Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Troligtvis inget tips, men kan nämna det ändå

Hade liknande bekymmer att det luktade bensin inne i kupen på en 740 - 90:a och den hade nyligen bytts bensinpump i tanken, så jag misstänkte starkt att felet var där
Men felet var att i ena baljan i bagagen låg en gammal reservdunk i plast, under en del "detaljer" , som var så gammal att den börjat dunsta bensin igenom plasten, här kan man prata om avancerade fel :oops:
vanilj10 skrev:Det låter som något att kolla upp! Vad är kolkanistern? Kan du förklara hur jag hittar detta?
En liten rund svart kakburk som sitter snett nedanför burken med luftfiltret. Sitter två eller tre slangar till den.
Förklaring på kolkanister: Den suger i sig "överblivna" bränsleångor och leder dom tillbaka till bränsletanken. Där kondeseras dom i bästa fall och återgår till flytande form.
Din felbeskrivning låter rätt logiskt om du skulle ha en läcka någonstans på någon av slangarna. Kolkanistern ingår i "utsläppskontrollen" på bilen. Så den måste finnas och fungera.
White skrev:Tar mig friheten att slänga in en bild på kolkanistern om det kan vara till hjälp! (Svarta runda burken i det silverfärgade fästet)

Bild
Bra! Jag ska kolla in detta imorgon och se om det är något strul med slangarna.... (om jag kan se det)
Rådlös skrev:Förklaring på kolkanister: Den suger i sig "överblivna" bränsleångor och leder dom tillbaka till bränsletanken. Där kondeseras dom i bästa fall och återgår till flytande form.
Din felbeskrivning låter rätt logiskt om du skulle ha en läcka någonstans på någon av slangarna. Kolkanistern ingår i "utsläppskontrollen" på bilen. Så den måste finnas och fungera.
Tack för förklaringen! Jag visste inte hur det fungerade och det verkar logiskt att det skulle kunna vara där problemet ligger... ska undersöka saken genom att titta hur det ser ut...
triumph00 skrev:Troligtvis inget tips, men kan nämna det ändå

Hade liknande bekymmer att det luktade bensin inne i kupen på en 740 - 90:a och den hade nyligen bytts bensinpump i tanken, så jag misstänkte starkt att felet var där
Men felet var att i ena baljan i bagagen låg en gammal reservdunk i plast, under en del "detaljer" , som var så gammal att den börjat dunsta bensin igenom plasten, här kan man prata om avancerade fel :oops:
Haha... ja tänk vad enkelt fel det kan vara ibland!
vanilj10 skrev:
NilsO skrev: … Om det "runnit över", ut under bilen när du tankat måste det finnas en läcka någonstans där bak. Då skvimpar det säkert också ut lite när du kör, eller kommer åtminstone upp ångor. …
Saken är den att det verkar inte läcka någon bensin alls när jag låter bli att tanka fullt. Det luktar inne i bilen ibland och oftast varje gång jag har varit ute och kört luktar det vid vänster bakhjul typ....
Kanske missförstod jag, men om det läcker ut bensin på marken när du tankar fullt måste det ju finnas en öppning – och då lär det även läcka ut bränsleångor där.
Du har rätt, det borde det faktiskt göra! Det är svårt att lokalisera ångor och egentligen borde man tanka fullt för att se exakt var det rinner ut bensin men det känns inte så bra. Då lär jag göra det på bensinmacken och det ser nog inte så bra ut....

Jag ska försöka lokalisera kolkanistern (nu när jag har fått det bra förklarat) och se om det har hänt något där men helt klart måste det vara ett hål i anslutning till bensintanken och/eller påfyllnadsröret. Då kanske kolkanistern går bort?

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]