Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bricoleuren
#727660
Faans, helvetes jävla skit!
Nu slänger jag snart bilen!!!!

I morse, minus 5-6 och snöstorm. Skiten har aldrig varit så envis. Den vägrade helt att starta!

Så här gick jag till väga.
- byglade kontakten till spjällägesgivaren för att vara säker på att det blev signal till datorn om stängt spjäll
- slog på tändningen
- drog ur 1:ans säkring och satte tillbaks den (för att nolla felkoder vilket nå´n på forumet här sagt att man alltid ska göra).
- väntade tills pumpen surrat klart och vred om nyckeln.

Det gick alltså inte alls. Tyvärr ville jag väl så gärna att det skulle funka så jag mötte inte med gasen det första jag gjorde. Resulterade att den snabbt surade ner sig...

- Skruvade ur alla stift och torkade dem.
- Provade starta, det gick nästan (nu med full gas och långa "startcykler" etc..) men tyvärr ville den inte riktigt med resultatet att den blev sur igen.

- Bytte stift till de "ny-gamla" som jag köpte innan jul (men i onödan bytte ut för nå´n vecka sedan).
- Skruvade dit spjällkontakten (jag börjar tro att den inte har nå´n direkt betydelse för själva starten utan snarare för tomgången, åtminstone så startade ju bilen precis som vanligt utan den igår.., men jag kan ha fel).
- Nytt startförsök (lika länge gnuggandes på startmotorn och gasandes mm), bilen bluddrar, småtänder endast med full pedal men vill inte hoppa igång och gå för egen maskin.

Till slut tog både tålamodet och batteriet slut. Nu står den där på gatan död och övergiven.

Jag blir faktiskt helt galen!!!! Någon där uppe måste hata mig...

Frågor.
- har jag helt koncentrerat mig på fel sak de senaste veckorna. Har det inte med luften att göra alls kanske?
- Är det ändå tändningen som spökar vid minusgrader?
- Ska man köpa nya kablar, rotor, fördelare, stift igen och börja om? Känns ju helt jävla befängt, det har ju inte hjälpt tidigare men...
- Är det någon som vet nå´n specialist på just Bosch tänd och bränslesystem i Stockholmstrakten? Volvo / Bilia tror jag inte på.. De kör väl sina felsökningsprogram och hittar de inget kommer de väl bara att byta ut varenda grej med resultatet att det kostar mer än vad bilen är värd.

Känner mig helt maktlös nu. Hjälp!

//H
av rid54
#727671
Hej.
En sak jag funderar på är ju hur dessa lägeskontakter i spjället används. Det du har rapporterat om kontakt/resistans tycker jag låter helt OK, så länge man inte tänker sig mycket hög belastning på kretsarna (1-2 ohm är inte mycket i en signalledning, men mycket om det ska drivas något som drar mycket ström). Alltså: vad används kretsarna till? Kan det vara så att "andra änden" av tomgångssignalledningen inte har fullgod kontakt (med vad det nu kan vara där)? Det kanske går till någon kontrollbox och ansluter med en multikontakt -- som kan ha ett par stift med dålig kontakt?

En annan sak: När du ska starta i kyla, har du provat att gå snabbt upp direkt till startläge eller väntar du i gångläget en liten stund (medan bränslepumpen går)? Prova byt taktik, det kanske kan ge någon ledtråd...

mvh
/RID
av Bricoleuren
#727679
Hej RID!
Jag har provat båda metoderna, snabbt på startmotorn och väntat. Det har aldrig spelat nå´n roll. Har testat starta med öppet spjäll, stängt spjäll, halvöppet spjäll etc, etc. och i det fallet så funkar det bättre ju mer luft motorn får vilket i sig är lite motsägelsefullt (vid kyla ska man ha en fetare blandning, inte magrare). Tror dock att det har att göra med det faktum att motorn surar ner sig så pass fort och då går det lättare att starta med för mager blandning dock på bekostnad av att startmotorn måste snurra många fler varv och man får se till att gasa till när den väl tänder så att den verkligen blåser rent innan man låter tomgångsregleringen ta över.

Allt ovanstående tyder på problem i tändningen så där började jag söka. Bytte stift, rotor, kablar, fördelare, tändmodul etc.). När inget av detta hjälpte så gick jag igenom bränslesystemet (pump, relä, filter mm). Ingen lycka där heller. Sen var det flera här på forumet som tyckte jag skulle kolla lufttillförseln så då gjorde jag det (luftfilter, slangar, tomgångsventil, vevhusventilation, gas-spjäll etc.). Här är jag nu (men börjar fundera på att börja om med tändningen då...)

Jag känner mig faktiskt helt säker på att själva spjällkontakten INTE har med startproblematiken att göra. Självklart kommer jag ändå att byta ut den bara för säkerhets skull, det ska väl inte vara så´n skillnad i motstånd att det pendlar mellan 0,8 och 10 ohm beroende på när man mäter men ändå.
Jag kopplade t.o.m. förbi den (ihop in och utgående med en sladd = bygel) i morse. Resistansen i den kabel-snutten var blygsamma 0,3 ohm så där ligger nog inte problemet ändå.

Om sen signalen som kommer från spjällägeskontakten är dålig på mottagarsidan (pga dåliga stift eller annat) är ju frågan. Men då frågar jag mig (innan jag river ut hela jävla databoxen) om det verkligen är så att spjälläget (och signalerna från det) verkligen styr nå´nting som har med kallstart att göra??? Vad gör datorn med den informationen helt enkelt???

Den enda röda tråden i det här är att det har med yttertemperaturen att göra. Nå´nstans från 5 minus (kan ibland räcka med -2 oxå) och nedåt så strular det! Ibland kan det funka bra trots att det är -20 men det är sällan. Det strular dock ALDRIG om det är varmgrader. Hur jävla fuktigt eller ogynnsamma förhållanden det än må vara.

Problemet har dessutom förföljt mig sen jag köpte bilen för drygt två år sedan. Förre ägaren ville inte kännas vid liknande (såklart) men jag har funnit lite bevis för att han oxå haft problem (en gammal svänghjulsgivarkabel hittade jag i reservhjulsbaljan och det finns markeringar ritsade på gasspjället mm). Jag tror det här har förföljt liket i många år.

Det finns inga andra tecken (felkoder eller misständningar) på att motorn går dåligt på några som helst varvtal så snart den väl startat!

//H
Användarvisningsbild
av emwtur
#727705
det är inte så att dina spridare läcker i kyla ?
- jag bara försöker kläcka idéer utan att tänka efter :-)
av rid54
#727707
Du har ju i princip bytt allt med tändningen, så det verkar ju väldigt olyckligt om det skulle ligga på det systemet. Det jag var ute efter är ju att när tomgångsläget indikeras så spänningssätts en kabel via spjällkontakten. Om denna signal uteblir vid kallstart, så är det kanske inte orimligt att styrlådan gör något dumt med bränslet. Det förklarar ju iofs inte den skarpa gränsen i temperatur när det börjar strula.... även om kontaktfel inte sällan är intermittenta och klimatberoende.

Finns en variant till inom avdelningen "långskott": Vrid på tändningen så att pumpen går, men ta sedan ur säkringen till pumpen innan du försöker starta. Då kan den inte sura ned sig. Startar den till då, så kansk det ger någon ledtråd.
Mvh
/RID
av Bricoleuren
#727715
Just det, bra idé!
Nå'n som vet om pumpen är avsäkrad på nå't lättåtkomlig ställe? Att ta bort relät är lite bökigt...

Men, det löser ju inte problemet, tyvärr...
Användarvisningsbild
av robban67
#727738
Hej

Ett alternativ är att ta ur sopparelät och bygla ihop kontakterna , i relähållaren, för reläts poler enligt följande :

30
87/1
87/2

då kopplar du förbi relät och soppapumparna går hela tiden , startar den då så betyder det trots allt att ditt sopparelä strular för dig.

Fungerar det inte kan ditt svarta relä till spridarna strula, detta styrs av säkring nr 11 tillsammans med tankpumpen.
En sak bara för att utesluta soppapumpens funktion eftersom du skriver att den fungerar felfritt när du väl fått igång den.


mvh

Robban
av Bricoleuren
#727759
Tack Robban.
Jo, jag har hört det förr, hur man kan koppla förbi pumprelät men det vi pratade om nu var ju snarare ett enkelt sätt att stänga av den, som ett raggar-knep för att förhindra att den blir sur för fort nu när den mår dåligt. Och visst kan man säkert bygla förbi och köra pumpen manuellt men det känns som att gå över ån efter vatten... Att bilen får bränsle råder det inga som helst tvivel om. Tyvärr :-)


//H
av Bricoleuren
#727760
Tack Robban.
Jo, jag har hört det förr, hur man kan koppla förbi pumprelät men det vi pratade om nu var ju snarare ett enkelt sätt att stänga av den, som ett raggar-knep för att förhindra att den blir sur för fort nu när den mår dåligt. Och visst kan man säkert bygla förbi och köra pumpen manuellt men det känns som att gå över ån efter vatten... Att bilen får bränsle råder det inga som helst tvivel om. Tyvärr :-)


//H
av NilsO
#727792
Säkring 11 går till pumpen och kan användas till det du efterfrågar. På 940 med B230FK går även tändsystemet/tändspolen över bränslereläet, så att ta ur det är inte så meningsfullt.

Vad jag kan läsa har du fortfarande inte kollat hur gnistan ser ut när motorn inte startar. Det borde du nog göra, och med förslagen du fick ovan går det ju på mindre än en minut. (Men ursäkta om jag missat, det är många inlägg.) Om den ser bra ut kan du prova med startgas igen. Fungerar tändningen ska den gå igång lite med startgas. Koppla ur kontakterna på spridarna eller spridarmotståndet så slipper du att den dränks i bränsle. Prova med startgas en gång som motorn startat så vet du hur man gör och hur motorn beter sig.

Vad gäller våta tändstift etc: Stiften blir våta för att motorn får bränsle men inte tänder. Det kan bero både på för lite bränsle och på för mycket bränsle. Dessutom såklart på utebliven gnista, alldeles fel tändpunkt etc. Och på dålig kompression och diverse andra motorfel, men sådana verkar vara ganska ovanliga på rödblock och borde väl inte vara så bundna just till kallstarter vid frostgrader.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 22

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]