Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag mätte givarna fram och resistansen var ~300 kOhm över båda, så det var ju minst sagt en bit utanför felmarginalen...

Lennarte: Tack för tipsen. Angående bakaxelgivaren, menar du att luckan till kopplingsdosan är åtkomlig inifrån bagageluckan? Jag bifogar en bild från min 940 så får du kommentera var den isåfall står att hitta.

Bild

Aalex: Tack, jag ska pröva att byta säkring 24, det kan ju vara fler fel än bara givarna fram. Diagnosboxen borde ju reagera hur som helst. När du hade problem, gick larmet in direkt efter att du startat tändningen?
Användarvisningsbild
av lennarte
Blackthorn skrev:Lennarte: Tack för tipsen. Angående bakaxelgivaren, menar du att luckan till kopplingsdosan är åtkomlig inifrån bagageluckan? Jag bifogar en bild från min 940 så får du kommentera var den isåfall står att hitta.
Du missförstod lite, eller så var jag otydlig. Kopplingsdosan "hänger löst" bakom klädseln på baksidan av vänster hjulhus, nere i eller i kanten av "reservhjulsbaljan". Det ser inte alls ut på min bil som på bilden. När jag skriver "reservhjulsbaljan" menar jag inte där reservhjulet ligger, utan längst ut på höger och vänster sida där reservhjulet stod förr i tiden. Lite otydligt kanske, men vissa saker som man har med sig "sedan urminnes tider" sitter ju kvar. Kabeln från bakaxelgivaren går i till där reservhjulet ligger, längst till vänster,och fortsätter ut till hjulhuset, men det går inga kablar där på din bil. Du får nog kolla under bilen och se var kabeln blir av. På min bil går där flera kablar (tankarmatur?) och bensinpåfyllningen, på din går där inget av det. Dessutom verkar hela placeringen av reservhjulet vara förskjutet åt vänster, så du har kanske allt det på höger sida. Vad det gäller Ohm talet, hade du "dragit isär" kopplingarna när du mätte? Jag hade problem med "dålig kontakt" också, i början, så lite fett eller olja gör susen. Är det samma Ohm talet på båda brukar det betyda att dom är riktiga, det verkar lite orimligt att om det är fel på båda att det skulle vara exakt lika mycket fel.

Mvh
Lennart
av NilsO
Vad gäller säkringar har 740 och 940 årsmodell 91–93 ingen säkring för ABS i elcentralen, utan istället vid ABS-enheten. Senare årsmodeller har säkring för ABS i elcentralen. (Det kan nog stå något annat på dekalen på undersidan av askkoppen – det som står där stämmer inte alltid jättebra).
av Blackthorn
Värdena var inte exakt lika på båda sidorna, men i trakterna kring 300 kOhm på båda, +/- 50 kOhm och jag hade dragit isär kontakterna. Att båda har lagt av är kanske inte så konstigt om de redan under förra ägaren konstrade och det nu har passerat ytterligare 4 år. Jag måste ju börja med att byta något, och det är antingen givarna eller styrenheten.

NilsO: Ok, det förklarar min förvirring, för enligt dekalen fanns ingen säkring för ABS-en, varken nr 22 (Haynesboken) eller nr 24.

Då återstår att lokalisera styrenheten och säkringen intill den, var sitter den i förhållande till fotbrunnen?

Bild

Bild
av NilsO
Serviceuttag för att köra startmotorn. När man ansluter den till "+" så går startmotorn. Det är väldigt praktiskt när man felsöker startproblem, gör kompressionsprov etc – och livsfarligt om man glömmer lägga ur växeln.
av dalldall
har du kollat kransarna? på min 945 92 hade jag problem med att abs gick in precis innan jag stannade vid stopp, ena kransen var dålig och även en givare fram, styrenhet o hydraulenhet är ytterst sällan boven i dramat, sen detta med felkoder även om man hittar några kan man inte alltid lita på dom! på min 855 fick jag 4 koder på abs fast det bara var en krans som var dålig.
En uppdatering. Felet var båda givarna fram. Fungerade utmärkt efter att de båda bytts ut.

Således hade Volvo fel när de gissade att det var styrenheten. Jag gissar att de, precis som jag, drog den slutsatsen i och med att det inte lagrades några felkoder på ABS-kanalen. Vet fortfarande inte varför ABS-styrenheten inte kommunicerar med felkodsboxen, men det kvittar för tillfället :D .

Tack för all hjälp.

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]