Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kompe
rid54 skrev:
Kompe skrev:Tyckte jag hörde nått om ett högre energi innehåll om man körde blyat? :roll:
Enl wikipedia så söderdelades tetraetylbly-tillsatsen i bly och "brännbara etylradikaler". Frågan är ju då om dessa etylradikaler är mer energirika än motsvarande mängd bensin, annars blir det ingen vinst. Tillsatsen gjordes för att minska knackningsrisken. Eländet med att ha bly överallt i atmosfären är skönt att vara av med.
Blyet har ju även en smörjande effekt på bensinen och med tanke på att dagens bensin är så torr så hade jag övervägt att köra nån tank blyat emellanåt :roll: Men för en volvo tror jag nog att det kvittar :wink: Därimot så är gamle turbon (B230ET) Optimerad för blyad bensin för att få ut så mycket klös som möjligt men dagens blyfri borde väl tillhanda hålla samma krut? :twisted: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av RMH
Det är väl kanske snarare så det ligger till då, att det är värre att köra blyad i en bil med katalysator än blyfri i en bil utan. Läste i min instruktionsbok från -88 att alla modeller från 1987 kan köras med blyfritt. Frågan är vad som skiljer motorerna åt före -87. Katalysatorn kom förresten på 88b, eller har jag fel?
av Rådlös
RMH: Lagen om katalysator kom 1988, men det fanns många bilar med katalysator redan innan.
Det här med smörjning i bränslet var ju så att materialet i ventiler och ventilsäten, alltså stålkvaliteten, mådde bättre med tetraetylbly. Sedan hade det en oktanreglerande uppgift också. Det säger inget om att det skulle vara mer energi eller "kraft" med blytillsats eller högre oktan. Och det har alltså inget med "torr bensin" att göra. Bensin är för övrigt alltid "torr". Den innehåller inget fett.
Den här frågan om blyfritt före eller efter en viss årsmodell är också "överkörd". Det hette så för Volvo Pentas marinmotorer, som är i grund samma som *bilmotorerna, att från och med en viss årsmodell kunde man köra på blyfritt. Den årsmodellen kröp bakåt med åren. Nu gäller det att från och med den första B21 som kom 1976 kan man köra på blyfritt.

*Det är en annan kamaxel och sedan annorlunda kringutrustning, kylsystem, avgassystem, förgasare och något obetydligt mer som är annorlunda. För övrigt är det samma som bilmotorerna. (Jag kan nämna ett par detaljer till, men det hoppar vi över)
Användarvisningsbild
av RMH
Tackar för alla bra och fördjupade svar, det är roligt att många har så mycket att dela med sig av. Man lär sig mycket här på forumet!
av rd350
Jämför aldrig moderna motorer med hårda ventilsäten med äldre typ b20 med en mjuk gjutjärnstopp! B20n måste ha blyersättning. Har sett många exempel på nerkörda ventiler pga. blyfri bensin. Den som vill prova kan köra tusen mil blyfritt och sen kolla ventilspelet.... det lär vara noll! Bilen i fråga ( -86) går däremot utmärkt på blyfritt.
av Arne
Rättelse:B21:an kom på 1975:års modell.
Det är som rd350 säger, men B20F motorn har redan härdade ventilsäten och går alltså att köra på blyfri bensin. Det är klart att om man har en B18/B20 motor som gått på blyad bensin så går det köra blyfritt om man inte varvar motorn och kör försiktigt. Ska man däremot varva på lite och kör kanske trimmat så är det säkrast att blyfri konvertera eller pytsa i blyersättning i tanken.
av rid54
rd350 skrev:Jämför aldrig moderna motorer med hårda ventilsäten med äldre typ b20 med en mjuk gjutjärnstopp! B20n måste ha blyersättning. Har sett många exempel på nerkörda ventiler pga. blyfri bensin. Den som vill prova kan köra tusen mil blyfritt och sen kolla ventilspelet.... det lär vara noll! Bilen i fråga ( -86) går däremot utmärkt på blyfritt.
Precis så gjorde jag med en B18 (en Amazon '65). Normalt anpassad körning för en Stockholmare som far till landet (10 mil) ett par tre gånger i månaden och inkluderande ett par riktiga långkörningar. Efter ett år (2000 mil totalt) mättes ventilspel och kompression. Ingen skillnad mellan de värdena och värdena året innan. Kanske jag hade tur.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGCs[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]