Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:I mina öron låter det som topplockspackningen har gått. Att det finns en läcka mellan en cylinder och en kylkanal. Det kan kanske vara någon skada eller kommit något "skräp" emellan vid monteringen. Kollas lättast så här:
Varmkör motorn utan fastskruvat kylarlock (så ev. övertryck kan läcka ut). Termostaten måste ha öppnat (och vara hel).Ta bort kylarlocket, låt motorn gå på tomgång, fyll på vatten ända upp till kanten i behållaren. Varva inte upp motorn. Är packningen hel skall vattennivån vara konstant. Låt motorn gå 5 - 10 minuter. Om vattennivån börjar börjar "rinna över" för att sedan "försvinna ner i behållaren är packningen trasig.
Planslipade du topplocket ? Kanske dåligt rengjort ? Varför bytade du packningen ? Det kan vara "sönderärjade kylkanaler. Det var problem "på min tid" med B23 motorn. Blev ofta problem framför första cylindern.

Mvh
Lennart
Jag testade att köra den med locket lätt ditskruvat tills den blev varm och sen så skruvade jag väck locket och fyllde på fullt med vatten ett par gånger för att nivån sjönk dom första gångererna, och sen så rann det över lite emellanåt men efter ungefär 5 minuter så började bubbla rätt så bra och började spruta ut ur behållaren som att det kokte det fräste och levde, det försvann väl 3-4 liter. När bilen är kall när man startar den så kommer det vatten mellan turbon och grenröret (där turbon sitter fastskruvad på grenröret)
Senast redigerad av 1 volvotomas, redigerad totalt 0 gånger.
Jag vet faktiskt inte hur man kollar, har själv aldrig råkat ut för det. Spola borde ju gå kan jag ju tycka. Läste nyligen någon som bytte kylare och blev av med liknande problem, kommer dock inte ihåg om det var på det här forumet eller exakta detaljer.
erikn skrev:Jag vet faktiskt inte hur man kollar, har själv aldrig råkat ut för det. Spola borde ju gå kan jag ju tycka. Läste nyligen någon som bytte kylare och blev av med liknande problem, kommer dock inte ihåg om det var på det här forumet eller exakta detaljer.
Som du beskriver det nu låter det som det kan vara något annat än topplockspackningen. Köp dig en "Kylarrensning" av bra kvalitet. Längst bak på motorblocket under grenröret sitter det en plugg med sexkant för hylsa. Den är gängad rakt in i kylkanalen. om du skruvar ut den (kan sitta rejält fast) kan du tömma hela motorblocket på vatten. OBS!! kall motor! Är kylkanalerna "igenmögade" (Hallänska bör täta) så kommer det inte ut vatten där. Då får man "pilla" med en litan skruvmejsel eller något. Där kan vara riktigt tjockt med avlagringar innanför. Om det är hällt kylartätning i kylaren så samlas det där också. Köp en nippel som passar i hålet och som passar till en trädgårdsslang, ta bort kylarlocket och börja spola. Använd gärna varmvatten. Efter att du spolat rikligt med vatten,eller att det kommer rent vatten i expantionskärlet sätter du tillbaka pluggen och häller i Kylarrensningen. Kör med detta några dagar (utan glykol i) och gör om proceduren. Sist tar du loss kylarslangarna både uppe och nere och spola direkt i nedre utloppet på kylaren tills det kommer rent vatten ur övre. Efter denna prosedur häller du på nytt vatten (gärna destillerat som diskuterats i en annan tråd) och ny glykol. Hjälper inte detta är det nog ett kylarbyte som nästa åtgärd. Du kan även passa på och ta bort kylaren, när du ändå har vattnet urtappat, och spola den "liggande", och väga den efter och jämnföra den mot en ny. Skiten i kylaren väger en hel del och kan vara svårt att få bort.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
erikn skrev:Jag vet faktiskt inte hur man kollar, har själv aldrig råkat ut för det. Spola borde ju gå kan jag ju tycka. Läste nyligen någon som bytte kylare och blev av med liknande problem, kommer dock inte ihåg om det var på det här forumet eller exakta detaljer.
Som du beskriver det nu låter det som det kan vara något annat än topplockspackningen. Köp dig en "Kylarrensning" av bra kvalitet. Längst bak på motorblocket under grenröret sitter det en plugg med sexkant för hylsa. Den är gängad rakt in i kylkanalen. om du skruvar ut den (kan sitta rejält fast) kan du tömma hela motorblocket på vatten. OBS!! kall motor! Är kylkanalerna "igenmögade" (Hallänska bör täta) så kommer det inte ut vatten där. Då får man "pilla" med en litan skruvmejsel eller något. Där kan vara riktigt tjockt med avlagringar innanför. Om det är hällt kylartätning i kylaren så samlas det där också. Köp en nippel som passar i hålet och som passar till en trädgårdsslang, ta bort kylarlocket och börja spola. Använd gärna varmvatten. Efter att du spolat rikligt med vatten,eller att det kommer rent vatten i expantionskärlet sätter du tillbaka pluggen och häller i Kylarrensningen. Kör med detta några dagar (utan glykol i) och gör om proceduren. Sist tar du loss kylarslangarna både uppe och nere och spola direkt i nedre utloppet på kylaren tills det kommer rent vatten ur övre. Efter denna prosedur häller du på nytt vatten (gärna destillerat som diskuterats i en annan tråd) och ny glykol. Hjälper inte detta är det nog ett kylarbyte som nästa åtgärd. Du kan även passa på och ta bort kylaren, när du ändå har vattnet urtappat, och spola den "liggande", och väga den efter och jämnföra den mot en ny. Skiten i kylaren väger en hel del och kan vara svårt att få bort.

Mvh
Lennart
Men varför kommer det ut mellan turbo och grenrör det borde väl inte göra det om kylaren är täpt???
Men varför kommer det ut mellan turbo och grenrör det borde väl inte göra det om kylaren är täpt???
Har aldrig kikat så noga under huven på en Volvo turbo, men förutom turbon är det väl ett vanligt B230 block, antar jag. I så fall sitter där "frostpluggar" under grenröret. Sedan är väl turbon vattenkyld, då går där kanhända slangar eller rör mellan turbon och kylvattnet. Kan det kanske vara så artt turbon är trasig på något sätt så den "kör ut" en del av turbo-trycket eller avgaserna i kylvattnet. Jag har aldrig varit så nära en turbomotor (fast frugan har en Passat 1,8T) så det sista är bara spekulationer. Om det har varit dåligt kylarvatten i motorn en längre tid så kan det rosta på "frostpluggarna" inifrån. Får du då högt tryck på kylvattnet kan det läcka från någon plugg.

Mvh
Lennart

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]