Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Tror inte det,kan vara olika tryck och så. Men skruva loss båda 2 pumparna från tanken och kolla om de är lika och om 240s går att montera i 740ans.
av NilsO
När jag bytte på min 740 för drygt ett år sedan kostade en ny pump runt 1000:- på Volvo (samma pump som din). Med tanke på att de uppenbart är en slitdel känns det osäkert att köpa begagnat. Bogsering och sånt kostar också en del...

På lite tidigare 740 (och 240 och tidiga 940) sitter en pump i tanken och en under bilen. Den i tanken har mest i uppgift att mata fram bränslet till högtryckspumpen under bilen, eftersom den inte klarar att "suga" fram bränslet dit om det är luft i ledningen. På 740 91–92 är pumpen i tanken av tvåstegstyp, och ger fullt bränsletryck hela vägen. Så är det också på 940 av sena årsmodeller, och nog på de flesta lite nyare bilar. Ska man ta en pump från någon annan bilmodell ska man alltså ta en där det bara suttit en pump.
av umekille
Den pumpen ger ett högre tryck än andra
modeller så det går köra problemfritt med
100% E-85 i tanken utan att Lamda lanpan tänds.
Då du har lös armaturen passa på att rengöra den
och måla o rostskydda. Kolla återgångsröret om det är friskt
annars kan du byta ut det mot ett i koppar som du silverlöder
finns på kylarservicefirmor i metervara.
Edit hela armaturen kostar runt 4.500:- på Volvo.

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??