- mån 11 feb 2013, 11:30
#727660
Faans, helvetes jävla skit!
Nu slänger jag snart bilen!!!!
I morse, minus 5-6 och snöstorm. Skiten har aldrig varit så envis. Den vägrade helt att starta!
Så här gick jag till väga.
- byglade kontakten till spjällägesgivaren för att vara säker på att det blev signal till datorn om stängt spjäll
- slog på tändningen
- drog ur 1:ans säkring och satte tillbaks den (för att nolla felkoder vilket nå´n på forumet här sagt att man alltid ska göra).
- väntade tills pumpen surrat klart och vred om nyckeln.
Det gick alltså inte alls. Tyvärr ville jag väl så gärna att det skulle funka så jag mötte inte med gasen det första jag gjorde. Resulterade att den snabbt surade ner sig...
- Skruvade ur alla stift och torkade dem.
- Provade starta, det gick nästan (nu med full gas och långa "startcykler" etc..) men tyvärr ville den inte riktigt med resultatet att den blev sur igen.
- Bytte stift till de "ny-gamla" som jag köpte innan jul (men i onödan bytte ut för nå´n vecka sedan).
- Skruvade dit spjällkontakten (jag börjar tro att den inte har nå´n direkt betydelse för själva starten utan snarare för tomgången, åtminstone så startade ju bilen precis som vanligt utan den igår.., men jag kan ha fel).
- Nytt startförsök (lika länge gnuggandes på startmotorn och gasandes mm), bilen bluddrar, småtänder endast med full pedal men vill inte hoppa igång och gå för egen maskin.
Till slut tog både tålamodet och batteriet slut. Nu står den där på gatan död och övergiven.
Jag blir faktiskt helt galen!!!! Någon där uppe måste hata mig...
Frågor.
- har jag helt koncentrerat mig på fel sak de senaste veckorna. Har det inte med luften att göra alls kanske?
- Är det ändå tändningen som spökar vid minusgrader?
- Ska man köpa nya kablar, rotor, fördelare, stift igen och börja om? Känns ju helt jävla befängt, det har ju inte hjälpt tidigare men...
- Är det någon som vet nå´n specialist på just Bosch tänd och bränslesystem i Stockholmstrakten? Volvo / Bilia tror jag inte på.. De kör väl sina felsökningsprogram och hittar de inget kommer de väl bara att byta ut varenda grej med resultatet att det kostar mer än vad bilen är värd.
Känner mig helt maktlös nu. Hjälp!
//H
Nu slänger jag snart bilen!!!!
I morse, minus 5-6 och snöstorm. Skiten har aldrig varit så envis. Den vägrade helt att starta!
Så här gick jag till väga.
- byglade kontakten till spjällägesgivaren för att vara säker på att det blev signal till datorn om stängt spjäll
- slog på tändningen
- drog ur 1:ans säkring och satte tillbaks den (för att nolla felkoder vilket nå´n på forumet här sagt att man alltid ska göra).
- väntade tills pumpen surrat klart och vred om nyckeln.
Det gick alltså inte alls. Tyvärr ville jag väl så gärna att det skulle funka så jag mötte inte med gasen det första jag gjorde. Resulterade att den snabbt surade ner sig...
- Skruvade ur alla stift och torkade dem.
- Provade starta, det gick nästan (nu med full gas och långa "startcykler" etc..) men tyvärr ville den inte riktigt med resultatet att den blev sur igen.
- Bytte stift till de "ny-gamla" som jag köpte innan jul (men i onödan bytte ut för nå´n vecka sedan).
- Skruvade dit spjällkontakten (jag börjar tro att den inte har nå´n direkt betydelse för själva starten utan snarare för tomgången, åtminstone så startade ju bilen precis som vanligt utan den igår.., men jag kan ha fel).
- Nytt startförsök (lika länge gnuggandes på startmotorn och gasandes mm), bilen bluddrar, småtänder endast med full pedal men vill inte hoppa igång och gå för egen maskin.
Till slut tog både tålamodet och batteriet slut. Nu står den där på gatan död och övergiven.
Jag blir faktiskt helt galen!!!! Någon där uppe måste hata mig...
Frågor.
- har jag helt koncentrerat mig på fel sak de senaste veckorna. Har det inte med luften att göra alls kanske?
- Är det ändå tändningen som spökar vid minusgrader?
- Ska man köpa nya kablar, rotor, fördelare, stift igen och börja om? Känns ju helt jävla befängt, det har ju inte hjälpt tidigare men...
- Är det någon som vet nå´n specialist på just Bosch tänd och bränslesystem i Stockholmstrakten? Volvo / Bilia tror jag inte på.. De kör väl sina felsökningsprogram och hittar de inget kommer de väl bara att byta ut varenda grej med resultatet att det kostar mer än vad bilen är värd.
Känner mig helt maktlös nu. Hjälp!
//H