Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av quaker
går det inte ta ur lampan?
besiktat min bil 4 år på raken med urkopplad abs indikatorlampa. (sensor bak paj) o bp har aldrig kollat eller haft någon tändning på och letat ...
så de e bara o testa....
Nu vet jag inte vad som gäller angående SRS-lampan men jag fick iaf ombesiktning på att abs-lampan inte funkade. Dvs inte lyste när man slog på tändningen, jag drog bara en sladd från en annan kontrollampa och det funkade fint på bilprovningen Nu har abs-en slutat funka men det kollar de ju inte men den där lampan är tydligen jävligt viktig.
Ja kanske...antagligen går det men antagligen kollar dom som sagt extra nog nu på efterkontroll sen, skulle ha gjort det från första början isåfall... Lika bra å lämna in den men får bli senare, ska resa bort ett tag nu... Tack för alla idéer! :)
av sicnarf
Du kan ju chansa till att börja med och sen om det inte godkänns så kan du laga på riktigt.Det är inte ofta de kollar så noga på ombesiktning.Har du tur så ser han bara på lampan och ger dig klara papper.Du har inget att förlora,eller har du mycket pengar kanske? Du kan också låta ombes perioden löpa ut och sen göra en hel ny full besiktning med fusklagningen på ett helt annat ställe längre bort för då ser/tänker dem inte på det..
av andy78
lampan måste fungera på besiktningen och den får inte indikera fel i systemet.
Jag har detta fel på min bmw och felkoden pekar på styrenheten.

För detta vill bmw ha 3700kr för en modul + 1200 för kodning.

Men jag tog ur den igår ska skicka den till tyskland för permanent rep.
Skönt att få det fixat en gång för alla.

Men jag tror vi får se fler och fler bilar på sopen pga detta.
Kontaktrullen kostade ca 1600kr Volvo orginal på Bilia...lossa ratten görs lätt själv om man har bra torx verktyg. Vrid ratten 90 grader åt ena hållet och en torx 27 på baksidan och sen 180 grader åt andra hållet och ytterligare en torx 27 som lossas och krockkudden faller loss och sen bara lossa ratten och annat. Men se till att ha hjulen och ratten rakt innan ratten tas bort...
Lite torx som håller fast kåpor som behöver lossas lite under ratten oxå...batteriet kan vara bra att koppla ur under operationen antar jag. SRS lampan måste dock släckas på verkstad sen då det är ett permanent fel...
av NilsO
Vad gäller att trixa med lampan...

Om SRS-lampan lyser fungerar inte heller bältessträckarna (sitter i B-stolparna). Och då är bilen faktiskt mindre krocksäker än en 700/900 utan airbag, för de bilarna har istället mekaniska bältessträckare (sitter i bälteslåsen).
av Didde
Lånar tråden för en snabb fråga.
Har en 940 som SRS-lampan lyser på. Funderar på att skaffa en sport-ratt , kan man då lämna in bilen så dom tar bort ratten och airbagen? (törs nog inte rota i det själv). Kommer det vara omöjligt att få lampan att slockna då?

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]