Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av umekille
hmmm...stäng värmekranen sen tar du bort slangen i motorrummet
som sitter på den och öppnar så ser du om det kommer något vatten
annars är paketet igensatt. Kolla innan så spjället går fullt ut...såg lite ut
på bilden som höljet halkat efter i hållaren
Citera Infectious Re: Skumt värme/kylproblem Volvo 940GL -94
av Infectious Igår, 16:26

Åt vilket håll cirkulerar vattnet, är det in genom kranen och sen till värmepaketet eller tvärt om? Värmepaketet är nyligen bytt (lika så värmekran samt termostat som sagt).
Vattnet ska gå in i elementet direkt från motorn i den understa ingången i elementet. Det skall vara den slangen som sittenlängst bak på motorn där vattnet är som varmast. Den övre slangen (på elementet) skall genom kranen tillbaka till motorn. Det innebär att du fyller elementet med vatten underifrån och trycker ut luften uppåt. Jag hade samma problen med min (740 GLT 16V med AC), och försökte med "allt" innan jag fick reda på att förre ägaren hade bytat värmekran (och "råkat" skifta slangarna). Nu ser det inte likadant ut på min (sitter bl.a. en annan typ av kran) men "principen" är den samma.

Mvh
Lennart
Vitsen med att vattnet går in i den nedre ingången är att elementet blir automatiskt "urluftat". Jag har ingen 940 att titta på "i verligheten" men det står en på parkeringen utanför jobbet, ska försöka få tag i ägaren. Det är en 95:a utan AC, så det borde vara som din. Han har också haft problem med värmekranen, och den ska vara bytad.

Mvh
Lennart
Fick tag i ägaren, men han har inte bytt kranen än. Där sitter nu ett rör mellan i stället för kran, men han har värme. Ska ut och kolla den innan middag

Mvh
Lennart
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]