Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hade de lockup så tidigt? Jag trodde att det kom senare, men jag har ingen som helst fakta att luta mig på. Om jag nu inte missuppfattat det hela att L efter betyder lockup. Min 245 hade AW71, den jag har nu har AW71L och bara den senare har lockup.
White skrev:
Det går 7,5liter i lådan med tillhörande kylsystem, räkna med lika mycket till för en ordentlig sköljning om det inte tidigare gjorts.

[/b][/i][/spoiler]
15 liter olja kostar ju en hel del.

Hur stora är chanserna att lådan blir bra?
I vilket fall så borde den åtminstone bli bättre?
-
erikn skrev:Hade de lockup så tidigt? Jag trodde att det kom senare, men jag har ingen som helst fakta att luta mig på. Om jag nu inte missuppfattat det hela att L efter betyder lockup. Min 245 hade AW71, den jag har nu har AW71L och bara den senare har lockup.
Sorry! Tänkte inte på vilken årsmodell det var när jag svarade angående vilken låda det var, blandade i hop med en liknande tråd på
ett annat forum! :oops: Sitter ju lite olika lådor beroende på motor och årsmodeller, lättast att få reda på det är ju att ringa till
Volvoverkstaden och uppge sitt reg.nr. så får man svar på vilken låda man har! :-)-)

Scotch skrev: 15 liter olja kostar ju en hel del.

Hur stora är chanserna att lådan blir bra?
I vilket fall så borde den åtminstone bli bättre?
-
Jo, det kostar ju en del, med det gör iofs en renovering eller bättre begagnad byteslåda med. :wink:

Omöjligt att säga om den blir bättre! Om felet beror på misskött oljebyte och inget annat är trasigt i lådan blir den med största
sannolikhet bra, men sedan vet man ju inte om detta dragit med sig andra skador i lådan som tex slitna lameller.

MEN! Viktigt är ändå att du är 100% säker på att kickdownwiren är rätt justerad! Är den för slakt justerad kan du döda lådan
ganska omgående!
TRANSMISSIONSOLJA Q8 AUTO 15

Universalolja av ATF-typ för automatiska växellådor. Speciellt utvecklad för elektroniskt styrda automatlådor. Anpassad för att användas i momentomvandlare, manuella växellådor, hydraulsystem, konvertrar och servostyrningar där en olja med vidstående specifikationer krävs. Q8 Auto 15 kan användas för påfyllning i alla automatiska växellådor. 20 liter för 800 kr på Swedol
Kloge skrev:TRANSMISSIONSOLJA Q8 AUTO 15

Universalolja av ATF-typ för automatiska växellådor. Speciellt utvecklad för elektroniskt styrda automatlådor. Anpassad för att användas i momentomvandlare, manuella växellådor, hydraulsystem, konvertrar och servostyrningar där en olja med vidstående specifikationer krävs. Q8 Auto 15 kan användas för påfyllning i alla automatiska växellådor. 20 liter för 800 kr på Swedol
Även jag har använt denna olja, efter tips från WHITE :-)-) Köpte den på Swedol, billigare än Biltemas motsvarande.
Kloge skrev:TRANSMISSIONSOLJA Q8 AUTO 15

Q8 Auto 15 kan användas för påfyllning i alla automatiska växellådor. 20 liter för 800 kr på Swedol
Verkar va ett bra billigt alternativ till Biltemas olja.
-
Tänkte prova med ett "fuskoljebyte".

Alltså bara tappa ur med bottenpluggen och sen fylla på med samma mängd - handlar väl om ca 3 liter om jag förstått saken rätt.

Märker jag då att lådan blir bättre - om än bara litegrann - så ska jag göra ett "riktigt" oljebyte med sköljning.
Är det ingen skillnad alls så kör jag med bilen som den är.
-
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]