Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pxu
Haha härligt när det ger resultat :) Såg just i schemeboken att det det sitter en omvandlingsmodul dit givaren är ansluten, och från den modulen går (bl.a) en kabel till mätarn o en till abs-enheten. I ditt fall har det nog varit glapp/avbrott så litet att mätaren dippat till högst temporärt, men abs-enheten ville ha absolut obruten kontakt med givaren för att inte strula? Sen när man tar isär o kollar mer noga undrar man hur i hela friden det kunnat funka överhuvudtaget med så dåliga kablar. Kom just också på att på min så låg kabeln vid givarn emot tvärstaget till bakaxel och gnuggade vid tung last, såpass att en av kablarna kortslöt mot den och lampan tändes. Där var det grönärgade kablar ända in i givaren så den hade varit skönt att byta :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Pxu skrev:Haha härligt när det ger resultat :) Såg just i schemeboken att det det sitter en omvandlingsmodul dit givaren är ansluten, och från den modulen går (bl.a) en kabel till mätarn o en till abs-enheten. I ditt fall har det nog varit glapp/avbrott så litet att mätaren dippat till högst temporärt, men abs-enheten ville ha absolut obruten kontakt med givaren för att inte strula? Sen när man tar isär o kollar mer noga undrar man hur i hela friden det kunnat funka överhuvudtaget med så dåliga kablar. Kom just också på att på min så låg kabeln vid givarn emot tvärstaget till bakaxel och gnuggade vid tung last, såpass att en av kablarna kortslöt mot den och lampan tändes. Där var det grönärgade kablar ända in i givaren så den hade varit skönt att byta :)
Jo, visst är det roligt när det lyckas någon gång. Efter alla bakslag med bränsleförbrukningen behöver man en sådan här framgång. Ringde bildemonteringen i dag och han hade en kabel. Skickar den idag och tar tillbaks givaren. Det är tydligen samma kabel på alla (inom vissa gränser), men olika givare (ABS eller inte ABS). Vem vet, kanske får jag energi att starta en ny tråd "Overdrive fel på B234F". Först ska i alla fall båten i sjön, sen ska vi till Tyskland och handla "sommardricka", sen ska vi fira midsommar på Bolmsö (Småland) och så kommer det semester (e.v 2 veckor i Karlskrona skärgård med båt och svåger och med "respektive"). Sedan kanske jag får tid till sådant. Tack alla ni som "hjälpt mig"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
Pxu skrev:Haha härligt när det ger resultat :) Såg just i schemeboken att det det sitter en omvandlingsmodul dit givaren är ansluten, och från den modulen går (bl.a) en kabel till mätarn o en till abs-enheten. I ditt fall har det nog varit glapp/avbrott så litet att mätaren dippat till högst temporärt, men abs-enheten ville ha absolut obruten kontakt med givaren för att inte strula? Sen när man tar isär o kollar mer noga undrar man hur i hela friden det kunnat funka överhuvudtaget med så dåliga kablar. Kom just också på att på min så låg kabeln vid givarn emot tvärstaget till bakaxel och gnuggade vid tung last, såpass att en av kablarna kortslöt mot den och lampan tändes. Där var det grönärgade kablar ända in i givaren så den hade varit skönt att byta :)
Jo, visst är det roligt när det lyckas någon gång. Efter alla bakslag med bränsleförbrukningen behöver man en sådan här framgång. Ringde bildemonteringen i dag och han hade en kabel. Skickar den idag och tar tillbaks givaren. Det är tydligen samma kabel på alla (inom vissa gränser), men olika givare (ABS eller inte ABS). Vem vet, kanske får jag energi att starta en ny tråd "Overdrive fel på B234F". Först ska i alla fall båten i sjön, sen ska vi till Tyskland och handla "sommardricka", sen ska vi fira midsommar på Bolmsö (Småland) och så kommer det semester (e.v 2 veckor i Karlskrona skärgård med båt och svåger och med "respektive"). Sedan kanske jag får tid till sådant. Tack alla ni som "hjälpt mig"
ABS-en fungerar fortfarande, så jag får nog (håller tummarna) anse att detta problem som LÖST!!! Hade nog inte "tagit tag i det" utan er hjälp. Tack än en gång.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Har fått lite "bakslag på ABS-en. Lampan började lysa igen efter start (c:a 100 - 200m). Körde jag sedan 1,5 - 2,5km så kunde jag stänga av motorn och starta ingen. Sedan fungerade det resten av färden. Samma sak när jag körde hem igen. Nu har bilen stått stilla hela semestern, så det var med "spänning" jag startade den i söndags. Jodå, den startade direkt. Gick som en klocka, körde en liten runda och ABS-lampan tändes efter c:a 100m. När jag kom hem tisdag kväll (den var då släkt efter omstart) hissade jag upp framvagnen (med motorn fortfarande igång) och snurrade ett hjul i taget för att få lampan att lysa. Fick nog inte upp tillräckligt med fart. Stängde av motorn och tog isär kontakterna till givarna (även bak) och mätte med ohm-mätare. C:a 1.1 kohm på båda framhjulen och 0,8 på bakaxeln. D.v.s samma som innan i våras. Snurrade sakta på framhjulen och fick fram c:a 0,20 - 0,25vac på framhjlen. Detta är väl värden som duger, eller? Lite fett på kontakterna och ihop med dom, sedan har inte lampan tänts en enda gång. Än en gång får man väl hålla tummarna att det fungerar, Ska till Bilprovningen i nästa vecka för "enkel registrerings besiktning". Jag har förstärkt hjulhusen med "förstärkningssatsen" till 940 modellens dragkrok (där sitter redan en 1800kg krok) för att kunna dra 1800kg med den. Tog BE-kort i vintras för att kunna köra "lagligt" med min båt efter. Kollar dom efter ABS-lampan och CO och Lambda värden då också, eller är det "bara" på den "vanliga" besiktningen? Någon som vet?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu är det dax att skriva om ABS problem igen. Sedan c:a en månad (i alla fall sedan det blev kallt) har ABS- lampan börjat lysa igen. När jag startar motorn så slocknar lampan som den ska. Efter 5 - 15m!!! börjar den lysa igen, och då fungerar ju givetvis inte ABS-en, efter c:a 1 km kan jag stänga av tändningen vid motorbroms c:a 2 - 3sek. och då slocknar lampan resten av färden. Man kan även stanna och t.ex tanka och köra vidare och det fungerar. Sedan är det bara det att när man bromsar in och ska stanna så innan jag stannar (med foten på bromsen) så "går" ABS-en in (även om det är barmark) och "trycker upp" pedalen och det känns att bilen "drar" till vänster, för att precis innan jag stannar bli "normal" igen. Vid övrig körning fungerar det alldeles som det ska, dvs när det är "livat och glatt" fungerar ABS-en som den ska. Jag har inte kontrollmätt värdena på givarna sedan i somras, jag förmodar att det är som det ska, men... jag tycker mig kunna gissa till att att jag ska kolla givaren och (framför allt) kuggkransen höger fram. Ny givare fungerar kanske bättre på en "gammal" kuggkrans än en gammal givare. Tänker i alla fall inte ge mig på att kolla på kuggkransen i vinter, men får jag medhåll om mina "teorier" kan jag byta givaren för den är ju enkel att byta. Jag hade bort den och fettade in den när jag bytte bromssköldarna för något år sedan (bytte den vänstra då), knackade bort all rost på kransarna då. Väntar med spänning på svar från er, och har ni inte tid att svara så GOD JUL och gott nytt år på er så hörs vi efter helgerna.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag hade en bil jag skulle skrota som jag skulle prova ABSen på. Lampan var urplockad men i övrigt fungerade allt som det skulle. Satte jag i lampan så hann jag åka 10-15m sen tändes lampan och ABSen slutade fungera.
ABS verkar vara ett väldigt nyckfullt system :roll:
Användarvisningsbild
av lennarte
94093a skrev:jag hade sama problem på min 940 och då var det givarna så prova mätt dom :)
Jag har mätt givarna flera gånger, senast tidigt i höstas, och det har alltid varit mellan 0,8 och 1,2kΩ. Nu var höger helt plötsligt 5mΩ!!!. Beställt ny på Skruvat.se, tillsammans med baklampor (besiktnigs fel), fjädrar till bakluckan och vänster fram position/blinkers lampa. Lite irriterande att vänster baklampa hade utgått??? så det fick bli 2st USA modell, så nu blir man lite modernare

Mvh
Lennart
av 94093a
jag böt till biltemas och de funkar men de var aldeles för stora ca 0,9mm så vi presade ihop dom till ca 0,3mm över med en fräs schuk
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har mätt givarna flera gånger, senast tidigt i höstas, och det har alltid varit mellan 0,8 och 1,2kΩ. Nu var höger helt plötsligt 5mΩ!!!. Beställt ny på Skruvat.se
Nu fungerar ABS-en igen. Lampan har varit släkt i 2 dagar nu :D . Dock "slår" pedalen tillbaka precis innan jag stannar forfarande :roll: . Hämtade paketet från Skruvat i går kväll, så jag ska byta givaren i morgon..... ?:-/

Mvh
Lennart

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]