Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av duttowisch
Hej,
Motorn går med lambda 1.0 nästan hela tiden. Där kan man inte optimera något. Det man kan göra är att ändra där motorn går oreglerat, dvs vid lite mer gas. Där kan man ändra men motorn går varmare (Volvo har inte chansat). Speciellt vid fullgas är detta farligt om det är felaktigt gjort. Köp ett chip på tradera, det har jag gjort och det fungerar kanon. Köp sen annan wastegate på turbomek, sen har du en ny bil
av airflow
Jaha, jag tycker bilen går jättebra och ser ingen anledning till att förändra bilen, utom ifall det skulle gå och få ner förbrukningen nån deciliter eller två...
Användarvisningsbild
av White
Ärligt talat tror inte jag att ett chip kommer minska bränsleförbrukningen 1-2dl/mil. Då är det nog bättre att börja "lätta" bilen genom att plocka ur reservhjul, och eventuella onödiga extragrejer i kofferten mm...

Däremot kan du chipa den och höja laddtrycket utan att öka bränsleförbrukningen mot original, så länge du inte utnyttjar extraeffekten. Men du har extraeffekten vid exempelvis omkörningar och får en mycket trevligare bil att köra. :-)-)
av airflow
Ok
Det är helt enkelt chipstillverkarna som påstår att förbrukningen sjunker, verkar inte vara någon här iaf. som har erfarenhet av det. Jag är inte desperat och kommer inte att försöka "lätta" bilen:) Jag hoppas att bilens övriga egenskaper som driftsäkerhet, billiga delar och det faktum att den är lättmekad, gör att bilen blir ett ekonomiskt och bra val trots lite hög förbrukning.
av Malmstroem
Kör du 500 mil i månaden så får du säkert bättre ekonomi med en annan bil.

Kör man 500 mil om året så är det få saker som slår en "riktig" Volvo när det gäller ekonomi.
av duttowisch
Många resonerar helt tokigt. Det är den totala kostnaden som gäller, dvs inkl värdeminskning, reperationer etc. Vissa stirrar sig blinda på bränsleförbrukningen. MEN den enda jag har att anmärka på 940/945 att den inte är lika säker som en ny V70. Så är det och kan inte pratas bort. Men kan man stå ut med det så har man en kanonbil i 940/945 :shock:
av airflow
Min 945 kommer väl hamna på runt 1000 mil om året och om en dl bensin kostar 1.50 och bilen drar tre deciliter mer än en ford focus i samma prisklass så blir merkostnaden i bränsle 4500:- på ett år. Sedan är ju skatten dyrare så det är ju lite svårt att veta vad som är mest ekonomiskt men ingen ford slår den mysiga känslan av en välvårdad bakhjulsdriven gammal volvokombi. SE utrustning med ECC, Halvskinn, elhissar, larm gör att det känns lite lyxigt. Och känslan av robusthet och pålitlighet är också svårslagen.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]