Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:Här är en bild som du kan gå efter. http://ockelbo.plars.org/album/aq171cde ... G_2221.php
Detta är visserligen en båtmotor, men det är samma motorblock. Oljefiltret är den blåa burken (Har du Volvo original, så är det vitt) och den svarta "klumpen" bredvid är oljetryckgivare. Du har helt säkert en sådan kontakt som sicnarf länkade till, en oljetryckskontakt. Den tänder eller släcker lampan. Den svarta klumpen måste man ha om man har en mätare som visar oljetrycket i siffror. Det har du ingen nytta av detta läget.
Leta upp filtret på motorns högra sida. Omedelbart framför det sitter kontakten, som du ser på bilden.
Då ska jag gå ut efter hockeymatchen och kika på det där. All tack till er som hjälper den okunniga mekaren ;)
Jag skall inte självsäkert och tvärt säga att din kontakt är trasig, men en ny kostar ju inga svindlande summor på Biltema så prova med en ny.
Sedan kan man naturligtvis tänka sig kabelbrott eller kontaktfel i instrumentpanelen etc. etc. men man börjar ju alltid i den enklaste ändan och det har du gjort nu.
Rådlös skrev:Jag skall inte självsäkert och tvärt säga att din kontakt är trasig, men en ny kostar ju inga svindlande summor på Biltema så prova med en ny.
Sedan kan man naturligtvis tänka sig kabelbrott eller kontaktfel i instrumentpanelen etc. etc. men man börjar ju alltid i den enklaste ändan och det har du gjort nu.
Okej. Men alltså jag tycker ju inte det kan vara kontakten som är fel. För när jag jordar kabeln vill den ju inte lampan lysa ändå? så jag tror mer på kabelbrott någonstans eller instrumentpanelen som du säger. Men hur fan ska jag kolla kabelbrott? kabeln går väl in till hytten nån stans? :)
Det enklaste är att dra en ny kabel mellan lampsockeln och kontakten, men detta är alltså bara tillfälligt i felsökningssyfte. Fungerar det då med den nya kabeln så är det fel på den gamla. Om felet ligger i instrumentpanelen så kan det vara nog så krångligt. Där kan ju vara många fel, dåliga lödningar, trasigt kretskort, och inte att förglömma trasiga lampor. Jag har ingen 740 att testa på så jag skall avstå att uttala mig om hur det skall se ut eller inte i instrumentpanelen, men jag tänker mig att du är nog hjälpt av ett kopplingsschema och en multimeter om det nu behöver gå så långt. Om t.ex kretskortet är trasigt behöver du mäta hur långt spänningarna kommer fram.
Grundtipset från mig är i alla fall: Det skall alltid (när nyckeln är till) vara plusspänning fram till lampan. När sedan lampan skall lysa så jordas andra ändan i oljetryckskontakten. Så är det tänkt i utgångsläget.
Och som sagt, det kan bli fel på många ställen, men man får söka av dom ett och ett.
Rådlös skrev:Det enklaste är att dra en ny kabel mellan lampsockeln och kontakten, men detta är alltså bara tillfälligt i felsökningssyfte. Fungerar det då med den nya kabeln så är det fel på den gamla. Om felet ligger i instrumentpanelen så kan det vara nog så krångligt. Där kan ju vara många fel, dåliga lödningar, trasigt kretskort, och inte att förglömma trasiga lampor. Jag har ingen 740 att testa på så jag skall avstå att uttala mig om hur det skall se ut eller inte i instrumentpanelen, men jag tänker mig att du är nog hjälpt av ett kopplingsschema och en multimeter om det nu behöver gå så långt. Om t.ex kretskortet är trasigt behöver du mäta hur långt spänningarna kommer fram.
Grundtipset från mig är i alla fall: Det skall alltid (när nyckeln är till) vara plusspänning fram till lampan. När sedan lampan skall lysa så jordas andra ändan i oljetryckskontakten. Så är det tänkt i utgångsläget.
Och som sagt, det kan bli fel på många ställen, men man får söka av dom ett och ett.
Vart kan man i sånna fall köpa en sån kabel? Och det kan inte vara så enkelt?
Det duger med vilken isolerad kabel som helst för experimentet. Lampan drar ju inte någon ström att tala om, så en tämligen klen kopplingstråd fungerar. Det finns ju på alla våra bilprylvaruhus och prylstormarknader. Och du skall ju bara göra ett kontrollexperiment.
Skulle du sedan konstatera att den ordinarie kabeln är dålig så brukar sådant här vara kopplat med 0,75 kvmm. Men det går ju naturligtvis med t.ex 1,5 kvmm också. Den är mycket vanligare och lättare att få tag på t.ex på stormarknadernas byggavdelning. Skall du sedan klämma kabelskor på kabeln så är det större chans att det blir rätt om du har 1,5 kvmm och röda kabelskor. Det finns kabelskor för klenare kablar, men samma där, lite ovanligare.
Rådlös skrev:Det duger med vilken isolerad kabel som helst för experimentet. Lampan drar ju inte någon ström att tala om, så en tämligen klen kopplingstråd fungerar. Det finns ju på alla våra bilprylvaruhus och prylstormarknader. Och du skall ju bara göra ett kontrollexperiment.
Skulle du sedan konstatera att den ordinarie kabeln är dålig så brukar sådant här vara kopplat med 0,75 kvmm. Men det går ju naturligtvis med t.ex 1,5 kvmm också. Den är mycket vanligare och lättare att få tag på t.ex på stormarknadernas byggavdelning. Skall du sedan klämma kabelskor på kabeln så är det större chans att det blir rätt om du har 1,5 kvmm och röda kabelskor. Det finns kabelskor för klenare kablar, men samma där, lite ovanligare.
Okej okej. Men vart är det jag ska koppla i instrumenthuset? Det går väl signaler i kretskortet till dem är här stora pinnkontakterna som är ansluten till kretskortet?
Jo, signalen går högst troligt till ett kontaktstycke som leder vidare in på kretskortet. Men här börjar du närma dig det som jag inte kan uttala mig om då jag inte har någon 740. Om jag var i den situationen att jag behövde kolla upp detta skulle jag börja med en verkstadshandbok där ett kopplingsschema finns med. Där skall det ju framgå vilken kabel det handlar om och var den sitter ansluten.
Det är ju fullt möjligt att någon här har "tittat" på just detta förut och vet det, men det gäller ju att vederbörande ser detta och ger sitt svar.
Jonteakerbrett skrev:Har nu tagit loss kontakten, det är ingen kontakt som är typ som ett stift, utan typ en pin kontakt? Har provat lägga den mot motorblocket men lampan börjar ändå inte lysa när jag slår på tändningen
Har ett runt kontaktstycke som är isolerat, räcker det inte med att lägga det mot blocket. Skala en kabel och stick och sätt andra änden på batteriets minuspol. Startkablar har du kanske, stick i en skruv i kontakten och kläm fast startkabeln på skruven och på minus på batteriet, så klarar du det ensam. I dom allra flesta fall är det givaren som är trasig.

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGCs[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]