Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Nja, 0,6 bar klockan från BSR gav 0,55 bar i ladd när den monterades med "död" förspänning, alltså precis så att klockans arm gick på wastegatens arm UTAN fjäderspänning i klockan. Jag skruvade in stången så jag får förspänning i klockan och på så vis snabbare laddtryck då fjädern redan är lite spänd. Jag laddar inte mer än 0,62 bar i dagsläget, har laddat 0,7 som högst. Har ju iofs BSR 205hk chip, men vill skona min automatlåda då jag planerar att ha bilen i många år.
Användarvisningsbild
av White
Davidv70summum skrev:Men om vi säger att jag skall ladda 0.6 som fulltryckaren och köper den tryckklockan från turbomeck. Och ställer in så den skall ladda 0.6 (nästan längst utskruvad som det går va?)
Och bygger 2.5 efter katt kommer den klara sig från spikninar då eller tycker ni jag skall skaffa bränslechip med?
Den BÖR klara sig, men det går givetvis inte att garantera. Fulltruckaren laddar ju egentligen inte mer än 0,51-0,55 bar original.
Är det 205hk chippet enbart bränslechip?

Min wastegate har lite förspänning orginal har de verkligen det?

Tycker bsrs klocka är lite dyr (1250kr) Denna kostar ju bara 800kr och är väll nästan samma klocka..

Vill ju inte ladda mer än mer än max 0.6. Hade tänkt och skruva ut wastegaten så långt det går (0.5) säger dem

Då borde jag klara mig utan tändchip tycker jag men ett bränslechip är nog att rekommedera kanske?
av duttowisch
Bara så att jag förstår 100%. Du rörde alltså inte på stången på wastegaten. Du lät hylsan som sitter på gängan som går till turbon sitta där den satt utan du skruvade in hela stången in i wastegaten? Och därmed fick bort allt glapp och en förspänning? Om det är så, så är det kanon. Men jag är nästan 100% att det inte går att justera in stången på min wastegate iallafall.

David, köp nytt bränslechip kostar 350kr på tradera inkl tändchip
Användarvisningsbild
av White
Kompletterar lite hur jag anser:
Jag TROR att det går utmärkt att göra som du tänker med 0,6 bar klockan och originalchipet. Kan ite tänka mig att det skulle börja spika för dig med max 0,6 bar ladd, men garanterar det inte. Det kan vara väldigt individuellt från maskin till maskin vilket skick det är på grejorna.
Testa och se, börjar det gå dåligt eller spika så sänk laddet omedelbart.
White skrev:Kompletterar lite hur jag anser:
Jag TROR att det går utmärkt att göra som du tänker med 0,6 bar klockan och originalchipet. Kan ite tänka mig att det skulle börja spika för dig med max 0,6 bar ladd, men garanterar det inte. Det kan vara väldigt individuellt från maskin till maskin vilket skick det är på grejorna.
Testa och se, börjar det gå dåligt eller spika så sänk laddet omedelbart.
Tackar för svar:)

0.6 borde den klara men kör nog med ett bränslechip mest för den lilla säkerhet den kan ge :)
Skulle den spika med de laddet är det väll bara att köpa en guldbox och chippa?
Användarvisningsbild
av White
duttowisch skrev:Bara så att jag förstår 100%. Du rörde alltså inte på stången på wastegaten. Du lät hylsan som sitter på gängan som går till turbon sitta där den satt utan du skruvade in hela stången in i wastegaten? Och därmed fick bort allt glapp och en förspänning? Om det är så, så är det kanon. Men jag är nästan 100% att det inte går att justera in stången på min wastegate iallafall.

David, köp nytt bränslechip kostar 350kr på tradera inkl tändchip
Jag justerade längden på stången med klockan av från bilen, skruvade på hylsan ytterst på stången.

Stången på LTT-klockan är inte justerbar.

TROR att du kan ladda upp mot 0,9 bar med bara bränslechip, men skiljer från maskin till maskin.
Men över 0,8 bar med original turbo och intercooler måste bli mycket varmluft med effektförlust efter lite hård körning.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]