Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Perra N
B230 F är en 4-cylindrig 8 ventilare. Kamremsbyte är enkelt på denna motorn.
av carson
Okej då vet jag det. :)

Vad kostar en kamrem?

Vilket märke är bäst att köpa?
av Perra N
Du kan köpa Gates från Meca/Mekonomen/Autoexperten och det är samma fabrikat som hos Volvo, bara att lådans märke skiljer sig åt.
Kamrem och spännrulle kostar hos Meca 488:-.
av carson
Då blir det Mekonomen, tack för hjälpen. :D
av S.t.r.a.n.D
Spinner vidare här eftersom min fråga handlar om detta.

Jag har en 740 GL -88 B230F motorn och ska snart byta kamrem. Är det något mer än kamrem och spännrulle man behöver byta???

Som jag förstått så är det ganska enkelt att byta på dessa, men är det någon som ganske har nått mektips eller en guide hur det går till???
Användarvisningsbild
av Jocke S.
RoadKiller skrev:Spinner vidare här eftersom min fråga handlar om detta.

Jag har en 740 GL -88 B230F motorn och ska snart byta kamrem. Är det något mer än kamrem och spännrulle man behöver byta???

Som jag förstått så är det ganska enkelt att byta på dessa, men är det någon som ganske har nått mektips eller en guide hur det går till???
Lite bilder på kamremsbyte till hemmameken.
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf
av S.t.r.a.n.D
Jocke S. skrev:

Tackar. Bra bilder. Som jag fattat så är det då bara rem och spännrulle man behöver byta??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
RoadKiller skrev:
Jocke S. skrev:

Tackar. Bra bilder. Som jag fattat så är det då bara rem och spännrulle man behöver byta??
Stämmer bra! Om nu inte packboxarna bakom kamdrev etc läcker, då dessa behöver bytas.
av S.t.r.a.n.D
Okej, tackar för snabba svar
Användarvisningsbild
av Caffis
Glöm inte att det är en VOLVO för då kan man köpa delar på ok/q8 när du vill, orginal dess utom :wink: inte många kronor extra för lite kvalitet, sist jag handlade var oljefiltret 10 spenn billigare än på mekonomen, ett orginalfilter altså :shock: o sen ser det himla fint ut när man öppnar huven o kollar ner på filtret volvo orginal......frek jo jag är nog det :oops:

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]