Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av D24freak
jo, jag har en diesel, fick svar i ett annat forum, att det är just som du nämner, signal utgången för eventuell farhållare :)
av D24freak
volvolotten, jag kollade där, inget glapp och jordplattan var aldeles blank, har nu haft löst mätaren och skrapat bort lite ärgningar samt kollat lite på tavlan i sin helhet, ska prova krypa under bilen i morgon och kolla givaren samt kablarna :)
av D24freak
tog löst givaren idag från bak axeln, står vdo på den. är det skillnad på sensorerna ?

kollade även utväxlingen sammtidigt, står på lappen 3,74 eller var det .75 minns inte mera :P

kan det stämma med tanke på att jag har ZF automat lådan, då ska det väll va 4.10 eller 3.91 ?

edit: ohm mätte just med mätaren ställd på 2k då får jag utslag 1.335 är detta normat eller?
av NilsO
D24freak skrev: ohm mätte just med mätaren ställd på 2k då får jag utslag 1.335 är detta normat eller?
Ja (ska vara 600 – 1600 ohm enligt Volvos handböcker).
av D24freak
okej, då vet jag att sensorn är hel, så då återstår ju bara mätaren samt löd tavlan kvar då. nåja såna hittar man på skroten :)
av ME75
Eftersom att jag har problem med min hastighetsmätare (940 -92a) så tog jag en mätare på skroten från en 93a.

-Passar den i 92an?

Och:
Om jag lossar instrumenten i min bil och undersöker mätaren,
-Syns det vad som är fel?

Typ bränt motstånd / lödning som släppt, ärg, mm.

Kan beskriva min mätares beteende:
Ibland funkar den,
ibland pekar den på strax över 40 eller 80 (om jag inte kör fortare, då visas rätt hastighet).

Något glappar.

-Kan det vara en anslutning är en kortslutning?

Tack på förhand!
Kloge skrev:Funkar inte givaren i bakaxeln så funkar inte abs heller.
farthållaren tar också signal därifrån om vi skall göra listan komplett

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]