Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av osla
kör med ett släp som du överlastar, kör du med ett släp du inte ens får dra så är det olovlig körning och du tappar kortet. är bara böter på överlast
Användarvisningsbild
av lennarte
Har varit runt och kollat på massor med bilar, både på 745 och 945 (skrev fel förut är en 745 tanken är att jag ska köpa, inte en 740), men alla har varit i rätt uselt skick. Mycket som behövts laga på dom, och kan man som jag inte ens byta olja själv på en bil så blir det rätt dyrt att köpa en sån bil.
Så det blev en 745 då denna bil var i ett bra skick trots åldern, även om jag hellre velat ha en 945.
Vad har du för "budget? Subaru är nog den som som får dra mest på B-kort. En kompis son har en Subaru Forester (vet ej årsmodellen) och han får dra 1600kg på B-kort (är inte helt bekräftat), men Subaru är känt bland "hästägare" (i alla fal här runt Halmstad) som den som som får dra mest på B-kort. Jämför man mina 1580kg tjänstevikt (max last 340kg) och totalvikt 1920kg, är det inte långt ifrån en bil som har en tjänstevikt på 1600kg och en maxlast på 320kg (tot 1920kg). Som jag skrev innan, så går det att "krångla igenom" vad man vill, men det kräver lite envishet och (tyvärr) eget kunnande men framför allt ENVISHET. Om du åker och väger din bil, så får du en utgångspunkt. Sen kan du "lägga in" plåt så du kommer upp i 1600kg tjänstevikt (ink. 80kg förare). Totalvikten kan du inte ändra på, så nackdelen är att du får lasta mindre i bilen. Troligen får du inte lasta någonting alls om du har 4st passagerare. Kan du "överleva" det har du en väldigt bra dragbil.

Mvh
Lennart
av Amarace
lennarte skrev:
Har varit runt och kollat på massor med bilar, både på 745 och 945 (skrev fel förut är en 745 tanken är att jag ska köpa, inte en 740), men alla har varit i rätt uselt skick. Mycket som behövts laga på dom, och kan man som jag inte ens byta olja själv på en bil så blir det rätt dyrt att köpa en sån bil.
Så det blev en 745 då denna bil var i ett bra skick trots åldern, även om jag hellre velat ha en 945.
Vad har du för "budget? Subaru är nog den som som får dra mest på B-kort. En kompis son har en Subaru Forester (vet ej årsmodellen) och han får dra 1600kg på B-kort (är inte helt bekräftat), men Subaru är känt bland "hästägare" (i alla fal här runt Halmstad) som den som som får dra mest på B-kort. Jämför man mina 1580kg tjänstevikt (max last 340kg) och totalvikt 1920kg, är det inte långt ifrån en bil som har en tjänstevikt på 1600kg och en maxlast på 320kg (tot 1920kg). Som jag skrev innan, så går det att "krångla igenom" vad man vill, men det kräver lite envishet och (tyvärr) eget kunnande men framför allt ENVISHET. Om du åker och väger din bil, så får du en utgångspunkt. Sen kan du "lägga in" plåt så du kommer upp i 1600kg tjänstevikt (ink. 80kg förare). Totalvikten kan du inte ändra på, så nackdelen är att du får lasta mindre i bilen. Troligen får du inte lasta någonting alls om du har 4st passagerare. Kan du "överleva" det har du en väldigt bra dragbil.

Mvh
Lennart
Dina exempel faller på totala totalvikten, om man ska få dra ett 1600kg släp får bilens totalvikt vara max 1900kg, så bilen måste ha en tjänstevikt på minst 1600kg, och därmed får maxlasten vara max 300kg på en sån (totalvikt 1900kg - tjänstevikten 1600kg = 300kg maxlast).

Med andra ord är det inte bara att vikta upp bilen, man måste se till att ha nog låg totalvikt först och främst.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev: Dina exempel faller på totala totalvikten, om man ska få dra ett 1600kg släp får bilens totalvikt vara max 1900kg, så bilen måste ha en tjänstevikt på minst 1600kg, och därmed får maxlasten vara max 300kg på en sån (totalvikt 1900kg - tjänstevikten 1600kg = 300kg maxlast).

Med andra ord är det inte bara att vikta upp bilen, man måste se till att ha nog låg totalvikt först och främst.
Jo. det är rätt. Det gick lite fort med "huvudräkningen" där. Ska du ha tjänstevikt 1600kg måste du ner till 1900kg. Det kan kanske "ställa till det", Jag "klarade" ju mig precis för jag tänkte då inte på något annat än att komma över 1500kr på tjänstevikten. Förmodligen är det nog inga problem att minska totalvikten, men det vet jag inget om. Däremot är det mer problem att ÖKA totalviken, framför allt om man vill öka maxlasten (har fösökt göra det med min trailer). Jag ska ju till besiktningen i en "nära framtid" för att reg.besiktiga för "förstärkningssatsen" till dragkroken (ska öka dragvikten till 1800kg). Ska försöka "prata" med dom om det då. Annars är det bara att ringa Bilprovningens support. Jag har pratat med dom ett antal gånger under våren (om min trailer) och dom är mycket trevliga och hjälpsamma. Dom kan dock inte göra underverk. i mitt fall "stupade det på att Brenderup vägrade skriva ett intyg på att min trailer ÄR en 1600kg trailet egentligen. Den är ju "nerklassad" till 1500kg av förste ägaren. Dom skriver inga intyg på "kärror" som är äldre än 10 år.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Alternativet är kanske att vänta till efter 19/1 2013. Följande är taget från Vi Bilägare's hemsida:

Ett nytt EU-direktiv om körkort träder i kraft den 19 januari 2013. Släpvagnsreglerna för förare med B-körkort förenklas genom att regeln ”släpvagnens totalvikt får inte överstiga dragfordonets tjänstevikt” tas bort, men i övrigt är det som vanligt.

En släpvagn på 750 kg totalvikt är alltid tillåten, och är släpvagnens totalvikt över 750 kg får bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiga 3 500 kg.

En betydelsefull nyhet för B-körkortsförare, som vill dra lite tyngre släp, införs med de nya reglerna. Det öppnas en möjlighet att genomgå ett körprov med bil och släpvagn och på så sätt förvärva en utökad B-behörighet, som kommer att framgå av en kod (96) på körkortet.

Utökad B-behörighet ger rätt att framföra fordonskombinationer bestående av personbil eller lätt lastbil med en tillkopplad släpvagn om dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter är högst 4 250 kg.

Körprov med bil och släpvagn ska kosta 700 kronor och kommer att utföras hos Trafikverket. Det som skiljer förarprovet för utökad B-behörighet från förarprov för BE-behörighet är:

1. Man behöver inte söka körkortstillstånd.
2. Man behöver inte göra något teoriprov.
3. Körprovet innehåller körning i stads- och landsvägstrafik, men inte det särskilda manöverprovet i körgård.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Sedan finns det bilar dom har en "max tågvikt" som man får se upp med. Frugans VW Passat 1.8T -04 får dra ett släp med en totalvikt på 1500kg, men släpet får inte lastas så det väger mer än 1300kg. Passaten har max tågvikt 3300kg. Bilens totalvikt 2000kg + släpets tjänstevikt 300kg och last 1000kg (släpet är ett exempel), Så hon får dra min trailer (1500kg totalvikt) tom, eller med en mindre båt på (max 830kg) Trailern's tjänstevikt är 470kg. våran båt (Flipper 620) väger c:a 12 - 1300kg så därför måste jag öka dragvikten på min gamla Volvo 745 (har BE-kort) så åtminstone den delen är godkänd. Överlasten kommer jag inte ifrån

Mvh
Lennart
av 400
Bara läst första 5-6 inläggen så det här kanske är lite oviktigt nu men:
Min 745 tic från -86 har tjänstevikt på 1570 och får därmed dra 1570kg på B-kort.
Kom ihåg att släpets totalvikt om 1600kilo inte behöver uppfyllas, beror ju på vad häst+släp väger? :)
Kan ju vara ute och cykla iofs, lovar inget..
I övrigt får jag dra 1600kilo med bilen om jag skulle haft BE-kort.
Användarvisningsbild
av lennarte
400 skrev:Re: Dra på b-kort?
av 400 Igår, 18:05

Bara läst första 5-6 inläggen så det här kanske är lite oviktigt nu men:
Min 745 tic från -86 har tjänstevikt på 1570 och får därmed dra 1570kg på B-kort.
Kom ihåg att släpets totalvikt om 1600kilo inte behöver uppfyllas, beror ju på vad häst+släp väger?
Kan ju vara ute och cykla iofs, lovar inget..
I övrigt får jag dra 1600kilo med bilen om jag skulle haft BE-kort.
Skillnaden IDAG mellan B och BE är att du få INTE dra ett 1600kg släp en enda meter HELT TOM ens. Står det 1600kg totalvikt är det 1600kg som gäller. Efter 19/1 2013 faller den regeln och då får du dra var som står som dragvikt på bilen. Fortfarande gäller dock 3500kg som max totalvikt för bil och släp. Har du BE kort får du dra ett 1600kg släp efter en VW Polo om du vill, BARA du inte lastar det så BRUTTOVIKTEN överstiger bilens DRAGVIKT. Enkelt eller? Som tröst kan jag säga att inte ens poliserna vet reglerna alla gånger

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av 400
Jösses, det där var lagom förvirrande!
En detalj jag för övrigt märkt när det kommer till min bil är att vikten på 1570kilo inte är någon form av standard, inte ens för turbomotorerna. En "vanlig" 745 väger tydligen 1480. Vetefasen vad någon gjort med min bil :S

Edit: Gissar på att någon möjligen gjort vad som nämndes högre upp i tråden - tyngt ner bilen för att kunna dra mer. Men 90kilo? :S
Användarvisningsbild
av lennarte
400 skrev:Jösses, det där var lagom förvirrande!
En detalj jag för övrigt märkt när det kommer till min bil är att vikten på 1570kilo inte är någon form av standard, inte ens för turbomotorerna. En "vanlig" 745 väger tydligen 1480. Vetefasen vad någon gjort med min bil :S

Edit: Gissar på att någon möjligen gjort vad som nämndes högre upp i tråden - tyngt ner bilen för att kunna dra mer. Men 90kilo? :S
Det är som jag och Amarance skrev längre upp, totalvikten på 745-an är 1920kg, därför ska man inte öka tjänstevikten för mycket. 20 - 25kg kan ju räcka. Detta exempel gäller ju ett 1500kg släp. Ska du dra ett 1600kg släp, måste man "tulla på" totalvikten, och det är jag inte säker på att det går.
Allt beror ju på vad bilen egentligen väger. Min t.ex. vägde ju 100kg mer än vad det stod i "papperen" UTAN extra vikt. Enligt vad "han på Bilprovningen" sade så väger nog inte en enda 745:a 1480kg.
Lite förklaringar.
TOTALVIKTEN är vad fordonet (bilen eller släpet) får väga fullastat.
TJÄNSTEVIKTEN är vad fordonet (bilen eller släpet) väger utan last.
DRAGVIKTEN (Högsta tillåtna släpvagnsvikt) är vad bilen max. får dra, ev. med BE-kort
BRUTTOVIKTEN är vad fordonet (bilen eller släpet) väger just för tillfället (lastat eller inte).
TÅGVIKTEN är vad fordonen (bilen OCH släpet) väger "just nu" (lastat eller inte).
Just tågvikten kan vara "lite lurig" eftersom man inte alltid får dra ett släp med BRUTTOVIKT 1500kg med en bil som får dra ett 1500kg släp. Exempelvis frugans VW Passat, som jag skrev om innan.
Risken är väl bara att ju mer man försöker förklara, desto mer invecklat blir det.

Mvh
Lennart

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]