Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Var ute ock körde en "rejäl" runda idag. Hämtade lite grejer till min svåger och var inom Returbilen en runda. Blev nästan 10 mil totalt, så mycket har Volvon inte gått på en gång på länge. Varvade den till lite över 6000rpm (övervarvningen slog inte ifrån) så remmen är kommit dit rätt i alla fall. Jag har räknat ut att om jag kör lika mycket dom nästa åren som jag kört hittills så infaller nästa kamremsbyte c:a år 2030. Undrar vad det finns för bilar då, om det finns bilar och vad tankar dom för något.

Mvh
Lennart
av roh66
Hej lennarte!

Tänkte bara flika inn ett tips som jag fick här i forumet för några år sedan.
Inte ovanligt att bulten till oljepumpen kan gå av.
Du har ju kvar å byta tätningen på pumpen så jag tänkte........ :lol:

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hoppas oljetryckslampan fungerar då bara :-DD så det inte händer något mer. Annars får jag planera in det till nästa kamremsbyte byte 2030. Då är jag 86 år gammal om jag lever och har hälsan :wink:
Jag hade faktiskt tagit hem en tätning till oljepumpen också, men den passade inte. Enligt katalogen skulle det vara samma som till kamaxlarna, men det var det alltså inte. Inte på min motor i alla fall. Men jag fick rätt på vevaxeln, det var ju viktigast för den läckte lite där.

Mvh
Lennart
Nu är jag i alla fall färdig med kamremsbytet. Plockade bort "allt" framför luftfiltret (spjäll, rör och slang), får se vad det gör på bränsleförbrukningen

Mvh
Lennart

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]