Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tack för er hjälp. Här kommer en uppdatering.
Jag tog hjälp av en kompis och bad honom trycka ner kopplingen, medan jag kikade på slavcylindern. Den sköt ut till sitt maximala läge, så att det började läcka, men bilen frikopplar fortfarande inte. Kopplingsarmen verkar sitta rätt, så jag drog ut slavcylindern, kände att jag kunde dra armen närmare slavcylindern och provade därför att sätta i en distans (en hylsa) på 28 mm. Pressade tillbaka slavcylindern som då hamnade i sitt bottenläge, i hopp om att det nu skulle gå att trycka längre på armen för att få den att frikoppla.
Det som händer då är att kopplingspedalen blir alldeles sladdrig halva biten och tar först den sista biten, och då kvarstår problemet med att bilen inte frikopplar.
Jag har inte kollat på huvudcylindern och jag har inte heller luftat systemet.
Tänkte först höra om någon har några tankar och idéer? Kan det vara så att den nya tryckplattan är för hård i kombinantion med att jag har för taskit tryck i hydraliken? Vad gör jag härnäst?
Att den känns "sladdrig" tyder på luft. Kolla bara att urtrampningalagret inte går för långt in om pedalen blir "fast" efter luftningen. Att slavcylindern gick så långt ut så det börjar läcka tyder på att stången kan vara kapad. Hur såg lamellen ut? Normalt ska den börja "slira" (eller i alla fall ska "spelet i pedalen" vara borta då) när beläggen är jäms med nitarna. Är stången kapad kan du slita mer än så. När du slitit igenom nitskallarna kan beläggen lossna. men det märker man. Då lär du få byta svänghjul också.

Mvvh
Lennart
Den gamla lamellen hade inte slitits ner till nitarna.
Stången på slavcylindern borde inte vara kapad då den byttes till en ny för ett år sedan (iof, ej original).
Det känns som att kopplingsarmen hamnar för långt bort från slavcylindern när man känner att urtrampningslagret nuddar tryckplattan med handkraft, och att när man sedan skall pressa med hydrauliken så skjutar man ut slaven för långt. Det var ju så det var innan jag rev ner lådan... Då känns det som felet ligger i kopplingarmen, men den jämförde jag ju med en ny, med enda skillnaden att hålet för slavänden var ca 1 mm större.

Jag borde alltså prova lufta systemet (vilket jag minns som ett elände), för att sedan hoppas på att jag kan frikoppla.
Nu är det fredag, den 25:e dessutom, så luftningen får vänta till söndag. Det kommer en uppdatering sedan.
Åter igen, tack för hjälpen. Kasta gärna in fler tips om ni kommer på några.
Då känns det som felet ligger i kopplingarmen, men den jämförde jag ju med en ny, med enda skillnaden att hålet för slavänden var ca 1 mm större
På tidiga 140-modeller var kopplingsarmen för vek. Jag tror t.o.m att dom byttes på garanti. Har inte hört att det skulle vara sådana problem med 240/740-modeller. Dock kan det ju finnas "måndagsexemplar", men har du jämfört så kan man ju utesluta det, och med ny stång är det nog snart bara "hydrauliken" kvar. Har du kollat på "spelet" mellan pedalen och huvudcylindern som jag skrev om tidigare?

Mvh
Lennart
Här kommer uppdateringen.
Har nu luftat kopplingen, först bakvägen med oljekanna och sedan som när man luftar bromsar. Det kom inga bubblor åt något av hållen, däremot blev kopplingspedalen normal igen. (Fortf. med distanshylsa mellan slavpinnen och kopplingsarmen) Och kopplingsarmen "har samma avstånd från slavcylinderns fäste", som den har på 740in som just nu agerar extrabil.
Huvudcylindern läcker inte. Spelet mot kopplingspedalen ser också bra ut.
MEN felet kvarstår. Bilen frikopplar inte helt. Går att köra om man startar med växel i, men sen får man varken i eller ur någon växel när motorn är igång.

Nu har jag verkligen slut på idéer och börjar ruttna ordentligt.
av rid54
Hydraulmanövrerad koppling är ju inte något Volvospecial. Detta system kan strula på ett antal sätt... men för den aktuella situationen gäller väl att försöka bestämma om kopplingsgaffeln ("armen") faktiskt tar i urtrampningslagret och kan röra sig tillräckligt mycket för att frikoppla. OM detta funkar mekaniskt, så är det ju så, att man förväntar sig att hydrauliken ska kunna anpassas till verkligheten.

När kopplingsgaffeln är i läget för släppt pedal, ska det finnas ett litet ("lagom") spel, så att inte gaffeln trycker mot urtrampningslagret, men inte mer. Så fort man trampar på pedalen, ska gaffeln gå emot urtrampningslagret och börja frikoppla genom att påverka kopplingen (tallriksfjädern). Om inte gaffeln kan göra en tillräckligt stor rörelse, fastän man trampar ned pedalen i botten, kan man inte frikoppla. Hellre än att riva ned lådan igen, skulle åtminstone jag försöka säkerställa att hydrauliken är i toppskick och att alla "stänger" är i rätt längd etc. Både huvud- och slavcylinder kan ju bli dåliga och det kan vara luft i systemet och det kan vara dåliga slangar, förutom att tryckstången kan vara fel justerad.

Det kan ju finnas någon sorts mekaniskt stopp för kopplingsgaffeln, som inte tar i på rätt sätt, så att slavcylindern pressas tillbaka för långt och då räcker inte pedalvägen till för att frikoppla.... Har du provat att "pumpa" med kopplingspedalen? Går det att frikoppla så?
Mvh
/RID
Jag trodde först också att felet låg i att slavcylindern inte kunde trycka på gaffeln tillräckligt långt, så att det inte gick att frikoppla.
Därför satte jag en så stor distans jag bara kunde (enbart för att testa) mellan slavcylindern och kopplingsgaffeln, i hopp om att gaffeln skulle kunna tryckas längre så att frikopplingen skulle bli fullständig, men det fungerade ju inte.

Jag börjar trots allt fundera på om felet inte ligger i det där lagret i svänghjulet, som jag aldrig bytte.
För om jag förstått mekaniken rätt, så vilar axeln från växellådan i det lagret. Och om det är dåligt, så kan växellådans axel rotera med motorn trots frikoppling, vilket gör att jag inte får i växlarna met motorn igång, plus att bilen vill dra, precis som om kopplingen låg i dragläge om jag startar med växel i och inga bromsar på.

Vågar inte heller lägga i växel, starta och sedan rulla iväg om det skulle kunna leda till totalhaveri i drivningen.
Så i princip så väntar jag väl på att samla ork och framför allt tid att riva ner lådan igen och gå igenom rubbet, bit för bit.
av rid54
Du har helt rätt i din beskrivning av mekaniken. Det är väl ändå inte någon stor "last" på just det lagret i svänghjulet och det "används" ju bara när man trampat ur. Skulle inte tro att det kan överföra så pass stort vridmoment att bilen drar iväg, även om det kärvar lite. En sista test innan du river loss lådan kan ju vara att rent mekaniskt spänna upp kopplingsarmen till frikopplat läge och undersöka om det frikopplar (lägg i en växel, spänn upp armen (det går säkert att hitta på nåt sätt...) och sedan lyfta ett drivhjul och se om det roterar lätt). OM detta funkar, är det hydrauliken som felar. Dålig slaglängd i slavcylindern kan vara beroende av internt läckage i huvudcylindern, exempelvis.
Mvh
/RID
Update ..Igen.
Tog bort slavcylinder och damasken runt kopplingsarmen och kikade in, allt satt som det ska.
Spände då upp kopplingsarmen manuellt tills den tog i sprängkåpan, la i ettan och försköte snurra på ett bakhjul - det gick jättetrögt.
Hjulet snurrar lätt om man lägger i friläge.
Därmed åkte lådan ner igen, så nu står jag åter på ruta 1.
Ska jämföra alla delar med nya ännu en gång och så får vi se hur det blir.

Har ni fler tips får ni gärna kasta in dessa.

//Jeppe
av rid54
Hmmm... Eftersom det inte verkar som det går att ens mekaniskt åstadkomma frikoppling, så undrar man om det blivit något fel med de ingående delarna. Kan det finnas mer än en typ av urtrampningslager eller mer än en typ av tryckplatta så att någon av dem är "fel del"? Kan kopplingsarmen ha blivit deformerad eller att urtrampningslagret hamnat fel mot kopplingsarmen? Sitter lamellen vänd åt rätt håll? Inget mysko med tryckplattan/tallriksfjädern?
Mvh
/RID

Får testa o köpa nytt batteri o se Me[…]

Har du diesel? Det är inte regenereringen som[…]

Blåsta av verkstaden?

Motorblocket är i aluminium och i detta har m[…]

Multirem vandrar i sidled

Multiremmen hoppade av dvs den brast inte utan hop[…]