Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
#727836
"det ska väl inte vara så´n skillnad i motstånd att det pendlar mellan 0,8 och 10 ohm beroende på när man mäter men ändå.
Jag kopplade t.o.m. förbi den (ihop in och utgående med en sladd = bygel) i morse. Resistansen i den kabel-snutten var blygsamma 0,3 ohm så där ligger nog inte problemet ändå."



Hej igen,tråkigt att den är lika igen.
I det här läget är det nog tillåtet att komma med en del dumma eller långsiktiga funderingar.
Det första är:
Hade du byglat mellan rätt kontakter? Enl. schema mellan 1 och 2 på kontaktstycket motsvarande stift 2 och 18 i spjällkontakten. Och är du säker på att du hade bra kontakt i byglingen, kan ju vara lite svårt när man står ute i kylan och är stressad.

Sedan att kontakten hade 10 ohm vid ett tillfälle när du mätte den - det är ju inte bra.
Hade du bra kontakt med mätsladdarna så du vet att det verkligen var 10 ohm.

I så fall kanske du kunde prova vid nästa startförsök som den inte går igång, att upprepade gånger "dutta" med gaspedalen och sedan släppa den så att det kanske blir bättre kontakt i spjällkontakten.

Som sagt, dumma tips kanske, men värda ett försök i detta läge.

Om du vid flera ohmmätningar har fått 10 ohm i spjällkontakten tycker jag absolut att du ska byta ut den innan du gör några fler avancerade experiment.

//tuxedo
av Bricoleuren
#727854
Hej!
Jag hade 10 ohm och däromkring både i bilen på morgonen (ja, mellan det nedre stiftet nr 2 och mittenstiftet nr 18) och sen hemma på köksbordet på kvällen. Där hade jag dock vid några mätningar oxå så lite som 0,8 ohm igår kväll. När jag sen provade att låta den ligga på ett element (vattenburet) nå´n timme så brakade det iväg ännu högre.. Nu säger mammas man att det är egentligen helt normalt eftersom metaller leder bättre ju kallare de är (han är fysik och kemilärare på gymnasiet). Det stämmer ju oxå med det att t.ex. trasiga tändspolar oftast börjar knirra ju varmare de är, alltså under körning och inte under start (vilket gjort att flera mekaniker jag talat med inte tror att det är den, spolen alltså, som är problemet).

Hur som helst, innan jag monterade tillbaks kontakten i morse (uppmätt i kylan ute vid bilen) så låg resistansen på ca 1 ohm både på 2:an och 3:an i sina respektive lägen. Den låg även på 1 ohm direkt efter de misslyckade startförsöken... Jag sprayade 5-56 och fyllde den i princip igår kväll så kanske blev det lite bättre av det.

Jag kommer byta kontakten, absolut, gäller bara att låna en bil för att kunna åka till affären :-)

Frågar mig dock fortfarande om den har nå´n som helst betydelse för luftblandningen eller startvilligheten den där? NilsO hävdar ju att bilen startar lika bra utan. Detta provade jag själv igår (visserligen med varmkörd motor) och det var ingen som helst skillnad! Det gick t.o.m. bra att köra bilen utan den inkopplad.

NilsO, du får gärna vidareutveckla vad du vet om den "Det finns en del missuppfattningar om hur spjällägesbrytaren och tomgångsventilen samverkar, några av dem har uttryckts tidigare i tråden. Det är *inte* så att tomgångsventilen öppnar när man släpper upp gaspedalen, snarare är tomgångsventilen öppen för det mesta, men *stänger* lite när motorn går på tomgång."

Rörande byglingen:
Ja, jag satte den mellan rätt stift och kontakten bör ha varit god eftersom jag tryckte in bygeln ända ner i botten i båda ändar. Detta hade alltså ingen som helst påverkan!

Idag har jag skruvat bort stiften tre gånger (efter startförsök), de har varit dyblöta. Jag vet att den får åtminstone lite luft efter det att jag ställde upp spjället, jag vet oxå att glipan i tomgångsmotorn är ganska stor. Den bör åtminstone få tillräckligt med luft (tror jag i alla fall) för att tända så länge gnistan kommer när den ska och är vass nog. Just gnistan är väl det som jag har minst koll på. Har bara testat den med motorn igång och då ser den såklart bra ut!

Jag är sjukt sugen på att byta ut alla tänddelar igen (kablar, fördelare, rotor). Dessa byttes ju förra vintern och gav inget resultat men tänk om jag fick ett måndagsexemplar av nå´n del?

Sjukt dyrt sätt att felsöka på bara...

//H
Användarvisningsbild
av robban67
#727952
Hej

Hur är det med luftburken i sig ?
OM det slår stopp i luftburken kan det också vara svårt att få igång den , helt klart....
OM du innan start vid kall maskin lossar Lmm från luftburken , bara för att se skillnaden i startögonblicket ?

Lite långskott , men ibland sitter även dem :) ...

mvh

Robban
av Bricoleuren
#727970
Hej!
Jag har gått igenom luftburk, filter och alla slangar!

Idag efter uppladdning och (återigen, suck) nya stift var den hur glad som helst!
Äter den tändstift kanske, i så fall varför?

/H
av rid54
#727972
Jag kanske ska ge bakgrunden till "mina långskott":
1. Tomgångsläge indikeras ej, pga avbrott (någonstans) i den signalkretsen. Styrboxen ger av den anledningen för mycket bränsle för den lilla luft som kommer in (tändstiften blöta!). Ingen start...

2. Någon/några spridare läcker lite när de är kalla. Startförsök utan att pumpen går borde kunna lyckas bättre, även om motorn såklart inte kan gå annat än mycket kort. Botemedlet kunde vara att byta spridare, men de borde ju testas först.

3. Vissa system har ett "purge-läge", där man luftar igenom en sur motor genom att ge fullgas under startförsöket. Man får då släppa gasen direkt vid start. Löser kanske inte problemet men kan lösa en akut situation. Kan inte säga att jag vet om din bil har detta.

mvh
/RID
av Bricoleuren
#728001
Hej alla!
RID, jo min bil brukar ju kunna starta på fullgas om den inte funkar som normalt så visst, lite renblåsning ger det (även om jag inte vet om det är vad du kallar purge-läge..

Det där med läckande spridare har jag inte kollat närmare på, däremot har jag kontrollmätt spjällägesgivaren varenda gång jag varit vid bilen de senaste dagarna och sedan jag hade den inne i värmen och smorde upp den så har den stadigt visat 1 ohm vid kontakt, oavsett mättillfälle, temperatur mm. Idag testade jag dess funktion på lite olika sätt vid olika varvtal och den sköter sig som den skall. Även igår när bilen inte startade så var den (kontakten) åtminstone i sin ordning.

På tal om tändstift så började jag med Bosch, gick sen till NGK och nu senast fick det bli nå´t billigt skit från Biltema. Inget märke har hittills visat sig starkare än det andra. Och, visst, efter upprepade nedsurningar så blir ju stiften sämre (det har jag erfarit på många enduromotorcyklar genom åren), inget konstigt med det. Undrar bara vad som är hönan och ägget..

Passade på att köpa en tändkabelsats, rotor och fördelare på Biltema när jag ändå var där. Det är ju bytesrätt i 30 dagar och trots att jag köpte samma kit, fast bättre (= original på Volvo) förra vintern så känns det skönt att ha i bakfickan. Nästa gång det strular så kan man ju testa att byta tändkablar till att börja med och se om det blir nå´n som helst skillnad.

En granne lanserade teorin att det skulle kunna vara nå´t fel på tryckregulatorn (heter den så), alltså burken på fuel-railen. Han hade haft en bil där den var trasig och då blev den jättesvårstartad eftersom den släppte igenom för mycket bränsle i returledningen till insuget. Låter det troligt? Varför bara vid kallgrader kan man fråga sig då??

//H
Användarvisningsbild
av Kloge
#728042
På bilar innan 96 så kan man göra ett funktionstest på komponenterna med hjälp av dosan och lysdioden som finns beskrivit i handboken på s26 du laddade ner från mig.
Kan man göra motsvarande test på din? Sväng inom Volvo och fråga.
Användarvisningsbild
av robban67
#728055
Hej

Jag har fastnat på luften just nu och har läst genom din tråd .

Antingen har du missat skriva det , men har du provat byta din Lmm mot en annan ?

Fungerar renbränningen av tråden i den ?

Den ska brännas rent varje gång du stänger av bilen för att kunna känna av rätt luft sedan när det är dags att starta igen , om det sitter skit på tråden i den vid kall maskin( ibland och orsakar startsvårigheter ) så tar det en liten stund för den att få upp rätt värde i tråden så boxen får rätt info.

Tråden blir spänningsatt av boxen och om det då är skit på tråden hindras värdena och bilen surar ihop.
Vid helt öppet spjäll då kommer motorn starta så småningom då den torkar ur till rätt förhållande soppa/ luift dvs ungefär 14 : 1 ..

Som sagt ett långskott till, men lossa Lmm och kolla genom trådarna genom att belysa dem med stark lampa så ser du hur de ser ut...

mvh

Robban
av Bricoleuren
#728073
Hej Robban!
Jag har inte kollat LMM i år. Däremot så gjorde jag det första vintern jag hade bilen. Då lämnade jag in den till en bilverkstad för att felsöka och eftersom de inte hittade några felkoder så gick de igenom LMM och tvättade tråden (på nå´t sätt, kommer inte ihåg hur). Mekanikern trodde som du, att felet låg där men tyvärr hjälpte det inte ett smack.

Jag har inte provat med nå´n annan LMM (känner ingen med likadan bil som jag själv tyvärr, de få vänner jag har med egna bilar (bor ju i innerstan = tunnelbana) åker fin-bil... Vet inte var jag skulle kunna få tag på en att testa med.

//H
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 22

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]