Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoist
White skrev:Jag vill ju gärna tro att Volvos tekniker tänkt till och provat ut detta en gång i tiden, och inte
bara satt dit tratten på måfå. Kan tänka mig att det kanske blir turbulens i luftburken utan
tratt, men det är bara min teori.
Helt klart bör det vara sant,där är ingenjörer som säkert räknat på det.Ändå är det intressant när man gör ingrepp,justeringar osv.
Men kan bli som du säger turbulens istället utan trattar.
Ibland kan en enkel liten grej göra det till det bättre (iallafall på endel motorcyklar)

LTT/TURBO luft burkar verkar dock vara hårdvara på skroten,nästintill omöjliga att hitta.
Av 4 skrotar kom jag över 1 tratt.
Finns det inga andra bilmodeller som har liknande trattar på sina burkar?
Användarvisningsbild
av White
Jag gjorde också hål med ett hålsåg på borrmaskinen i min burk, funkade perfekt!

Anledningen till att jag gjorde ett extra hål med tratt i min, är följande resonemang från min sida:
Volvo har ju avvägt det hål med den tratt som sitter till original laddtryck (0,31 eller 0,51bar) och programvara på bränslesidan. Ökar
man då laddtrycket, chippar bränslet och sätter öppnare kat och avgassystem (som jag gjort), då vill säkert motorn ha mer luft än vad
som är avvägt med det ensamma intaget i burken? Så tänkte jag, men filosofierna kring "trimning" är och har alltid varit många. :wink:
av Candypig
White skrev:Jag gjorde också hål med ett hålsåg på borrmaskinen i min burk, funkade perfekt!

Anledningen till att jag gjorde ett extra hål med tratt i min, är följande resonemang från min sida:
Volvo har ju avvägt det hål med den tratt som sitter till original laddtryck (0,31 eller 0,51bar) och programvara på bränslesidan. Ökar
man då laddtrycket, chippar bränslet och sätter öppnare kat och avgassystem (som jag gjort), då vill säkert motorn ha mer luft än vad
som är avvägt med det ensamma intaget i burken? Så tänkte jag, men filosofierna kring "trimning" är och har alltid varit många. :wink:
Ok, har läst inläggen igen och jag har ju faktiskt inte trimmat :-O) min LTT så det kanske är fullt tillräckligt med bef. hål och tratt?
av Candypig
Volvoist skrev:
White skrev:Jag vill ju gärna tro att Volvos tekniker tänkt till och provat ut detta en gång i tiden, och inte
bara satt dit tratten på måfå. Kan tänka mig att det kanske blir turbulens i luftburken utan
tratt, men det är bara min teori.
Helt klart bör det vara sant,där är ingenjörer som säkert räknat på det.Ändå är det intressant när man gör ingrepp,justeringar osv.
Men kan bli som du säger turbulens istället utan trattar.
Ibland kan en enkel liten grej göra det till det bättre (iallafall på endel motorcyklar)

LTT/TURBO luft burkar verkar dock vara hårdvara på skroten,nästintill omöjliga att hitta.
Av 4 skrotar kom jag över 1 tratt.
Finns det inga andra bilmodeller som har liknande trattar på sina burkar?
Då hade jag tur som fick tag på en burk då, som verkar vara i väldigt "bra" skick :mrgreen:
av duttowisch
Jag har tvättat Piper Cross filtret idag (KN kopia) och det är som sagt inte alls skitigt efter ett års användning.
Förmodligen är det så att nästan alla luft går via dom två trattarna. Ska sätta igen hålet mot skärmen imorgon, det behövs nog inte.
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]