Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frivold
DieselDoffe skrev:Hejsan.

Ska snart köpa en 744-89 och undrar hur mycket förbrukningen bör ligga på. Och om den är onormalt hög, vad ska man göra för att den ska sjunka?
Vad drar era 740:s?

Tack på förhand
Dom ska dra 1,1/ blandat från fabrik.

Finns mycket att göra för att sänka ev hög förbrukning.

Kolla/byta:
Tändstift, filter, tändsystem, vevhus, däcktryck, hjulinställning, olja, kontrolera kam inställning, serva bromsar så dom inte ligger på.

osv. Lycka till. Men generellt, Fixar du upp motorns skick så går förbrukningen ner. förbrukningen går rätt konstant med motorns skick.
sämre skick - hög förbrukning, bra skick - låg förbrukning.
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Min 745 från 90 drack runt 0,9 med lätt fot, runt 1,2 i stan. Rätt normala siffror med moderna modeller som jämförelse tom. Min 965 med aut däremot.....slurp, men fy fan vilket åk den är, fullkommligt älskar min gamla Volvo!
av slidnert
Åkte upp med morfars 740:n (idag ca 26000mil) från Skövde till Sollefteå och sedan hem. Det är ca 75mil upp. Då drog den 0,8l/mil med farthållare och ca 1l/mil blandat och bilen är väldigt fräsh och väl skött. Min nuvarande 740 (idag ca 16000mil också väl skött) drar ca 1,1l/mil blandat och 1,4/mil blandat på vintern (blir inga långa turer när man åker till jobbet). Min förra 740 (idag 34000+ mil) drog 1,1/mil blandat på sommaren och 1,5-1,6l/mil blandat på vintern, blev något galet fel i bränsleboxen under vintern.

Har testat med s k eco-driving på båda mina 740 och jämnfört det med min vanliga körstil (använder varje växel och planerar). Kan säga att det är bara att hoppa över eco-driving på en 740 då båda drog mera med det konceptet. Då testade jag det i ca 3 veckor på båda bilarna.

Mitt tips är att använd växlarna och växla vid rätt tillfälle. Nu kör jag enligt: Ska jag köra i 50km/h så strtar jag u 1:an några meter och sedan i med 2:an tills man är uppe i ca 30-35km/h och då petar jag in 3:an tills jag kommer upp till 50km/h och petar in 4:an och behåller hastigheten.

Sedan ska man även tänka på att det alltid är från bil till bil olika även i samma bil model/serie då det funnits många olika förare. Sedan tar du igen förbrukningen på ca 1l/mil på skatt (1700kr), försäkringar, delar, ev lån för ny bil och dyr service på verkstad och att 740 kan man meka VÄLDIGT mycket själv med. Så förbrukningen för mig är egentligen en småpeng för mig då jag ser det på detta sättet. Kollegor och kompisar frågar mig vad jag tycker om att köra en bil som dricker mycket men när jag förklarar ovanstående för dem ändrar dem uppfattning
Användarvisningsbild
av mifran
Min 740gl 1992 (somfyller 20 år 1 juni i år ), ca 25000 mil, har legat på ca 0,9 nu i vinter blandat med Nokia dubbdäck. Mestadels stads och 70 väg. Försöker köra enligt "få upp farten och sedan köra på 5an". Sedan får man hålla lätt på gasen så går det hålla 45-50km/h på 5an i stan. När det går lite uppför eller man måste köra om så får man växla ner och sedan snabbt i med 5an när det går. På sommaren är förbrukningen lägre för då blir det längre resor en acn används ju mer än på vintern. Över liten har jag sldrig varit med någon av de 740 jag haft. Snålast har min gamla 740 87 med kat och insprutning. Under sommarn låg snittet på 0.75 men den saknade ac och annat extra :) så mil kostnad är no 1/3 av en ny bil men sedan finns ju många andra fördelar med en nyare bil (säkerhet, komfort mm).
av Pxu
slidnert skrev:...Sedan ska man även tänka på att det alltid är från bil till bil olika även i samma bil model/serie då det funnits många olika förare. Sedan tar du igen förbrukningen på ca 1l/mil på skatt (1700kr), försäkringar, delar, ev lån för ny bil och dyr service på verkstad och att 740 kan man meka VÄLDIGT mycket själv med. Så förbrukningen för mig är egentligen en småpeng för mig då jag ser det på detta sättet. Kollegor och kompisar frågar mig vad jag tycker om att köra en bil som dricker mycket men när jag förklarar ovanstående för dem ändrar dem uppfattning
Haha jag som kör 5000+ mil per år med gammal 965 kan få frågan ibland, då jag säger att samtliga bilkostnader betalas av samma person så syns det hur kugghjulen snurrar i skallen på dom :D
Och en 745-87 med 230F kat minns jag med glädje, den drog vid försiktig körning ärliga 0,7-0,8 landsväg. (ej motorväg)
Användarvisningsbild
av Vix
Min 745 -88, B230 F, är allt annat än välservad de senaste åren. Skitig olja, brun kylarvätska, svart luftfilter, hål i avgas, gamla tändkablar och annat skit. Normal körning drar den ca. 0.95.. Vart väldigt förvånad efter 34 mil motorväg (120-130 km/h) och 17 mil slingrig skogsväg med mycket gas och broms när jag bara fick i 44 liter. Har aldrig fått ner ens mina välservade gamla volvos i den förbrukningen. Ska man vara glad eller orolig?
av GerryE
Min 744 -88B B230F som gått 85500 mil nu, snittar fortfarande mellan 0,85-0,95 och har så gjort sedan jag köpte den ny. De gånger jag hamnat över litern är nog under 10 tankningar totalt. Med lite ansträngning att köra lugnt o försiktigt har jag varit nere på straxt över 0,7 vid långkörning.
Originalmotor där det enda som är fixat motormässigt är en brusten ventilfjäder vid ca 15000 mil om jag minns rätt. Kopplingen byttes första gången vid lite drygt 60000 mil.

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]