Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Passade på att koka termostaten när jag tömt på kylvätska och den öppnade sig inget. Kan det vara svårt att se ifall den är kass? Kostar iaf inte ens en hundring på biltema så får bli en sån innan jag fyller på igen.

Värt att byta vattenpump? Säkert rullat 10kmil
av rid54
Låter som det kan vara termostaten. Möjligen nå't med vattenpumpen (otät axeltätning kan göra så den suger in luft via axeln och inte kan pumpa ordentligt = övervärme...). Tror inte på topplockspackningen, det brukar var mer våldsamma symptom och alltid fråga om att vatten "trycks ut" ur systemet pga att förbränningstryck läcker in i kylsystemet.

Mvh
/RID
av umekille
kolla så du inte har blöt matta vid pedalerna.
Om du har fel termostat kan det bli varmt
skall vara 82 eller 86graders(finns 92 som högst)
Passa spola ur systemet nu när du tömt det...
fyll på vatten och 1-2 tablett elller 2-3skopor maskindiskmedel
kör motorn varm,töm systemet och fyll vatten kör varmt...skölj så
4-5ggr. så är det rent.
Bilen har dock rullat med den i säkert 10 år, men skadar ju inte att prova med en som öppnar tidigare. Hade även loss vattenpumpen och den rullade TRÖGT, ska den vara sån?
Har även en riktig nybörjarfråga mest för vetskaps skull. Åt vilket håll går kylarvattnet? När termostaten öppnar så rinner väl vattnet från motorn till kylaren till pumpen och sen tillbaka till motorn?:P
Eirike93: Ditt uttalande går att misstolka så att det blir fel för den som inte har lite förkunskaper.
Varmvattnet kommer från motorn och strömmar genom termostaten ut i överdelen på kylaren. I kylaren sjunker temperaturen och det avkylda vattnet strömmar tillbaka underifrån kylaren in i motorn.
Lite överkurs: Så länge termostaten inte har öppnat strömmar inget vatten runt. Det hålls kvar i motorn tills det har blivit uppvärmt.
Rådlös:
För att förtydliga mitt uttalande så menade jag att vattnet kommer in i det övre hålet på kylaren och ut ur det hålet som sitter i botten!
Tycker det var ganska tydligt, men på så sätt man kan lite enklare följa vattnets väg om man inte vet vilket håll det rinner:)
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]