Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Martinus3, du behöver ingen bra skrot i din närhet. Den närmaste bilskroten du behöver har du på armlängds avstånd: http://www.bildelsbasen.se/

Du skrev om E85. Det är ju rent naturligt större volymåtgång på det än på bensin, men hur lyckades du förstöra två bränslepumpar? Volvo är kända inom bilvärlden för sina hållbara och rubusta pumpar.
av Corv1
Du borde lätt fixa 0,75L/mil.
Min 745 -90 med B230F ligger runt 0,75L/mil på långfärd, utan extrem ecokörning.
Körde 25 mil (mestadel landsväg) med 3 pers och med släp, då låg den på 0,93.
Inte dåligt för en gammelvolvo.
av martinus3
volvobaggen skrev:Kolla at alla bromsar inte hänger på, nytt luftfilter och pumpa däcken til max lufttryck. Håll hastighet< 80 km/t, ta ur skrot och reservhjul, av med (körlysning)/gps/radio. Håll varvtal lågt på motoren, kör "smart", bygg upp fart förut för uppförsbackar, rulla inn mot ljuskryss, etc.

Edit: Kör med gamla däck med minimalt mönster och hård gummi och kör inte med öppna fönster.
Ta ut reservhjul kommer jag nog inte göra, känns dumt, har använt det ett par gånger geonom åren.. Stänga av radion är för tråkigt, måste väl dra extremt lite ström? Bilen kan ju ändå stå på med radion länga utan dra ur batteriet. Ljus hmm, inte tänkt på, känns farligt..
av martinus3
White skrev:Kan även tala om att när jag körde min 745 på 0,74l/mil till Stockholm var det med dubbdäck i motorvägsfart+!
Denna bilen lyckas jag aldrig få ÖVER liter hur jag än kör och hur korta sträckorna än är! En lustig 745, helt klart! :P

Däremot är båda våra 945ltt riktiga bensinslukare, helst automataren!
Hm, inte koll på de olika motorerna som finns men min är iaf utan turbo så mycket vet jag. Verkar som vissa 740 går snålare än 940?
av martinus3
Rådlös skrev:Martinus3, du behöver ingen bra skrot i din närhet. Den närmaste bilskroten du behöver har du på armlängds avstånd: http://www.bildelsbasen.se/

Du skrev om E85. Det är ju rent naturligt större volymåtgång på det än på bensin, men hur lyckades du förstöra två bränslepumpar? Volvo är kända inom bilvärlden för sina hållbara och rubusta pumpar.
Jo, naturligtvis går det åt mer men med dagens priser blir det ju billigare iaf.

Vet inte med pumparna? En gång gick den inte igång efter ett kort stopp, felsökte ett tag och bytte relä och grejade(gick ibland osv)men det visade sig tillslut vara pumpen. Fick tag på en gammal pump billigt av en kompis och fortsatte med E85. Efter typ 4 veckor dog den på väg till jobbet och då chansade jag och bytte till en biltemapump direkt, bilen startade och sen dess har jag kört på bensin. Kan vara en slump möjligen? Finns ju många som kör på E85 eller?
av martinus3
volvobaggen skrev:Du kan ju bygga om til LPG/CNG. LPG/Gasol kan du bygga om själv eller i et östblockland utan större problem. FInns en hel del tankstellen i Sverige, kolla här http://www.gjelstenli.no/lpg/FyllestasjonerSverige.htm Jag har gjort det med min 850 och 245 här i Norge, funkar ju fett. Måste bara riva det ut förut för besiktningen :lol:
Låter bra.. Nej sånt orkar jag inte riktigt med men tack för tipset.
av Rådlös
Hur många som kör på E85 kan jag inte säga, men det säljs i alla fall i en ökande volym. Du kan säkert hitta mer uppgifter här: http://www.etanol.nu
Dessutom har du nog lite fel när du säger att bensin skulle vara billigare. Tag det aktuella E85-priset. Multiplicera det med 1,3. Så länge du kommer under gällande bensinpris, är det lönsamt.
Siffran 1,3 är den genomsnittliga merförbrukningen på E85. Om du låginblandar (utan att konvertera bränslesystemet) så påverkar du knappast alls bränsleförbrukningen.
Det finns genrellt sett 4 olika metoder att konvertera en bil till E85. Använde du bränsletrycksregulatorn för högre bränsletryck? Det är den "sämsta" metoden och kan bryta ner bränslepumpen i förtid.
av martinus3
Rådlös skrev:Hur många som kör på E85 kan jag inte säga, men det säljs i alla fall i en ökande volym. Du kan säkert hitta mer uppgifter här: http://www.etanol.nu
Dessutom har du nog lite fel när du säger att bensin skulle vara billigare. Tag det aktuella E85-priset. Multiplicera det med 1,3. Så länge du kommer under gällande bensinpris, är det lönsamt.
Siffran 1,3 är den genomsnittliga merförbrukningen på E85. Om du låginblandar (utan att konvertera bränslesystemet) så påverkar du knappast alls bränsleförbrukningen.
Det finns genrellt sett 4 olika metoder att konvertera en bil till E85. Använde du bränsletrycksregulatorn för högre bränsletryck? Det är den "sämsta" metoden och kan bryta ner bränslepumpen i förtid.
Jag menade inte att bensin är billigare, var kanske otydlig. Menade att E85 är billigare, nu har iofs priset gått upp lite det sista.

Jag gjorde ingenting.. :D Bara tankade, ibland bara E85. Lambdalampan lyste hela tiden och bilen gick lite dåligt precis i början men bra efter bara någon minut ellre så.. Har ingen koll på konverteringsmetoder men man konverterar väl ändå inte bränslepumpen eller?
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]