Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Upptäckte just samma fenomen vänster ok fram (945-93 utan ABS med girling enkolvsok) kolven ser dock fin ut, blank utan rost!
Jag brukar använda en skruvtving medan ok och de gamla klossarna sitter på plats (funkar bara på flytande ok där man kan trycka direkt på yttre bromsklotsen.
I detta fall kan jag inte få in kolven så att nya klotsar får plats.
Vet någon hur långa kolvarna är? Min tanke är att trycka ut dem så långt som möjligt utan att de åker ur och se om jag kan förstå vad som kärvar.
Har någon varit med om att kolven kärvar av annan anledning än rost?
Jag hade samma problem när jag bytte klossar sist. Den gick bara tillbaka på ena sidan, det satt som berget.

Det lossnade först när jag sprutat in lite bromsvätska innanför damasken och tog en kompis till hjälp för att pumpa på bromsen med motorn på, samtidigt som jag försökte få in kolven med en kofot. Var försiktig så du inte skadar damasken eller kolven bara.
putte62 skrev: Har någon varit med om att kolven kärvar av annan anledning än rost?
Det som gör att der kärvar är är det "rostar" på den ytan på bromsoket som är utanför den innre tätningen (som tätar mot bromsoljan) och kanten där yttre tätningen (damasken) sitter. Det rör sig om en sträcka på c:a 5mm runt hela kolven. Det är fukt utifrån (ev. kondens) som gör att det rostar. Ytan är från början behandlad (lack, eloxerad) men i olika kvalitet beroende på fabrikat (pris) och ofta (inte alltid) smord med bromsfett (samma som används i bromsarna). Det försvinner med åren och därför är det viktigt att "återföra" någonting smörjande lite då och då. Definitivt vid klossbyte. Jag har alltid (i alla fall dom senaste 20 åren) använt kopparpasta på spray. Det finns många olika åsikter om detta medel, men jag tycker det funkar bra. Jag "lyfter" försiktigt på damasken och sprayar (med ett rör) in och trycker tillbaka kolvarna (minst) en gång om året (vid byte av vinter/sommadäck). Det har funkat i alla år på alla bilar jag har haft service på

Mvh
Lennart
Arne skrev:Kopparpasta tillsammans med gummidetaljer är ingen bra kombination. Det är bättre att lätta på damasken och spraya in lite WD40 eller dyligt med en lång pip.

varken wd40 eller 5-56 är kompatibelt med diverse gummidamasker heller, antingen så sväller dom å är otäta eller så torkar dom efter ett tag å spricker.... har sett de vid flertalet fall...

Jag körde alltid med atf olja ( röd automatlådeolja) vissa damasker sväller av de men de håller sig fuktigt jävligt länge.
jag körde i stort sett utan damasker på förra bilen å de var inga problem under 3 års tid,
atf oljan höll de rostfritt länge, å dom bromsarna användes väldigt flitigt också så :)
Xuri skrev:Jag körde alltid med atf olja ( röd automatlådeolja) vissa damasker sväller av de men de håller sig fuktigt jävligt länge.
jag körde i stort sett utan damasker på förra bilen å de var inga problem under 3 års tid,
atf oljan höll de rostfritt länge, å dom bromsarna användes väldigt flitigt också så
Sista meningen i ovan inlägg ör nog det viktigaste. Det ska värmas upp ordentligt i mellanåt :lol:
Fördelen med kopparpasta på spray (för alldel aluminium också) är att den "sitter kvar" som en "gröt" i ytterkanten på kolven där rosten gärna vill börja och att det "blir kvar" lite på kanten på oket, även när lösningsmedlet dunstat bort. Att det blir "lite sladrigt" det gör inte så mycket, bara det ät tätt. Inträngade fukt och "snållkörning" är nog den värsta boven..
På farsans 144 -72 som jag körde i 7 - 8 år efter honom fanns heller inga damasker kvar, dom var helt ersatta av kopparfett på tub. funkar lika bra. Nu rullade den bilen inte många mil dom sista åren, men den hade gått 39000 mil på orginal bromsskivor och ok, och "bara 2 byte av bromsklossar under 35 år innan jag sålde den -08. Nybesiktigad och med "kanonbromsar".

Mvh
Lennart
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]