söder om så isåfall kan det klart vara läge att provbyta / köpa billigt av mig då jag har ett par stycken liggandes som fungerar :)

Du kan maila mig om det är intressant isåfall :

[email protected]

mvh

Robban
av Bricoleuren
#728571
Hej Robban!
Tack för erbjudandet att byta och testa, super! Vet inte vilket nummer min mätare har men det kan man ju snabbt kolla.
Jag har det lite snärjigt den här veckan men hör av mig såvida inte (mot förmodan) jag hittar en annan lösning på det här starteländet...

Idag har bilen gått som ett skott hela dagen, nästan hoppat igång innan man hunnit vrida om nyckeln. Som en yster hingst på våren! Men så har ju termometern legat runt 0:an oxå...

//H
Användarvisningsbild
av lennarte
#728604
Bricoleuren skrev:Idag har bilen gått som ett skott hela dagen, nästan hoppat igång innan man hunnit vrida om nyckeln. Som en yster hingst på våren! Men så har ju termometern legat runt 0:an oxå...
//H
En jobbarkompis till min far (båda borta sedan länge) hade en Amazon som var väldigt tjurig på morgonen, särskilt vid dåligt väder. Efter ayt jag "fixat" med den, stift, lock, brytare, kablar och allt i tändningsväg. Även förgasare, olja, filter och luftfilter. Den hade då gått c:a 8000mil (över 20 år gammal) och hade fått väldigt sporadisk service under dom åren. Efter en månad träffade jag honom igen och frågade hur den gick. Svaret blev en får numera smyga sig på den om man ska med . Det var väl ett gott betyg. eller?

Mvh
Lennart
av Volvofive
#729753
Bricoleuren skrev:Hej Robban!
Tack för erbjudandet att byta och testa, super! Vet inte vilket nummer min mätare har men det kan man ju snabbt kolla.
Jag har det lite snärjigt den här veckan men hör av mig såvida inte (mot förmodan) jag hittar en annan lösning på det här starteländet...

Idag har bilen gått som ett skott hela dagen, nästan hoppat igång innan man hunnit vrida om nyckeln. Som en yster hingst på våren! Men så har ju termometern legat runt 0:an oxå...

//H
Hvor ofte og hvor langt kjører du når du kjører bilen en typisk dag?

Har du lagt merke til om problemet kun er der de dagene det er -1 ? Som kjent fryser vatn ved -1 og dersom du har en natt der det har vært +1 hele natta og bilen starter fint , mens den ikke gjør dette når det er -1 så må det være vatn som ligger et sted og blokkerer som is. Forsøk å se over motorrommet ditt om det er et sted vatn kan lage problemer for mekaniske bevegelige deler eller lufttilførsel osv. Forsøk å utelukke at det er frost med vatn som kan skape dette. Det er også årsaken til at jeg stiller det første spørsmålet om hvor langt du kjører på en typisk dag. husk korte turer= kondens= is når det blir kaldt.

Du kan se på lufttilførselsystemet helt fra grillen til ventilen inn i motoren
Du kan se på tennsystemet helt fra ledning til coil til tennplugger
Du kan se på bensinsystemet, kan det være at du har vatn på tanken pga korte kjørerturer og lite bensin på tanken? tanker bare ett sted og vært uheldig og fått med mye vatn fra bensinstasjonen??

Jeg kaster bare frem et par spørsmål her. dersom problemet oppstår bare i minusgrader og aldri i plussgrader må du tenke vatn fryser til is tror jeg. Lykke til!
av Bricoleuren
#729761
Hej!
"Förlåt" att jag inte skrivit på några dagar nu, har jag inte haft tid att tänka på det här, fullt upp med annat. Dessutom har temperaturen legat runt 0 så bilen har gått bra (även om den var ganska seg nu imorse).

Nej ,inte testat hur mycket spänningen sjunker men hoppas kunna göra det imorrn.

Jag tycker själv att det mesta tyder på att det har med tändningen att göra. Det kan ju såklart även vara luften men jag tycker mig ha gått igenom det mesta på den avdelningen. Att den får bränsle vet jag. Enda skulle kunna vara att den ibland får för mycket men det låter långsökt..

Visst vore det toppen att kunna testa komponenter under olika förhållanden men jag har helt enkelt inte tid att hålla på varje dag. Om Volvofive eller nå´n annan har tips på nå´t enkelt test på max 5 minuter som man kunde utföra varje dag så tar jag tacksamt emot detta!

Nu räknar SMHI och andra med minusgrader senare denna veckan och då blir det intressant att se om mina nya tändkablar, fördelare etc. har nå´t att ge (tänker montera på detta vid första tillfällle den tjurar) även om jag tvivlar...

//H
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 22

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]