Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1600624
Ajaj, det där kan hända, har själv råkat ut för det, brukar gå att pilla in lagret igen, men bökigt är det. Hände mig med ett helt nytt Volvo-original nav, trodde oxå jag hade kvaddat det, men fick in lagret igen. Putsade spindeln på fjäderbenet ordentligt med smärgelduk innan jag trädde på navet igen medans jag noggrant kollade att lagret följde med.
//Chris
#1600626
Funderat lite och ska nog pröva att pressa in det med skruvstycket imorgon. Värt ett försök.
Min bror sa att man kan pressa in det igen men har det fått en skada kommer det dö rätt fort men värt ett försök innan man köper nytt.
#1600641
volvo740sugmotor skrev:Tror jag sabbat ena hjullagret.
Det händer ibland med lite slitna lager, jag har inte varit med om det på dessa "kompletta enheter". Passa på att fylla på lite nytt fett, torka rent den lösa delen och lägg den i frysen över natten. Samma typ av lager (utan nav) har suttit på framhjulsdrivna bilar sedan länge och det har inte varit problem att "sätta ihop" dom igen. Första gången jag jag stötte på en "komplett enhet" var på 70-talet, bakhjulslsger på en Fiat 128.
Jag har ett nav extra om det skulle behövas, köpte ju ett beg. komplett fjäderben till min 745-a. Lär nog inte behöva det. Inte särskilt dyr del, c:a 500 kr på Biltema. Det sitter ju nästan nya lager på bilen, har bara rullat lite drygt 50000 mil......
#1600646
Kämpat en del med det där och nu har jag tröttnat på det och det lär vara skadat för livet. Försökt pressa på det i skruvstycket och det viker sig inte en tum. Frysning kanske kan fungera. Men jag köper biltemas så jag får ihop bilen så får vi hoppas de håller några mil iallafall. var med om precis detta på saaben fast där har man lösa lager man pressade in. Där fanns det ingen "skåra" kulorna skulle rulla i så där var det helt enkelt bara trycka ihop halvorna igen utan något som helst motstånd.
Jävligt surt när jag fixat till de där så mycket.
#1600655
Ja, då är det nog lika bra att sätta på nytt nav, Biltemas både passar bra o verkar hålla. Jag har ett som hållit i över 10000mil än så, länge på min 945a. Däremot hade jag ett (dyrt inköpt) från Mekonomen innan där lagret började låta illa efter några tusen mil, så i det fallet har Biltema varit betydligt bättre.
//Chris
#1600707
Ja biltema har blivit bättre på senare år. Vet att många lager(och annat) från dom runt -00 till de flesta bilar inte höll mer än ett par tusen mil men även väldigt skiftande kvalité där ett kunde hålla längre och det andra ge upp ganska omgående.
Det blev biltema, dessvärre var dessa lager också lite "egna" och hade inte något spår för "bromssköldens skydd runt lagret"(se bilder) på skölden så den fick nästan tas bort helt.
Ska man "klappa till" kanterna på centrum muttern? de nya muttrarna gled på utan ett uns av motstånd hela vägen in. så jag satte lite locktite på dem. De gamla blev tröga den sista biten av gängan på de gamla.
På saaben var kanterna "till klappade" från fabrik så de skulle bli lite tröga och "låsa" sig.

Blev ett rätt tunt skydd.
P_20250130_095521.jpg
P_20250130_095521.jpg (1.97 MiB) Visad 1149 gånger
Man fick en ny mutter och ny "täckkopp". Dragna med 190nm och lite till. Eftersom de skruvades på så lätt ska jag nog lägga lite loctite på den exponerade delen av gängan också. Blir jäkligt skitigt under när man meckar bromsar.
P_20250130_100219.jpg
P_20250130_100219.jpg (2.34 MiB) Visad 1149 gånger
P_20250130_101407.jpg
P_20250130_101407.jpg (2.37 MiB) Visad 1149 gånger
#1600752
Ser ju jättebra ut, ja det är väl meningen att man med en dorn eller liknande skall knacka till kanten på muttern i spåren på axeln. Fast hur noga det är egentligen vet jag inte. Absolut det är samma som på Saab har gjort samma när jag bytte lager på min 99a.
Undrar om Biltema bytt leverantör av bromsköldar, jag behövde aldrig modifiera mina när jag satte dit Biltemas.
Då går det framåt för dig ordentligt nu då.
//Chris
#1600794
Ja nu är det bara sätta dit allting i rätt ordning igen. Funderar lite på hur hårt man ska dra slang och rör kopplingen. Gamla nippeln var i mässing så den borde inte ha hållt för allt för mycket kraft så jag tar för givet att man inte ska dra dessa för kung och fosterland? Tänker tills den är i botten och lite till helt enkelt?

Ni ser att jag dränkt yttre delen av gängan och bulten i blå locktite så OM den skulle lossna så kommer den inte så långt. Man behöver inget under täcklocken, fett?
P_20250131_164709.jpg
P_20250131_164709.jpg (2.26 MiB) Visad 399 gånger
#1600795
Bromsrör?
I min Haynes (V70 97-00) står det:
röranslutningar 14 Nm
slanganslutningar 18 Nm
viewtopic.php?f=22&t=176038&p=1550454#p1550454

Stryker du ett tunt lager fett på navet så slipper du rost :-)
#1600806
Ja jag har lagt lite fett här och var så får vi se när det är dags att byta om det hjälpt lite. Läste lite i haynes också och det är nästan samma. 17nm för slang anslutning men inget om rör anslutningen. Då är det inte så hårt man ska dra. Finns det ens moment dragare för öppna nycklar, annars kan din lösning fungera? Kommer dra detta på känn och läcker det, ja då får jag dra lite till helt enkelt.
De 2 små hålen som syns längst upp på broms skölden är till för ABS sladden men hållaren på den gamla var det knappt något kvar av så det borde fungera att fästa med en liten stripe(buntband) tycker jag?

Vad är det för bromsvätska jag bör ha i denna, boken säger DOT4 eller finns det nya direktiv(min haynes bok är från 90 talet någon gång)?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17

Var förbi Tesla på morgonen, hade s&ari[…]

Vilken sidokjol är detta?

Hej! Inne på att köpa en v40 och n&ari[…]

Styrströms kortslutning

Kollat F9 i CEM? Den driver heljuslamporna

Missljud generator V70 D3 2011

Öppna kylarlocket Jag tog bort oljefiltret o […]