Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sr1990
Jag har plockat lös kabeln från motorn en gång och följt den hela vägen fram till den går in i den stora kabelstammen under insuget
Det nämndes ett kontaktstycke vid fjädertornet, har denna kabel till oljetrycksgivaren en egen pinne i kontaktstycket? Isf kanske jag kan mäta därifrån och hela vägen till givaren för att se om kabeln är av eller ej,
Vet att det går att göra med en multimeter men lyssnade inte så noga på just den lektionen på skolan då det begav sig, Hur mäter jag detta om det är möjligt villsäga?

Mvh
av rd350
Svart kabel, position 2 i åttapoligt kontaktstycke vid vänster fjäderbenstorn, vidare in under instrumentpanel (a-stolpe) pos.16 i ett 32-poligt kontaktstycke. Ohm mät där, ska vara ca 0 ohm med avstängd motor (inget oljetryck) är det ok där så har du problemet i kretskortet till instrumentet. Är du osäker på ohmmätningen kan du sätta en vanlig provlampa på pluspol och hålla spetsen mot kabelanslutningen i kontaktstycket så ska lampan lysa (ej oljetryck)
av sr1990
Det ska jag testa!
Tack så mkt för svaren. Har fått tag på ett instrument som backup om det råkar vara de som är paj.
Sitter yazaki i 740in och hade 2 st Yazaki liggandes men dom var av fel modell, finns det många olika?
av sr1990
Har haft fullt upp med mkt annat och tyvärr inte hunnit mäta något.

Men la märke till att oljtryckslampan alltid lyser som vanligt då jag startar bilen för första gången på dagen.
Vrider på tändningen > alla lampor tänds inkl oljetryck > startar bilen Lampan lyser en stund (som vanligt) och slocknar.
Så något kabelbrott kan det ju inte vara iaf..
Instrumentfel kanske?

MVh
Användarvisningsbild
av lennarte
sr1990 skrev:Har haft fullt upp med mkt annat och tyvärr inte hunnit mäta något.

Men la märke till att oljtryckslampan alltid lyser som vanligt då jag startar bilen för första gången på dagen.
Vrider på tändningen > alla lampor tänds inkl oljetryck > startar bilen Lampan lyser en stund (som vanligt) och slocknar.
Så något kabelbrott kan det ju inte vara iaf..
Instrumentfel kanske?

MVh
Du har inte för tjock olja ? Tillsats, typ Wynns, STP eller nå't sån't ?
Jag "pytsade i" en halv liter Wynns i farsans (då inte så gamla) VW 1200 -59 vid olje bytet på hösten. Dom rymmer totalt 2,5l olja, så det blev nog lite för mycket tillsats. Oljelampan tändes inte förren efter nästa oljebyte, på våren och utan tillsats... Fattar nu i efterhand inte att "grejerna" höll. Det var som tjära det jag tömde ut.
Det kan ju vara så att det har "koksat igen" (slarv med oljebyte) i kontakten eller i kanalen till kontakten så det blir som en "strypning" som håller kvar trycket en stund efter motorn stannat.

Mvh
Lennart
av sr1990
Kör med ELF competition 10W40 och hällde i en omega oljetillsats, så det stämmer att jag kör med sånt skit i motorn.

Men ska det verkligen ha den effekt som jag upplever? oljetryckslampan lyser precis som den ska göra Första gången jag startar bilen, (ca 1-2sek)
sen när jag kört bilen varm då lyser den inte.. Lurigt fel detta ..

mvh
av sr1990
Kan tillägga att jag körde invändig motorrengöring då jag köpte bilen, böt olja + filter, körde 1 vecka. böt olja + filter en gång till.
Så inom loppet av 2 veckor böt jag olja 2 ggr :) sista gången hällde jag i omega
av rd350
Som du beskriver felet så verkar det just som nån var inne på att dina oljekanaler inklusive oljetrycksgivaren är full med skit, men lampan ska ändå lysa när du jordar kabelskon....Får du den till att lysa genom att jorda kabeln så byt givare, oljefilter och olja. Använd inga tillsatser i oljan, vill du vara ordentlig så byt filter igen om ca 100 mil så slipper du riskera att det släpper igenom orenad olja.

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]