- mån 11 feb 2013, 22:11
#727836
"det ska väl inte vara så´n skillnad i motstånd att det pendlar mellan 0,8 och 10 ohm beroende på när man mäter men ändå.
Jag kopplade t.o.m. förbi den (ihop in och utgående med en sladd = bygel) i morse. Resistansen i den kabel-snutten var blygsamma 0,3 ohm så där ligger nog inte problemet ändå."
Hej igen,tråkigt att den är lika igen.
I det här läget är det nog tillåtet att komma med en del dumma eller långsiktiga funderingar.
Det första är:
Hade du byglat mellan rätt kontakter? Enl. schema mellan 1 och 2 på kontaktstycket motsvarande stift 2 och 18 i spjällkontakten. Och är du säker på att du hade bra kontakt i byglingen, kan ju vara lite svårt när man står ute i kylan och är stressad.
Sedan att kontakten hade 10 ohm vid ett tillfälle när du mätte den - det är ju inte bra.
Hade du bra kontakt med mätsladdarna så du vet att det verkligen var 10 ohm.
I så fall kanske du kunde prova vid nästa startförsök som den inte går igång, att upprepade gånger "dutta" med gaspedalen och sedan släppa den så att det kanske blir bättre kontakt i spjällkontakten.
Som sagt, dumma tips kanske, men värda ett försök i detta läge.
Om du vid flera ohmmätningar har fått 10 ohm i spjällkontakten tycker jag absolut att du ska byta ut den innan du gör några fler avancerade experiment.
//tuxedo
Jag kopplade t.o.m. förbi den (ihop in och utgående med en sladd = bygel) i morse. Resistansen i den kabel-snutten var blygsamma 0,3 ohm så där ligger nog inte problemet ändå."
Hej igen,tråkigt att den är lika igen.
I det här läget är det nog tillåtet att komma med en del dumma eller långsiktiga funderingar.
Det första är:
Hade du byglat mellan rätt kontakter? Enl. schema mellan 1 och 2 på kontaktstycket motsvarande stift 2 och 18 i spjällkontakten. Och är du säker på att du hade bra kontakt i byglingen, kan ju vara lite svårt när man står ute i kylan och är stressad.
Sedan att kontakten hade 10 ohm vid ett tillfälle när du mätte den - det är ju inte bra.
Hade du bra kontakt med mätsladdarna så du vet att det verkligen var 10 ohm.
I så fall kanske du kunde prova vid nästa startförsök som den inte går igång, att upprepade gånger "dutta" med gaspedalen och sedan släppa den så att det kanske blir bättre kontakt i spjällkontakten.
Som sagt, dumma tips kanske, men värda ett försök i detta läge.
Om du vid flera ohmmätningar har fått 10 ohm i spjällkontakten tycker jag absolut att du ska byta ut den innan du gör några fler avancerade experiment.
//tuxedo