Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akevolvo
940turbo skrev:tomgång... du skriver inget om tomgångsmotorn, har edu kollat den och slangarna till den ? sitter under insuget, inga större problem ta loss och rengöra och sen ge den några droppar olja.
det är det enda jag snart inte har bytt har kört testprogrammet genom felkodsläsaren men där verkar allt fungera..och jag har haft den borta och rengjort...
av tuxedo
Tomgångsmotorn är ju ändå det mest misstänkta trots att du rengjort den.
Frågan är hur du rengjort den?

Men det finns ett bra sätt att testa tomgångsmotorn.
Leta upp en ganska brant backe.
Kör in i backen på tomgång och på ettans växel.
Rör ej gaspedalen, (ta bort foten från den) men håll i växelspaken för den kan vibrera vid segdragning på låga varv.
Bilen ska sega sej uppför backen på tomgång utan att det blir motorstopp om tomgångsmotorn är OK.

Kolla också med startspraj att grenrörspackningen på insuget är tät.
sedan kan du kontrollera att bränsletrycksregulatorn fungerar.
Bäst är att mäta systemtrycket på railerns tryckmätningsnippel (ska vara 3 bar) eller prova att knacka på den när motorn går på fel tomgångsvarvtal.

Jag förutsätter att du justerat spjällkontakten rätt så att den "klickar" precis när spjäller börjar öppna.
Ev. kan du koppla loss kabeln och ohmmäta att kontakterna verkligen bryts och sluts som de ska.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av akevolvo
tuxedo skrev:Tomgångsmotorn är ju ändå det mest misstänkta trots att du rengjort den.
Frågan är hur du rengjort den?

Men det finns ett bra sätt att testa tomgångsmotorn.
Leta upp en ganska brant backe.
Kör in i backen på tomgång och på ettans växel.
Rör ej gaspedalen, (ta bort foten från den) men håll i växelspaken för den kan vibrera vid segdragning på låga varv.
Bilen ska sega sej uppför backen på tomgång utan att det blir motorstopp om tomgångsmotorn är OK.

Kolla också med startspraj att grenrörspackningen på insuget är tät.
sedan kan du kontrollera att bränsletrycksregulatorn fungerar.
Bäst är att mäta systemtrycket på railerns tryckmätningsnippel (ska vara 3 bar) eller prova att knacka på den när motorn går på fel tomgångsvarvtal.

Jag förutsätter att du justerat spjällkontakten rätt så att den "klickar" precis när spjäller börjar öppna.
Ev. kan du koppla loss kabeln och ohmmäta att kontakterna verkligen bryts och sluts som de ska.

//tuxedo
jag har en tomgångsmotor liggandes men hittar den inte. men jag ska testa det där med tomgångsmotorn.bra tips :D jag tänkte lite kan det inte vara nåt med tändning att göra tändspole nån givare eller nån box som styr tändningen som inte är som den ska.för står man bakom bilen så bluddrar det och smäller till i avgassystemet som om den misstände.hur funkar det med hallgivare stannar bilen helt om den går sönder eller kan det bli så här :?:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har inte Hallgivare, du har en varvtalsgivare ovanpå kopplingskåpan och är den trasig så går inte motorn alls, däremot kan kablaget vara defekt eller att kontaktstycket som sitter på övre delen av torpeden vara ärgat.
visar inga felkoder motorlampan lyser inte...
Menar du med det att du kollat om det finns felkoder eller tror du att det inte finns några eftersom lampan med Lambdasymbolen inte lyser?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av akevolvo
gnestakalle skrev:Du har inte Hallgivare, du har en varvtalsgivare ovanpå kopplingskåpan och är den trasig så går inte motorn alls, däremot kan kablaget vara defekt eller att kontaktstycket som sitter på övre delen av torpeden vara ärgat.
visar inga felkoder motorlampan lyser inte...
Menar du med det att du kollat om det finns felkoder eller tror du att det inte finns några eftersom lampan med Lambdasymbolen inte lyser?

Mvh GK
av vad jag har förstått så visar det inga felkoder om motorlampan inte lyser!!men jag kan ha fel.jag får ta och kolla det imorgon om det är så ??:-/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det kan finnas felkoder fast lampan inte lyser.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av akevolvo
gnestakalle skrev:Det kan finnas felkoder fast lampan inte lyser.

Mvh GK
nu har jag kollat felkoder och fick faktiskt en felkod 113 men det kan ju tydligen vara vad som helst från spridare vacumläckor och lambdasond.jag har bytt spridare lambdasond så dom kan man utesluta eftersom det inte blev någon skillnad.jag ska prova att byta insugspackningen på måndag och se om det är det felet annars vet jag inte vad som kan vara fel på bilen :cry:
av NilsO
Eftersom jag inte kan hitta ovan att du kollat det, så prova att knipa åt på slangen till bromsservot så att det inte kan passera luft där. Ändras motorgången då läcker det inne i servot. (Ännu bättre är kanske att blockera slangen och sedan starta motorn.) Det ska överhuvudtaget till en ganska liten vakuumläcka för att få tomgångsregleringen ur spel, och då blir det sådär.

Ytterligare en sak att prova är att knipa åt på slangen till tomgångsmotorn, gärna precis vid insuget. Då ska tomgången sjunka till under "normalt" (jag tror 500–600 rpm eller nåt sånt är vad som står i handböckerna) annars finns det absolut en ganska stor vakuumläcka.

Annat som kan vara fel förutom alla bra förslag ovan är i hastighetsmätaren/instrumenthuset (men då borde du få felkod om du kör ett tag med bilen) eller på EGR – men det sitter väl inte på den motorn.

Mvh
Användarvisningsbild
av akevolvo
NilsO skrev:Eftersom jag inte kan hitta ovan att du kollat det, så prova att knipa åt på slangen till bromsservot så att det inte kan passera luft där. Ändras motorgången då läcker det inne i servot. (Ännu bättre är kanske att blockera slangen och sedan starta motorn.) Det ska överhuvudtaget till en ganska liten vakuumläcka för att få tomgångsregleringen ur spel, och då blir det sådär.

Ytterligare en sak att prova är att knipa åt på slangen till tomgångsmotorn, gärna precis vid insuget. Då ska tomgången sjunka till under "normalt" (jag tror 500–600 rpm eller nåt sånt är vad som står i handböckerna) annars finns det absolut en ganska stor vakuumläcka.

Annat som kan vara fel förutom alla bra förslag ovan är i hastighetsmätaren/instrumenthuset (men då borde du få felkod om du kör ett tag med bilen) eller på EGR – men det sitter väl inte på den motorn.

Mvh
jag fick faktiskt tips på bromservot idag av en på verkstad så jag ska kolla upp det under morgondagen annars blir det packningsbyte på måndag.nej jag har inte egr på min bil.alla tips är värdefulla jag tackar för all hjälp jag kan få (D)
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]