Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

jag har kört omkring med värre bromsar och ändå haft bra bromsverkan.
att skivan har rostat lite på utsidan betyder inte att det skall låta om bromsarna
kolla om beläggen är utslitna !
Exakt,emwtur! Man ser på bilden litegrann att bromsklossarna är nerslitna så det är metal mot metal och därav låter det. Kan räcka med nya klossar för 150 kr från Biltema. Stackars fandangos som blivit rejält skrämd och tror på en broms rep på 3-4 tusen!
Det är bara och skruva av och titta går kolvarna lätt i oken och att tätningen är hel så är det bara och byta klossar kanske skiva och handbroms backar medan man ändå är där och skruvar.
Och det är nästan inte lönt och renovera bromsok då bara en packnings sats till ett ok bak kostar 350kr st på volvo, och biltema har kompletta bromsok för runt 500kr st
sicnarf skrev:Exakt,emwtur! Man ser på bilden litegrann att bromsklossarna är nerslitna så det är metal mot metal och därav låter det. Kan räcka med nya klossar för 150 kr från Biltema. Stackars fandangos som blivit rejält skrämd och tror på en broms rep på 3-4 tusen!

Jag håller inte riktigt med dej. :roll:
Mitt svar t.ex. grundade sej på de förutsättningar som "fandangus" har som helt orutinerad på bilar och vidare framgick det inte heller att han ämnade att sälja bilen.
I det läget anser jag fortfarande att det bästa ekonomiska alternativet vore att få hjälp med en helrenovering av bromsarna.
Undrar hur länge nya bromsklossar klarar sej på dessa skivor.

Men ska han nu sälja bilen kanske det går att fixa lite enklare, men skivorna måste i alla fall omsvarvas eller bytas samt klossarna.

//tuxedo
Hej!

Annonsen har varit ute ett par dagar nu och det är ingen som har hört av sig än. Lite skrämmande...jag skrev alla "felen" på bilen och det kanske inte lönar sig att vara så "öppen" just när man ska sälja något. Jag har fått ett besiktningsdatum från Bilprovningen och skrev i annonsen att det är i november ( slut siffra 9) men jag ser på andra annonser att folk som har samma slut siffra skriver " besiktigad till sista januari ". antagligen är det jag som ska lära sig hur man "säljer" :) Så här ser annonsen ut:

http://www.blocket.se/vi/42091264.htm

Hur som helst, jag tänker avvakta om någon köpare dyker upp i en- två veckor...om inte; ska jag fixa ihop lite pengar och investera på bromsarna. I så fall är det kanske smartare att få hjälp av någon som kan byta alla de där delarna ( har inga sådana kontakter, känner nästan bara musiker:) eller lämna bilen i Rejmes. Vet inte exakt hur mycket de tar men det är en gammal bil så hoppas jag på ett rimligt pris.

Som jag skrev tidigare, det är så trevligt och härligt att få råd av er! Tack för all stöd! Hör av er om ni har någon fråga om gitarrer så får jag känna mig mindre skyldig:)
jaja - ni får tycka vad ni vill :-)
men om man zoomar in bilden riktigt så anar man att beläggen är slut.
JAG skulle börja med att byta beläggen, när man gör det märker man eventuella problem med oken.
om handbromsen fungerar skulle jag inte röra den.
MEN - då förutsätter jag ju att det är min bil och att jag inte betalar något mer än delarna ....
skulle man lämna in bilen så vill man kanske inte riskera att få betala två gånger för att dom lyfter upp bilen
Låter helt sjukt, dom vill ha bra betalt för ett jobb som normalt tar under en timme. Kanske finns det någon mindre verkstad som kan hjälpa dig för en billigare slant.

Mvh GK
fandangos skrev:Rejmes vill ha 2000 SEK för bara beläggbyte...helt sjukt!

Det håller jag med om.
Vet ej vad Rejmes är för något, men kolla och jämför med Volvo.
Dom har fasta priser och en bekant till mej betalade drygt 5000:- för byte ab både skivor bromsok bromsklossar och handbromsbackar samt bromssköld till bakhjulen.
Detta att jämföra med Rejmes pris för bara bromsklossar.
Synd att du inte kan ha kvar bilen för du har ju enl. annonsen bytt ganska mycket på den och den verkar vara i fint skick.

Om motorn är i normalskick för milantalet borde det gå att få ut många tusen mil till av den bilen.

Som du märker så finns det olika åsikter här på forumet om vad som är lämpligast att göra, men mina råd grundade sej på de förutsättningar du har och att du skulle ha kvar bilen.

Tycker att annonsen är bra och ärlig.
Med tanke på allt det du har bytt tycker jag också att priset verkar rimligt.
Ärlighet varar alltid längst, det har många fått erfara.
Hoppas det löser sej bra för dej.

//tuxedo

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]