Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

volvotomas skrev:Måste man ha katalysator och lamda på den eller hur blir värderna, lamdan kanske man måste ha för att bilen ska gå som den ska. måste man typa om den med annan motor då.
Katalysator lär du ha om du vill klara besiktningen och lambdan behövs om du vill att motorn ska gå riktigt.
volvotomas skrev:
zamme skrev:varför ska du byta motor? :o

Jag vet inte säkert än har inte bestämt mig eller om jag ska renovera motorn i den det knackar lite i den vet ej om det kommer från vevlagrena, ramlager eller kolvbultslagret
om det e en bil du tänkt o behålla, så hade nog jag satsat på o renovera motorn, men det e jag det :P för jag har hört att den e starkare byggd än en b230ft
zamme skrev:om det e en bil du tänkt o behålla, så hade nog jag satsat på o renovera motorn, men det e jag det :P för jag har hört att den e starkare byggd än en b230ft
B230ET är av volvo absolut klenaste motorer. Den har små klena ramlager som inte tål så mycket. Den har klena stakar som kan vika hur enkelt som helst. En FT från 90 och nyare har grövre stakar och normalstora lager och tål mer effekt och håller bättre. Det finsn ju dock tidiga ft som har samma klena lager och dem ska man undvika. Kan möjligen vara som så att du tänker på föregångaren B23ET som tål väldigt mycket original.
Marlboroman skrev:
zamme skrev:om det e en bil du tänkt o behålla, så hade nog jag satsat på o renovera motorn, men det e jag det :P för jag har hört att den e starkare byggd än en b230ft
B230ET är av volvo absolut klenaste motorer. Den har små klena ramlager som inte tål så mycket. Den har klena stakar som kan vika hur enkelt som helst. En FT från 90 och nyare har grövre stakar och normalstora lager och tål mer effekt och håller bättre. Det finsn ju dock tidiga ft som har samma klena lager och dem ska man undvika. Kan möjligen vara som så att du tänker på föregångaren B23ET som tål väldigt mycket original.
ja jag menade B23ET, den som satt i 760 turbo modellerna

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]