Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

jag är tämligen säker att spjället stänger.
jag ser att länken är i botten och gasrullen ligger i bottenläge,är motorn avstängd så hör jag klicket och ser att det stänger invändigt när jag kopplat bort luftslangen till spjället.
frågan är ju då vad som kan ge den så mycket luft att varva så mycket som den gör med stängt spjäll??
i min värld ska det vara helt omöjligt med stängt spjäll.

jag har ju förresten bytt bränslefilter för 50 mil sen och då sprack bränsleledningen under så jag kapade bort den spruckna kröken och skarvade med ny slang istället.
skulle det kunna påverka på något vis med tryck och så?
jag vet helt säkert att jag inte har bränsleläck efter det för det har jag kollat flera gånger för att vara riktigt säker.

det där med styrboxen är överkurs för mig.
går det att förklara för en obildad vad jag ska leta efter och vart sitter styrboxen?
Det är därför de har satt dit en tomgångsmotor. När spjället är stängt släpps luften förbi i det som kallas tomgångsmotor. Den sitter parallellt med spjället, en förbifart. Det är viktigt att kontakten är sluten på spjället.

Styrboxen sitter till höger om passageraren, precis framför dörren. Är en bula på plasten som täcker.
Det är böjt rakt åt sidan, ingen kontakt. Stift nr 2 från höger övre raden.
Nu i morse märkte jag dessutom att temperaturmätaren på instrumentpanelen slår liksom
Den verkar inte veta riktigt var den ska ligga.
Den slår mellan 25-40 grader om man tänker sig att mätaren visar 0 till 100 grader.
Var sitter den givaren?

Kan man utesluta tomgångsmotorn om man vet helt säkert att den är rengjord och att motorn bara varvar när den är varm, aldrig kall?
Hade den spökat hade den väl krånglat på tomgång lite då och då, dvs även med kall motor?
Om det är krångel med avgasreningen, kan det då bli sånt övertryck att spjället inte stänger riktigt och den varvar då?
Under insugsgrenröret har du två givare. Den första (närmast grillen) är till för mätaren som du ser. Fast jag tror mer på kabelproblem, men det visar sig väl. Den bakom den är till för styrsystemet.
jag har haft samma problem har titta på ALLT! har sprutat startgas på insugs packningen men hitta ingen fel då, rev bort insuget idag och packningen var paj! så gjorde en egen så några timmars jobb gjorde rent vevhusventilationen med då! har du bytt packning ?
nej packning till insug har jag inte bytt för jag tycker den ska dra tjuvluft mer oregelbundet än vid väldigt bestämda tillfällen som nu.
tomgången varvar ENDAST efter att motorn jobbat på femmans växel i ca fem minuter och jag MÅSTE då frikoppla för att den ska varva.
jag frikopplar, motorn varvar, jag petar i en växel och motorn varvar ner till normala varv för växeln som ligger i.
detta inträffar först efter att motorn fått arbeta och EJ när jag startar motorn på morgonen till jobbet eller på eftermiddagen när jag ska hem från jobbet.
men jag vet ju inte allt om motorer så jag börjar fundera på att göra det faktiskt även att den ser fin ut vad jag kan se.
ikväll har jag varit i garaget hos en kompis och vi bytte min tomgångsventil mot hans från hans 940 och ska testa om det blir skillnad men jag tvivlar.
vi kopplade ström på båda ventilerna när dom låg urmonterade på arbetsbänken och båda funkade exakt likadant och ingen var skitgare än den andra inuti.
ett alternativ är kablaget till ventilen då som sagt om det är något jag inte ser någonstans.
dom där givarna som erik skrev om verkar ju också intressanta angående att temperaturmätaren börjat slå fram och tillbaka men det såg ut att vara lite överkurs, men det känns iaf mer och mer som att det är något elfel.
i morgon är kompisen ledig så då ska han ta min bil till en av hans kompisar som har bilverkstad och plugga in den i datorn så kanske man får någon klarhet i skiten.
jag passade iaf på att plocka bort vevhuset när jag var i garaget och blåste ur det men det var inte mycket skit där heller.
jag får hoppas att det går bra i morgon helt enkelt.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]