Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
I söndagskväll kopplade jag loss batterikablarna och frigjorde batteriet.Kopplade sedan laddaren(Ultimate Speed=CTEK).Efter 3 dygn var det uppe i 9,3volt.Nu har det gått ytterligare dygn,men voltvärdet är desamma:9,3v.Varför ökar inte värdet något på ett dygn? Det laddade ju från noll till 9,3v.Köpte nuvarande batteri i Norrland och jag bor i södra Sverige.Svårt att lämna tillbaks.Är något mer att göra eller måste bli ett nytt batteri? Råd,Tack!
av andy78
Det kan vara så att en eller flera celler är dåliga åk tex till mekonomen och lån en batteritestare för att testa om en cell är dålig eller batteriet har dålig kapacitet.
Har batteriet frusit så är det förstört.
Användarvisningsbild
av lennarte
bilman skrev:I söndagskväll kopplade jag loss batterikablarna och frigjorde batteriet.Kopplade sedan laddaren(Ultimate Speed=CTEK).Efter 3 dygn var det uppe i 9,3volt.Nu har det gått ytterligare dygn,men voltvärdet är desamma:9,3v.Varför ökar inte värdet något på ett dygn? Det laddade ju från noll till 9,3v.Köpte nuvarande batteri i Norrland och jag bor i södra Sverige.Svårt att lämna tillbaks.Är något mer att göra eller måste bli ett nytt batteri? Råd,Tack!
En kanske dum fråga, är laddaren omkopplingsbar mellan 6 och 12 volt. Står den på 6V kanske det kan bli så här. Annars är nog batteriet (eller laddaren) "körd". Har du en "analog mätare (med visare), kanske läser du på fel skala. Mät på en bil med friskt batteri som jämförelse. Kolla om du kan låna en annan laddare att prova med. Kanske kan du kanske låna ett batteri att prova. Det känns lite "frustrerande" att sitta på avstånd och försöka hjälpa till med kanske ett enkelt fel.

Mvh
Lennart
av bilman
Tack ni alla för kanontipsen!Felet HITTILs var laddaren som inte gick att ställa i "billäge".Köpte en CTEK och är kopplad sedan klockan !7 igår och började ladda direkt i "billäge" och vid skrivandets stund idag klockan 13 har den växlat till underhållsläge.Mätningen gav 12.95v.Är detta värde OK? Återstår att se när jag stoppar batteriet tillbaks i bilen och mäta.Hur efterkollar man?Med kablarna på och batteriet kopplat till bilen men motorn ej på? Eller med motorn på? Eller en körning på 1/2 timme och mäta se´n?Förresten,hur kollar man cellerna i underhållsfritt batteri för att fylla på om det behövs? Än en gång,tack!
av andy78
Bra köp.
Ctech är suveräna de är konstruerade för att lada ett batteri och stå på kontant för underhållsladdning, båt och husvagnsfolk har ofta en sådan inkopplad under vinterförvaringen.

När du kopplar in batteriet igen och mäter utan motorn igång så kommer den visa lite mindre än 12,95 volt då det alltid finns saker i bilen som har konstantström, radio tex.
Den kanske visar runt 12,78volt
När startar motor och mäter på samma sätt igen så ska den visa runt 14 Volt tror min ligger på 13,96v gör den inte det så laddar den dåligt och felet kan då vara laddningsregulartor eller generator.

Att köra en halvtimme kommer inte förändra någonting.
Själv laddar jag batteriet fullt minst 2ggr per år för att hålla det i bästa skick och öka livslängden.
av Rådlös
Underhållsfritt betyder just att du inte kan fylla på destillerat vatten (om det var det du tänte på?).
Men bara för att det heter underhållsfritt så är det inte underhållsfritt. :shock: :shock: :shock:
Alla bilbatterier måste laddas så mycket som dom behöver. Det kommer man inte ifrån.
av bilman
Skyldig de svarade att meddela hur det har gått.Jo,Batteriet i bilen,vred nyckeln= omedelbar start :D .Så långt är det OK.Men vid mätningen i viloläge har jag märkt att batteriet tappar cirka 0,10 per dugn.Första mätningen gav 12,70,sedan 12,60,12,50,12,40.Nu underhållsladdas batteriet.Men jag undrar om det ska urladdas om det inte underhållsladdas.Törs ej låta det ske.Dessutom undrar jag om tappningen är det som menas att kapaciteten blev sämre p g a urladdningen.
av Rådlös
Troligen har ditt batteri blivit skadat av en för djup urladdning. Har du möjlighet att testa med ett annat batteri så är det bra för att utesluta så att bilen inte drar "tjuvström" när den står still. Det är ju inget krav att det skall vara ett fabriksnytt batteri. Bara man vet att det håller måttet vid normal användning.
av 2444ever
Om det tappar laddning p.g.a skadat batteri kan man väl testa om det tappar även bortkopplat?
Eller är det så att det alltid finns någon liten strömförbrukning, och ett skadat batteri inte klarar det, men helt bortkopplat så tappar det inget?
av jaka
Hej!
Om inget belastar ditt batteri (Elgrejer i bilen som drar ström ) så är det tyvärr dags att byta batteri!
Ett fräscht batteri ska visa över 13V när det är fulladdat!
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]