Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Talle
Bytte bara vänster fram, höger fram är ok. Hade besiktning nyligen och fick 24 kN på båda sidorna fram. Bak fick jag 18 höger och 13 vänster..Lite lågt vänster bak men Ok. Bromsarna är det inget fel på varken skivor och klossar.

Ingen som vet vad värdet ska vara under mätning av givarna?

Ska under veckan påbörja högersidan och jämföra värden etc med vänster. I dessa fall vill man att kabeln till givaren ska vara av eller att abs-kransen är smulor. Under dagens mätning så visade multimetern 4k Ohm och steg konstant under mätningen, steg även när jag inte snurrade på kransen. Fatta Natha
av Frasp
Om motståndet stiger så mäter du en konding. Rimligen borde spänningen växla mellan hög och låg så du kan sätta logik bakom som kan hålla koll på hur hjulet rör sig i förhållande till andra hjul.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När du mäter motstånd får kretsen inte vara strömsatt och det skall inte snurras på hjulet. Har inte data på givarna men mät alla givare och se om någon givare avviker. Minsta spricka i en ABS-krans kan orsaka dålig funktion hos ABS-systemet.
Användarvisningsbild
av emwtur
abs sensorn skall ligga på 1000 - 1500 ohm ungefär
- mät i uttaget i innerskärmen !
- om den ändrar sig under mätning så är det risk att du har glapp i kabeln !
/emwtur
av Talle
Idag har jag mätt vänster och höger fram, höger fram gav värdet: 1009 Ohm. Vänster fram: 5,7 k Ohm, och under mätning steg värdet.
Är det bara att konstatera att givaren på vänster sida är paj, vill även tillägga att abs-kransen är rätt så rostig med.

Vart sitter kontakten till givarna bak?

Vill samtidigt tacka för er hjälp
Användarvisningsbild
av emwtur
givaren bak är samma som till hastighetsmätaren, så funkar hastighetsmätaren, så _brukar_ det inte vara något problem

mäter inte givaren 1000 - 1500 ohm när bilen står still så spelar det nog ingen roll hur kransen ser ut.
Börja med att byta givaren - du kan ju putsa ur kransen när du byter - hjälper inte det så ....
av Talle
ok, men det roliga är ju att den visar ett skyhögt resultat. Ska mäta igen imorgon, extra koltroll. Uppstår samma
resultat så byter jag ut den. Kommer isf bli väldigt intressant, eftersom de flesta personer som bytt den verkar haft ett helvete. Vad tror ni om Biltemas abs givare?
av Talle
Hej, om jag kopplar bort givarna fram borde jag väl kunna köra bilen(utan abs) tills jag fått reservdelarna?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]