Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Davidv70summum skrev:
White skrev:Fråga:
Har du möjligen ECC i bilen? Har du i så fall den ställd på "auto" läge ändras det per automatik vilka spjäll luften ska gå genom
beroende på temperatur, sol/moln osv...

Kan ju även vara att någon givare till ECC givit upp eller att hålet till vacuum i taklampan är igensatt av damm så innegivaren inte får
signal?

Får ja bara fråga va du menar me vacum till taklampan? De går väll ingen vacumslang up dit gissar ja?:O

Har nämligen ett sjukt störande problem med min 945a att de pyser/visslar i bilen när man motorbromsar typ.. slutar direkt när man nuddar gasen .. kanske vacumläckage?
Har du ECC i bilen går det en slang upp till taklampan där luft sugs in till en innertempgivare till ECC.

Ljudet du hör kan även vara en trasig dumpventil! (Om det är en turbo bil) Lossa dom tre skruvarna som håller dumpventilen och kolla
så allt är helt i den. Men det kan som sagt även vara vacuumläcka någonstans.
Davidv70summum skrev:
Får ja bara fråga va du menar me vacum till taklampan? De går väll ingen vacumslang up dit gissar ja?:O

Har nämligen ett sjukt störande problem med min 945a att de pyser/visslar i bilen när man motorbromsar typ.. slutar direkt när man nuddar gasen .. kanske vacumläckage?
0

tempsensorn till ECC sitter i taklampan - min "tjöt" tills jag blåste rent sensorn !

tio minuters jobb !

/
Hej. Först måste det nog redas ut vilken sorts klimatanläggning du har. Det finns i princip tre olika (Volvo har lite olika namn på dem).

(1) Standardvärmare, utan AC (ingen möjlighet att få kyla alltså)
(2) Klimatanläggning med AC
(3) ECC, automatisk klimatanläggning. Den känns igen bl.a. på att vredet för temperaturen har siffror istället för bara rött/blått.

Vilken sort är det?

Mvh
Det står AC i mitten (utan snöflinga), men möjlighet att ställa tempen i olika grader, med vredet längst till höger.
Kan jag skärma av innertempmätare för att slippa detta för......de problem ? Finns det någon kännare i motorutrymmet, eftersom kupeefläkten blåser dit jag vill, så länge det är kyligt ute, men när det blir varmt under huven blir det bara blås mot vindrutan ? MVH !
roffe43 skrev:var sitter innertempgivaren ? Någon som har en förklaring på varför kupeefläkten blåser "rakt in" i c:a 2-3 minuter och sedan automatiskt, ändras till vindrutan. HJÄLP !!!
Antar att du har ECC - den försöker få kontroll på temperaturen i bilen så snabbt som möjligt.
dvs - recirkulation på , och kör på kyla som f..n ( om det är varmt i bilen ) -

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]