Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Säkringarna skall ju sitta nära batteriet, före alla förbrukare. Om du får en kortslutnig i någon kabel, skall ju säkringen lösa ut innan några kablar börjar brinna. Centimetrar hit eller dit har nog mindre betydelse. Det viktiga är att allt är säkrat. Här får du en tabell att studera:
Bild
Och du skall inte överdimensionera säkringarna. Dom skall vara strax över max ampere i den aktuella kretsen. Och som du ser, kabelarea och strömstyrkan har ett samband.
Jag kan rekommendera en bok för alla dom som var sjuka på fysiktimmarna i skolan, eller var upptagna av något annat. Hur funkar det, heter boken. Den är utgiven av Kjell & Co. Den ser ut som en bok som kostar uppåt 300 kr. Men verkligheten är något mycket bättre. Den kostar under 50 kr!
Den behandlar ellära i enkla drag, datorer, teve och video, och annan hemelektronik. Mycket pris- och läsvärd.

Vi tar den här bilden också. Den behöver du för beräkningar:
Bild
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
SA4AQS skrev:Du måste ju bygga en lastkorg för det ser lite naket ut på resten av taket nu med alla musse pigg öron fram :wink: jag som bara har fyra st ljus på min.
Det kommer mer :p ska på med en träskiva, med alla ballaster på, kablar och så.. blir ingen korg iaf, blir sådär bara med en liten träskiva :p snyggast så tycker jag :)

hah jaså :p bara att uppgradera till fler :D
SA4AQS skrev:Ja jag har ju två extra backlysen också som ska kopplas.

Så här ser min korg ut många som glor, lastbilschaufförer med stora flin. Är det så för dig också?
Bild
Härligt :) där får man plats med många lampor runt om också :p får göra en elcentral där uppe, med batteri och skaffa fler lysen ;)

Ja, det är rätt många som blinkar på mig på ljusa dagen för att de tycker är roligt :p hah
AC:n är borttagen, men generatorn kom inte lika långt ut som ACn, så kan inte använda det spåret. Måste använda mig utav spåret där orginalgeneratorn sitter och skaffa en längre rem.. men kommer det funka? Alltså det gör inget om den går av efter några månader.. får helt enkelt byta lite oftare bara. Men det funkar så ett bra tag eller kommer den gå av direkt?

Alltså ska driva båda generatorerna på samma rem, bredden är 11,9..

Och hur noga är det med bredden och längden? måste ju skaffa en ny, men svårt att hitta en exakt rem som är 11,9mm bred och 1056mm lång, vad är toleransen på dessa mått? Kan jag t.e.x köpa en som är 12.5mm bred och 1065mm lång?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]